25 april 2007

VIKTigt

Jag har varit med i Viktklubb i tiotalet dagar nu. Resultaten lät vänta på sig hela första veckan och jag försökte komma underfund med va fasen det var för fel på mig.

Att gå ner i vikt - a piece of cake?

Det här med att gå ner i vikt borde inte vara så svårt. Ekvationen är ju enkel! Det är ju bara att minska kaloriintaget, antingen genom mat eller träning. Man har till och med två alternativ!

Riktigt så enkelt är det inte. Diskussionerna om de bästa knepen går varma. Man ska inte träna för ofta och bara träna vissa grejer på vissa tidpunkter. Man ska inte äta vissa grejer och man ska inte äta på vissa tidpunkter. Huruvida vissa av dessa knep gör någon marginell skillnad kan diskuteras, och om man tycker att någonting funkar ja då ska man inte ändra. Men vad gör man om ingenting funkar?

Jag har länge tyckt att ingenting funkar. Visst har jag gått ned i vikt, men det var "förut". Senast för runt två år sedan då jag konditionstränade som en galning och åt helt åt fanders. För vad sägs om en bagel till frukost och lunch och sedan körsbärsglass till middag? Det var ren katastrofmat och även om jag gick ned i vikt var det en totalt ohållbar mathållning. Och nu senast (typ sista 6-12 månaderna), när jag försöker äta bra och tänker på både vitaminer och proteiner och styrketräning och antioxidanter och allt vad det heter, ja då funkar ingenting! Tills nu.


Minus 2 kg

Jag har, som sagt, varit med i Viktklubb i tiotalet dagar nu. Den första veckan hände ingenting. Trots att jag låg på drygt 1400 kcal efter träning (alltså runt 2000 kcal totalt per dag före träning). Jag förde beskedligt in allt jag åt. Från minsta tesked hallonsylt (osockrad såklart) till noga vägda brödskivor. Men efter en vecka stod vågen envist på plus minus noll.

Men i måndags, efter en helg med några bullar och utan viktklubbsdagbok så stod den på minus 2 kg. Skumt tyckte jag som visserligen hade tränat samma dag. Kontrollvägde mig igår morse igen, och då stod den på samma siffra. Och imorse, så står den fortfarande på runt minus 2 kg. Och jag fattar ingenting. Är det bullarna som ät framgången? Är det någon mental spärr som kontrollerar hormonerna i kroppen på något underligt sätt? Helt klart är att jag måste lära känna min kropp bättre...



...och lära mig skriva blogginlägg utan att tappa den röda tråden. För detta inlägg blev ganska yvigt.

12 kommentarer:

Sporty Spice sa...

Vågen kan faktiskt variera 2-3 kilo från dag till dag. Är för det metsa vätska, typ om du ätit något salt, mycket kolhydrater eller hormoner som spökar. Så man ska inte bli deppig eller för glad (sorry) om man plötsligt rasar i vikt. Sen måste du ju tänkta på att du styrketränar nu och bygger muskler. Och muskler väger mer. Ta till spegeln, klädern och måttband samtidigt som du väger dig så ser du om det går åt rätt håll. Har man gått upp lite i vikt men minskat i mått är det ju fett som försvunnit och muskler tillkommit. Och det är ju det man vill!

Själv vägde jag ynka 55 kilo när jag pluggade (på tok för lite för mina 172 cm), tränade ingenting och åt mest skräp. Konstigt kan tyckas - men jag hade inga muskler att tala om och förmodligen en skyhög fettprocent trots att jag var en benrangel. =)

Puma sa...

Sporty:
Japp jag vet (jag brukar väga mig lite för ofta. Men nu när vikten stått på samma siffra i lite drygt en halv vecka så kan jag väl börja tro på det?). Men de där ca 3-4 kilona som jag väger mer nu som jag inte vägde mer efter jul kom hux flux och satt kvar som berg. Först trodde jag att dessa var salt/träning etc men de försvann ju aldrig, såsom salt- och vattenkilon brukar göra! Dessutom så har jag runt 15 kilo för mycket så det känns inte som det här med att gå upp i vikt av muskelmassa efter träning kan appliceras på mig. För jag ligger ju egentligen på en energinivå där jag inte ska kunna bygga muskler. Vilket i sig gör min träning lite självdestruktiv när man pratar med PT:s. I alla fall så har kläderna blivit mindre i takt med att jag väger mer... men kläderna sitter lösare faktiskt idag och igår!
Nu har jag bara 15 kg kvar tills jag är nöjd. Haha!

Puma sa...

