28 december 2007

Koordinationslopp

Det finns mer till löpträning än att springa långt och långsamt eller kort och snabbt.

Szalkais marathonprogram

På måndag startar vecka fem av Szalkais marathonprogram. Han lade in koordinationslopp redan vecka tre (för 4-timmarsprogrammet) men jag "råkade" missa dem då. Jag börjar med koordinationslopp - fartökningar - nu istället.

Anders Szalkai är kanske inte så snygg.
Men han kan i alla fall det här med löpning.

Szalkai verkar gillar koordinationslopp. Själv har jag inte kört det så mycket. I min värld har det bara existerat fartlekar, intervaller och rena snabbdistanser när det gäller tempolöpning.

Koordinationslopp är en slags fartstegring där man under 60-100 meter börjar lugnt och sedan ökar till nästan max. Jag antar att tanken med koordinationslopp är att få lite fartkänsla och bli lite snabbare. Och det kan ju jag behöva...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg eller inte, jag har alltid tyckt att Szalkai ser ut lite som Dave Grohl från Foo Fighters eller Nirvana. :)

Löpning & Livet sa...

Haha, vi får hoppas att han inte läser din blogg, då kanske han blir lite ledsen =)
Jag tycker att koordinationslopp är riktigt kul faktiskt, men av någon anledning "glömmer" jag också bort dem.. Det blir mest av som avslutning efter jag kört backintervall.. vilket inte händer så ofta så här på vintern.. :)

Sofy sa...

Oj.. jag har förträngt mr Szalkai lite. Finns ju så mkt annan träning jag också vill hinna med! Nåja, jag ska ta tag och börja springa mer intervaller och mer fartlek på mina konditionsträningspass, det duger inte att springa 8 km rakt av och sen vara glad i hågen inte. Idag åker jag från sthlm, packningen står och väntar och det är slalom på tv. underbart! I morgon bär det av till Sälen och den här vintersäsongens första åkning. Funderar på hur mkt tid telemarksåkandet ska få ta och hur mycket alpint det blir, tror på ungefär 50-50. Ska även försöka hinna med att jogga på kvällarna, eller i alla fall gå morgonpromenad. ( Min Speja ska ju med...och hon behöver ju promenaden så det är bara att gå och vara nöjd!)

Aggresivare skidåkning; Jag suger på den, tar med mig datorn och uppdaterar allteftersom. Såhär på rak arm kan jag tipsa på att du ska kontrollera att avståndet mellan fötter, fotleder och knän är lika stort svängen igenom,och att du ska luta "hela paketet" som underkroppen gör neråt mot snön. Stabilisera upp det och öka trycket i slutet av svängen genom att tänka "upp med inneraxeln" och lägg ut vikt över ytterskidan. Då kan du gasa på lite mer!

Anonym sa...

Trevligt att så många skriver om deras träning. Själv "råkade" jag också missa senaste koordinationsloppet, det blir till och med mitt livs första kooridnationslopp, spännande...

Anonym sa...

Jag är lite skeptisk till koordinationslopp. Jag kör också på 4-timmars och på min sista träning innan foten börja krångla körde jag koordinationslopp. Jag tycker man kan lika gärna köra intervaller då istället.

Puma sa...

MS:
Det där måste jag googla!

Andrea:
Ja det var kanske lite elakt. Men bitskhet lockar läsare har jag förstått... :-)

Sofy:
Va? Har du inte Szalkai på näthinnan jämt??? :-p
Måste nog skriva ned dina tips på en lapp och stoppa ner i skidjackfickan... tack!

Jonas:
Ja, allt som är nytt är roligt!

Anonym sa...

Kanske inte så snygg? Anders Szalkai är ju hot hot hot!