27 december 2007

Tor 27 dec: Långjogg i Åre

Man hinner njuta mycket under en långsam långjogg. Och trots att man inte tror det i början, så hinner man också bli ordentligt trött.

15 kilometer

Dagen har varit grå och mild. Fyra plusgrader. Smältsnön härjar på gatorna och isen har luckrats upp lite. Imorgon blir det kallgrader igen. Då kommer vägarna återigen att bli till isbanor. Det gäller att passa på att komma ut och springa medans man kan!

Jag sprang till Åre och tillbaka i eftermiddags. En skön runda på sisådär 15 kilometer. Det hade börjat skymma redan strax efter 14.00 när jag gick utanför dörren och när jag kom hem drygt en och en halv timma senare var det beckmörkt.

Med pannlampa och reflexkläder syns jag - trots mörker!

Farten låg på snälla 6.20-6.30 per kilometer. Jag kommer inte riktigt ihåg vad Szalkai förespråkar för oss i 4-timmarsgruppens marathonprogram men det ligger där någonstans.

I början kändes det bra. Kontrollerat. Starkt. Jag började med 4-5 kilometer på den mysiga gamla Årevägen och kom snart förbi Olympialiften där en drös med skidåkare stod och väntade på bussen hem. Ju närmare centrala Åre jag kom, desto livligare blev det. Det märks att Stockholmarna kommit upp nu. Det var köigt och kaos utanför både Ica och Konsum med intilliggande Systemet. Jag fortsatte förbi böket. Upp över bron som tar biltrafiken till relativt nya Holiday Club. Bron markerade att jag kommit halvvägs. Pulsklockan visade på dryga sju kilometer. Bara hemvändan kvar.

Det var nog här någonstans jag började bli trött. Och hungrig. Började tänka på mat och julmust. Stegen blev kortare. Tröttare. Segare. Jag tappade energin i benen allteftersom.

När jag bara hade tre kilometer kvar åkte min mormor förbi med sin mörkblå Volvo. Hon tutade. Undrade om jag ville åka med hem. Klart jag ville det. Egentligen. Men jag tackade nej. Jag hade ju inte mycket kvar nu. Och det är klart att jag skulle springa den sista biten hem. Ta mig in i mål för egen maskin. Och njuta av ett gigantiskt stort glas julmust och en varm, skön dusch.

13 kommentarer:

Mjölksyra sa...

härligt!!! superduktig du är!!!


/Bille

Katti sa...

Vad har du för klocka? Har funderat på att köpa en ny nu när jag börjar springa lite mer.

Jag håller med Bille, du är verkligen duktig. Tack för en inspirerande blogg! :-)

/Katti, en trogen läsare

Anonym sa...

Bra jobbat! Låter härligt o springa där i snölandskapen :)

Puma sa...

Mjölksyra:
Kan inget annat än säga detsamma! :-)

Katti:
Jag har en Polar RS400SD. Tror den kostade något på 3000 kronor. Den är bra, men hade jag stått inför pulsklockeval idag hade jag köpt den som är snäppet vassare, RS800SD. Den kostar tusenlappen mer men har en mycket smidigare fotsensor med typ dubbel så lång batteritid. :-)
(Kul att du läser!)

Karin:
Ja, fast det är ju mest tö nu dessvärre...

Em Löfgren sa...

jaså skidorna fick stå tillbaka för lite hederlig löpning!! jaja ombyte förnöjer!!
tack för din omtanke! fast jag tycker inte att jag är sjuk ofta! var sjuk 1 gång tidigare i december (förkyld) och nu fick jag ju vinterkräksjukan som är lite svår att värja sig mot!! sist jag var sjuk innan dess var i våras! =)

Ebba sa...

Gud vad härligt det låter! =) Superbra gjort. :) Vill också ut och springa, men väglaget och min höft (tja, min mage med egentligen..) sätter stopp för det. Får försöka ta mig ut på en promenad istället. :)

Ebba sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Storngt! :D Hur länge stannar ni där?

Ang. din kommentar: Hade jag inte berättat det?! Haha så dumt! Jaja men nu vet du iallafall :)

Vi har nu nästan likadana jackor också! ;)

Anonym sa...

Du måste ju ha kutat förbi mig, vi pratade om en tjej som var ute och sprang på *Årevägen* Men reflex och pannlampa...vem mer än du va ute igår?...Coolt! Hade tutat ja me om ja visste att de va du..haha kul.

Katti sa...

Tack för tipset! Jag springer runt med min F11 ännu och nog går det bra, men det är ju roligare att kunna hålla reda på hastighet och avstånd också :-)

Sambon var nöjd med passet, han har ruggigt bra grundkondtition men tyckte ändå att det var rätt jobbigt. Men spinning blir ju vad man gör det till så han måste ju ha kämpat på ordentligt! *nöjd* :-) Hoppas han kommer fler gånger nu!

Självklart är det okej :-)

Ha en trevlig nyårshelg!

Sofy sa...

Hej tjej! Bra jobbat, strongt att tacka nej till skjuts! Sista kilometrarna på min långjogg sprang jag och funderade på just samma scenario. "Tänk om mamma skulle åka förbi med bilen och kolla om jag ville med hem" Jag såg för min inre syn hur hon fick åka vidare själv, ha, ha! Det är bra att ha bestämt sig.

Jag ser fram emot en rapport om äggställning i nerförslöpor! Med mig och pralinerna går det bra, såhär när jag är själv är det en baggis. Tufft blir det en vecka i sälen med massa familj och vänner. Mor o far äter inte värst mkt choklad o sånt, men hade i alla fall fått 4 askar paradis/aladdin när jag åkte hemifrån igår. Jag tror de åker med norrut...

Em Löfgren sa...

men du är rar när du är hönsig! =)

Puma sa...

Emliscious:
Ja jag måste ju variera mina inlägg lite... :-)

Mrsebba:
Du får ta igen joggandet när du känner dig bättre!

Dessi:
Fram till den sjätte tror jag... men jag missar all mellandagsrea... lika bra att spara pengarna iof...

Anonym:
Jaså, var ni ute och gick, eller körde? Jag mötte några löpare på vägen i och för sig. Några med reflexväst men ingen med pannlampa... du får tuta nästa gång för jag lär vara ute och springa snart igen? Är ni bofasta här eller uppe över jul/nyår? Världen är hurs som helst liten... :-)

Katti:
Kul - spinning är beroendeframkallande!

Sofy:
Oj då. 4 stycken. Det kan bli svårt... haha. Fast jag vet ju att du har järnvilja, eller hur. ;-)