24 december 2007

Mån 24 dec: Längdskidåkning i Björnen

Visst är det härligt med jul. Med julmust, julmat och julträning!

Längdskidåkning

Temperaturen ligger runt nollan idag. Snön som ligger är gammal och kornig och har både töat och frusit på. Hur sjutton vallar man då? Jo, med universalklister enligt Skidcenterbutiken i Åre Björnen. Det funkade faktiskt, tillsammans med lite annat. Jag känner mig mäkta stolt som lyckades valla mina skidor alldeles själv helt utan hjälp från experter (rådet från butiken räknas inte) - och dessutom få helt okej fäste!

Det är fruktansvärt jobbigt med längdskidåkning. Visst är det bekvämt att slöåka, men det är roligare att kämpa! Tar man i lite skjuter pulsen lätt i taket. Speciellt då man inte åker tekniskt korrekt (vilket jag inte gör). Någon gång under turen noterade klockan en puls på 226 slag! Pulsbandet måste ha fått fnatt, för jag beräknar min maxpuls till omkring 206 slag.

Mina 45 längdminuter gick på en medelpuls på 75% av max vilket känns riktigt. Det betyder strax över 500 kalorier vilket betyder att jag kan äta omkring 8 clementiner med gott samvete. Eller något annat...

Tomten

Efter längdturen träffade vi på tomten. Han skippade renarna och tog med sig hästen Ork istället. Nu är julaftonsdagen komplett! Eller... nej vänta, Kalle Anke har ju inte börjat än (fast jag tycker personligen att Karl Bertil som går klockan 19.00 är bättre!)

Jultomten kom!

4 kommentarer:

Sporty Spice sa...

Ja, nu vet du att din maxpuls är LÅNGT över 206.

Jag älskar Karl Bertil men svt sänder inte den på nätet så jag missar. Buhu! Får nöja mig med några Kalle-snuttar på YouTube.

TheLoonyNail sa...

Det blir ju till och med ca 12 clementiner!!!

Puma sa...

Sporty:
Nja, 226 känns lite off det med...

Vargungen:
Jippieyey. Hitills har jag ätit 1. Och en herrans massa annat istället... :-)

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

God jul tjejjen! Å tänk att få träffat en riktig tomte ;)