26 november 2007

Löpning och siffror

Jag är inte så bra på siffror. Det kan grabben intyga. Är det därför jag inte är en "riktig" löpare?

Löpning och siffror

Jag har frågat grabben vad han tänker på när han är ute och springer, och jag får ofta svaret att han tänker på siffror. Inte vilka siffror som helst, utan kilometertider. Hur många minutrar en kilometer får ta. Och så håller han på. Räknar och springer. I evigheter. Löpare springer nämligen inte på måfå. Löpning är en precisionssport. Löpare är rena siffertrillarna!


Jag vet att det är många som springer runt och tänker på siffror. På minuter per kilometer. Jag med. Men jag är så dålig på att räkna. Jag är urkass på allt vad matematik heter och det är ett under att jag gick ut med högsta betyg i både matte, statistik och ekonometri.

Det kluriga är att omvända kilometer i timmen (som anges på löpband) till minuter per kilometer. Det hela förvärras av att man inte kan dela på 100 utan att man måste räkna på 60 hela tiden.

Igår kväll när jag frågade grabben vad 11 kilometer i timmen ger i minuter per kilometer tog han sig för huvudet och ville inte ens låtsas om frågan. För det är inte 5.45 minuter per kilometer som jag naivt tror. Det är 5 minuter och 0.45 delar av en minut, vilket i själva verket ger en kilometer tid på 5 minuter och 27 sekunder.

En till siffra jag måste komma ihåg är 6.20. Springer jag varje kilometer på 6 minuter och 20 sekunder (inklusive alla toastopp, skavsårspauser, massagebreaks och vattenpåfyllning) så kommer jag i mål på maran på runt 4 timmar och 30 minuter. Det vore bra.

En annan siffra jag har koll på är 5.30. Vill jag göra milen på 55 minuter måste jag springa kilometrarna på 5 minuter och 30 sekunder eller under. Springer jag på löpband är motsvarande siffra 10.9 km/timmen. Hastigheten 13km/timmen ger en minutertid på 4 och 37 sekunder per kilometer. Det springer jag gärna mina intervaller på. Hade jag sprungit på den farten under en mara hade jag gått i mål på runt 3 timmar och 15 minuter. Vill man bli bland de 100 främsta på maran (grabbens målsättning) bör man springa på runt 15km/timmen, eller 4 minuter per kilometer. Det hela är krångligt värre.

Det här inlägget har krävt flera samtal till grabben. Han vill skicka mig på mattekurs. Men sådant har inte jag tid med. Jag ska ju ut på maraträning. Frågan är i vilken ficka jag ska stoppa miniräknaren?

12 kommentarer:

Sporty Spice sa...

Hihi. Skönt att höra att jag inte är ensam om att lida av Diskalkyli. Jag får exem av siffror. =)

Anonym sa...

jag tycker det är jättekul att räkna på sånt där! =)

Anonym sa...

jag gillar oxå sånt... Men jag har märkt flera gånger att jag räknar fel i slutet av loppen... Missade 1:45 på StEriksloppet med 2 sekunder för jag trodde det var lugnt. Hade jag räknat rätt så hade jag inte såsat sista kilometern...

Anonym sa...

Haha usch för siffror! Matte har aldrig varit något favoritämne. Tur du har grabben som kan räkna åt dig! Du kanske kan stoppa han i fickan när du är ute och springer? =)

Nix sa...

Garmin Forerunner 305 rekommenderas.
Den räknar åt dig...

(MGK har en - men missade ändå, så den är kanske inte alldeles idiotsäker trots allt...)

Eller också skiter du i det och springer strax under tröskelfarten ;)

löpningseufori sa...

haha men vilket underbart inlägg! :) känner igen mig, det gör jag faktiskt. på något sött fungerar siffrorna som någon slags avkoppling medan man springer.

Anonym sa...

grabben här. gissa om jag undrade vad som var på gång när telefonen gick varm idag! och dessutom var det samma siffor vi pratade om igår/inatt.

och om min målsättning är att bli bland de 100 bästa på maran vet jag inte, men puman vill nog motivera mig till träning, därför hamnar det på bloggen. handlar det bara om vilja kan jag tänka mig o vinna :-)

Puma sa...

Sporty Spice:
Man kan inte vara bra på allt i och för sig... :-)

Funrun:
Om jag skulle räkna skulle det ta ett helt långpass att omvandla en tid, och säkert skulle det vara fel också. Haha

MGK:
Attans. Löpning är verkligen en precisionssport.

Ebba:
Ja han är ju rätt liten och behändig. Jag har föreslagit att han ska vara min personliga farthållare på allt från millopp till maran men han vill inte. Och jag fattar inte varför? Haha.

Nix:
Ja det var väl du som skrev att löpning var dyrt va? :-p

Josefine:
Uhm... fast jag blir mest frustrerad eftersom jag inte fattar (fattade) hur man gör...

Grabben:
Jaja, jag kan väl inte komma ihåg allt (smart) du säger heller. Och det är väl bra att känna sig behövd? :-) Du ska in bland top 100. Så är det bara. Då bjuder jag på resa till Västindien!!!

Sofy sa...

Hej! Ha, ha, ha... det har faktiskt precis slagit mig också... att man borde räkna, att det vore smart att inte bara springa på måfå och att få fullt mätbara resultat. Jag är också kass i matte. Springer jag ine på löpband är det en sak... får nog börja vänja mig med att titta på siffrorna där. Jag har en känsla av att det här kan ta ett tag att förstå...

Anonym sa...

Tack för ditt filmtips, även om jag inte har sett den. Tyvärr har jag inget bra tips att ge dig ;) Fast alla Rocky-filmerna är inspirerande.

Anonym sa...

Nix: Jo, jag har en GF 305a men det var just att den inte riktigt visade rätt som gjorde att jag hade marginalerna på min sida. När jag trodde att det var 1km kvar var det 1,2km kvar i verkligeheten. Nu har jag lärt mig att räkna efter km-markeringarna och inte efter klockan... ;-)

Anonym sa...

resa till Västindien låter lockande, kanske ska börja träna!!