13 mars 2008

Förberedelser och erkännelser

Jag har någonting att berätta...

Förberedelser

Idag har jag tränat. Borde ha sprungit en bit för att förbereda benen på vad som komma skall men som ni vet blev det spinning och styrketräning. Det blir nog bra. Lördagens långjogg är ju som en walk in the park. Bokstavligt talat faktiskt. För hastigheten kommer bli något över promenadtakt. Och det ska bli över 30-talet varv i parken. Det gäller att tänka positivt!

Även parkpromenader kräver sina förberedelser. Jag har shoppat! Ingen Enervit eller sportgels eller så, för jag är så dålig på att äta dem. Däremot har jag köpt 6 blå Powerades (det kommer finnas dricka där med, men dessa kommer gå åt i alla fall), 3 nötcréme, 2 pigall, smågodis och bananer. Inte alls hi-tech på något sätt. Under de senaste galenskaperna har jag lärt känna mig själv. Jag blir trött och matt för att jag inte äter någonting och jag äter ingenting för att jag tycker det är svårt att äta. Kroppen skriker efter energi men hjärnan mår illa vid tanken. Choklad och godis ska nog funka. Annan mat, dricka och smågodis sponsrar arrangörerna med.

Erkännelser

Jag var på spinning idag. Jag var på spinning i måndags. Men det stod inte mitt namn på bokningslapparna...

Eftersom jag råkat missa 3 klasser de senaste 3 månaderna är jag portad från SATS bokningssystem. Jag kan fortfarande boka klasser på plats samma dag men att boka i förväg på internet går inte. De klasser jag vill gå på brukar ofta vara fullbokade och att jag vill inte chansa, därför lånar jag grabbens kort för mina tillfälliga bokningar. Shame on me. Jag vet. Men - jag måste ju få träna!

Hitills har det gått bra. Lika bra som det numera går att aldrig betala parkeringsavgifterna. Det har jag nog inte gjort på minst ett halvår. Nu kör jag inte bil varje dag, och riskerar därför inte heller böter varje dag, men periodvis både kör och parkerar jag mycket och jag har garanterat sparat tusenlappar. Jag har stått på Sveavägen åtskilliga dagar, utan p-lapp - utan p-bot. Parkerar jag i garage kostar det mig över 300 kronor för några timmar. Då riskerar jag hellre att bli lappad för 450 kronor. Risken att det skulle hända är minimal. Men - i småstäder betalar jag alltid. Där är det "billigt" att parkera. Då är det dumt att riskera en p-bot.

Sådär. Tack för bikten.

12 kommentarer:

Karin sa...

Du verkar ha laddat väl för utmaningen på lördag :-) Lycka till så jättemycket!!!
Lite civil olydnad sådär har väl aldrig skadat. Dina bekännelser är en lättnad för mig att läsa :) Klart du måste få träna!

Anonym sa...

Det här är något för dig Puma, jag lovar! =D

http://formjournalen.se/?p=169

Anonym sa...

Nä nu blir jag avis! Har oxå blivit portad och blir snart vansinnig! Måste skaffa mig någon bundsförvant som har kort och kan boka i mitt ställe!

MarathonMia sa...

Portad från träningspass? Ni betalar ju för träningskortet varje månad antar jag. Vilket dumt påfynd med bokningssystem! Då är det väl bättre att "först till kvarn.." gäller.

Jag skulle demonstrera. Med plakat. "Ge mig min träning!"

Anonym sa...

"Jag var på spinning idag. Jag var på spinning i måndags. Men det stod inte mitt namn på bokningslapparna..."

Aja baja fröken, skärpning nu.
Kan berätta att på min anläggning är jag alltid tvungen rapportera deltagare/kunder som går på pass de inte är tillåtna att gå på (vilket jag också gjort flertalet gånger). Vad blir effekten? Dom får en varning men händer det en endaste gång till så blir dom portade från anläggningen. Får inte träna där alls över huvudtaget. För en period naturligtvis (ex 1-2 månader), till en början.

Lina sa...

Hej!
Kom in på din sida och tyckte den var riktigt bra och inspirerade. Blir en länk från min sida till den. Har själv precis startat en blogg om framför allt kost och hälsa. Besök den gärna. /Lina

http://linalinneas.blogg.se/

Felicitas sa...

Jag tycker att både bokningssystemet och portningen är skitbra!! Det underlättar ju planeringen avsevärt, man slipper köa en halvtimme innan passet och man straffas ju bara om man inte sköter sig (har själv missat att avboka 2 ggr när jag var sjuk, så jag ligger också i riskzonen för att bli portad)! ;) Dessutom är man ju bara portad i tre veckor och det tycker jag inte är så farligt! :) Men det är ju klockrent att du kan låna grabbens kort så länge, busunge där! :)

Puma sa...

Karin:
Tack, att höra att civil olydnad är ok känns skönt. Haha

Mats:
Japp, det är bara att börja öva för min del. haha.

Ruth:
Haha, ja!

Marathonmia:
ja iof. men när man väl kan boka känns bokningssystemet bra faktiskt.

Fredrik:
Jag tycker inte det är så farligt. Spelar det någon roll för andra om det är jag eller grabben som sitter på cykeln liksom? Den är ju upptagen ändå. Och jag betalar ju ändå för medlemsskapet. Tycker faktiskt inte att det finns en passande lösning för denna typ av problem tråkigt nog.

Lina:
Tack, jag ska ta och svänga in på din blogg!!

Felicitas:
Ja eftersom jag gillar att planera gillar jag bokningen. Men 3 veckor går suuuperlångsamt. Jag kan boka igen den 29 mars och det är ju nästan april då - skitlångt bort!!

Anonym sa...

Men skälet till ditt "straff" är väl att du missat bokade pass tidigare? Och på något sätt måste man väl försöka komma tillrätta med det?
I går var mitt corepass fullbokat, och fem reserver stod uppsatta. Men när jag körde igång passet var två platser i lokalen lediga; två som bara struntat i att dyka upp. Och det är så tradigt när man vet att det står folk på kö som vill träna; om man inte ringer och avbokar så kan ju inte de få chansen?

Puma sa...

Cia:
Absolut. Jag tycker ju att bokningen är bra, också. För om jag inte fått plats för att det varit fullt men att det sedan fanns plats ändå, skulle jag blivit skitsur. Därför kan man ju mycket påpassligt stå på kö i bokningssystemet. Skitbra. Även i kön får man nästan alltid plats. Men, jag ser inget problem i att jag lånat grabbens bokningskort. Det spelar väl ingen roll för Lisa om det är grabben eller jag som sitter på cykeln som hon skulle bokat om inte vi hunnit före. Den är ju ändå bokad liksom. Men, skulle det vara någon som inte är sats-medlem som lånar kortet är det en annan grej - då har ju denna person inte betalt för rätten att vara där. Det har ju jag gjort. Lika mycket som någon annan. :-)

Anonym sa...

Hur länge är du portad från bokningssystemet? Inte forever väl?! Nåt sånt finns då inte på mitt gym. Där säger de att de är tacksamma om man avbokar om man inte tänkt komma så nån annan får platsen.

Anonym sa...

Jag tycker det spelar en viss roll, främst eftersom "grabben" inte tänkt träna på det passet och du därmed "tar upp en plats" som, i och med att du är portad från internetbokning, egentligen inte borde ha eftersom passet vanligtvis är fullt och någon annan istället borde haft den cykeln. Eller anser du jag har fel?

Visst är det också en helt annan sak om en person inte har ett giltigt kort för att vara där, men samtidigt ska man också följa de bestämmelser som en anläggning/gym har. Det finner jag självklart.