Förresten Sporty, många PTs jag pratar med säger att jag inte kan bygga muskler och gå ned i vikt samtidigt (nämnde det i min tidigare flummiga kommentar). Utan först måste jag minska i vikt och under denna tid träna med lätta vikter med många reps och sedan kan jag bygga upp mig. Men jag tycker det låter så förbaskat tråkigt!! Så vad händer egentligen om jag som nu ligger på 14-1500 kcal efter träning och försöker styrketräna enligt strategin att lyfta så tungt jag kan men fortfarande på 12-reps-nivån?

Puma sa...

Jag brukar aldrig få några "bra" svar av PT:s när det gäller den frågan...

Anonym sa...

Oj, två kilo. Grattis Sara! ;) Hoppas de kommer fortsätta gå neråt, jaa men på de bra sättet menar jag då! ;)

Anonym sa...

Alltså, egentligen är det ju bättre att du bygger muskler FÖRST. Då är det ju lättare att gå ned i vikt, för större muskler kräver mer energi.

Och tänk på att du måste äta för att gå ned i vikt! Sjukt men sant!
När jag äter för lite signalerar min kropp svält, kris och går ned på lågvarv. Sen när jag skärper till mig och ser till att få i mig ordentliga måltider går jag ned i vikt. Helt absurt egentligen.

Sporty Spice sa...

Jag håller med Cecilia. Bygger du muskler kommer de att kräva mer energi och du förbräner mer fett (dygnet runt). Om jag vore du skulle jag köra på som du gör med styrkan (10-12 tunga reps). Men hur ofta kör du cardio och hur tungt? Kanske ska du öka på där lite och köra mer intensivt. Alltså mer intervallträning för då ökar du på förbränningen. Sen tycker jag att 1400 kcal låter lite lite, jag snittar själv på 1500-1600 kcal per dag (drygt 1700 på kolhydatdagen). Sen bör du kanske titta på vad du äter också, kommer de 1400 kcal från sämre källor är det inte heller bra. Men kom ihåg att det inte är "gå ner i vikt" som är det viktigaste utan att tighta till kroppen (förstår att du såklart även vill se resultat på vågen om det är 15 kilo du vill bli av med). Och det kan enbart göras med styrketräning.

Nu har jag för mig att du tränar på SATS men annars kan jag rekomendera världens bästa PT. Omid Dadary som jobbar på World Class Kungsholmen (han blev framröstad till Sverges bästa intruktör 2006).

Puma sa...

Miranda:
ja det hoppas jag med! Jag vet ju att du har lyckats väldigt bra till exempel (men saknar din blogg!)!!


cecilia:
japp. precis som det är viktigt att vila är det viktigt att äta och det måste jag komma ihåg!

Sporty:
bra, då kan jag fortsätta med min styrketräning. just styrkan är ju något jag börjat med på allvar och på ett mer fokuserat sätt sedan nyår. innan dess var det cardio för hela slanten. när det gäller cardion är det spinning, crosstrainern och jogging som gäller - även om det blivit lite lite jogging på sistone på grund av höften. och då jag joggat har det mest varit i lugnt tempo eftersom alla former av fartlekar och intervallträning orsakat höftsmärtor. men intervallträningen har jag tagit igen på spinningen och crosstrainern istället... :-) men jag ska kanske, som du säger, öka intensiteten lite. och visst avr det du som skrev att det är bättre med kortare men mer frekventa intervallträningar?
dina 15-1600 kcal, är det före eller efter träning?
och om jag någon gång byter till world class, då ska jag kolla upp ditt pt-tips!! :-)

Anonym sa...

Det här har inte så mycket med ditt inlägg att göra, men jag tänkte bara höra om du har hittat något nytt proteinpulver ännu? :)

Anonym sa...

din blogg är så himla bra, tycker itne alls du tappar tråde. du skriver så bra om din vardag, och aldrig är du negativ.. you go!

Sporty Spice sa...

Prova att köra intervaller på crosstrainern, den är ju skonsammare mot höft och knän än löpträning. Rodd är också en superbra maskin. Spinning är bra men blir sällan så intensiva intervaller (eller). Jag pratar 30-40 sek sprint och 30-20 sek lugnare osv i 25 minuter (inkl 5 min uppvärmning). Tufft alltså.

1500-1600 kcal är på en hel dag och jag räknar aldrig in förbrukade kcal på träning. Vilodagen är cirka 1630 kcal och kolhydratdagen 1730. Direkt före cardio tar jag BCAA och före och efter styrka protein-kreatindrink och två riskakor efter.

WC Kungsholmen är Stockholms bästa gym. =)

Anonym sa...

Nog är det intensiva intervaller på spinning ;)! Fast det beror väl på från pass till pass.

Annars tycker jag att du jobbar på bra! Variera styrka som du gör, med konditionsträning - både högintensivt & lågintensivt.

Hejar på dig :).