10 mars 2008

God morgon världen!

Vad som behövs en grå, trist och regnig måndagsmorgon är en god frukost!


Äntligen måndag

Det är måndag - den jobbigaste dagen på hela veckan. När det gäller träning, menar jag. Jag är förväntansfull över kvällens utmaningar på gymmet. Det ska bli tufft och skitkul. Jippie för måndagar!

Bra träning kräver bra mat. Jag är ingen expert på mat, men jag vet vad jag gillar att äta - speciellt till frukost: mosad avokado och några skivor med rökt skinka på det fantastiskt jättegoda nöt- och aprikosbrödet från Arlas receptbank. Och gärna en liten skål med keso och yoghurt bredvid.

Vad äter ni till frukost?

17 kommentarer:

Karin sa...

Gomorgon vännen! Hoppas du får en skön måndag, vi ses ju ikväll på spinningen! Men jag såg du skrev att en stenhård vecka väntar. Du vilar väl lite innan 6-timmars med? "Tapering" you know....
Ha de gött!

Anonym sa...

Äter en stor tallrik fiberhavregrynsgröt med hallonsylt och mjölk varje morgon, och en kopp kaffe för att vakna :)

Karin sa...

Vad glad man blir av att läsa din blog en måndagsmorgon som denna :-)

Min frukost består antingen av gröt (fiberhavregryn, rågflingor, hirs, krossat linfrö), russin och en kopp kaffe, eller av lättyogurt med frysta hallon, hemmagjord müsli, ibland en knäckeskiva med rökt kalkon men alltid kaffe :-)

Anonym sa...

Frukost är både det godaste och det viktigaste målet på hela dagen. Ska jag träna så blir det faktiskt två frukostar; 2 st Wasa Fiber med kalkon och senap samt tomat eller gurka vid kl 06 och sen fiberhavregrynsgröt med minimjölk och osötad mos/sylt när jag kommer till jobbet vid 08. Idag är det vilodag och då blev det 2 dl lättvaniljyoghurt med c:a 100 g keso samt 1 skiva Axa Smart och Gott med kalkon och gurka. MUMS!!

MarathonMia sa...

Äntligen måndag! Ny vecka, nya utmaningar och nya träningsmöjligheter! Håller med.

Frukost: En stor kopp kaffe, fiberhavregrynsgröt, skivad banan, Oatly havredryck (dricker inte mjölk), vatten, Omega3. Vid hård träning lägger jag till Knäckemacka med leverpastej eller rökt kalkon.

Tack för tipset med mosad avokado - älskar avokado.

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Huuu frukost säger jag bara och viftar med mitt proteinpullver och det svarta kaffet... däremot e jag en hejjare på mellanmålet vid 10! Idag blev det yogurt med keso!

Anonym sa...

Jag brukar fylla en frukostskål till hälften med frysta bär (jordgubbar, hallon, blåbär) kvällen innan, och det får tina över natten. Sen fyller jag på med vindruvor, banan, äpple, apelsin, melon, ananas, eller vilka frukter vi nu har hemma, toppar med russin och lite cashewnötter o äter detta med A-fil.
Underbart gott.

Anonym sa...

Gröt, ägg och hembakd bröd med något bönpålägg och grönsak (mixade valfria bönor/kikärtor) och en stor kopp rött te är standard!

Löpning & Livet sa...

Jag äter i princip alltid havregryngröt med krossade linfrön, banan och mjölk, juice, ägg och om jag hinner kaffe/te. På helgen brukar jag lyxa till gröten genom att även hälla i solrosfrön och klippta aprikoser. Mums! Ibland äter jag nåt annat, men det är inte ofta:) mackor och yoghurt med müsli/flingor är mer mellanmål för mig av nån anledning :)

Puma sa...

kul med era frukostvanor - ger inspiration!!!

Anonym sa...

Jag gillar din blogg. Har precis börjat läsa den och måste lämna ett litet avtryck.

Jag äter oftast naturell fil med bär och ägg till frukost men också ägg och bacon. Har börjat köra lite hårdare nämligen, hejja hejja :o)

Anonym sa...

Antingen riktigt grov gröt + sojamjölk + ett kokt ägg + en grönsak eller en frukt (morot, äpple, banan...) eller så blir det omelett på tre ägg, paprika, lök, vanlig eller fetaost med en näve ruccolasallad dränkt i balsamvinäger bredvid och kanske lite bönor.

Anonym sa...

oj, oj, oj, hur hinner ni? imponerad! jag är glad de mornar de blir frukost överhuvudtaget! då blir de oftast gröt. ibland blir de en yoggi från pressbyrån på väg till jobbet.

Stina sa...

Min frukost brukar bestå av nån macka eller gröt eller cornflakes med fil och frukt :)

Ebba sa...

Jag älskar frukost! =) Om jag fick skulle jag kunna äta frukost hela dagen, haha. ;P Blir oftast gröt med double pro banan-jordnöt över =) Och massor av kanel i gröten för att få någon smak..

Löparfantasten sa...

Jag ÄLSKAR müsli med fil, det ska vara Euroshopper müsli, billig och god. Till helgen kan jag lyxa till mig med ngn smörgås och fil med müsli från Lidl som är lyxig med mkt frukt och massa nötter mums nu blir jag hungrig

Dunceor sa...

Jag är nog sämst på äta vettig frukost. Jag brukar gå upp 5:10 och då dricker jag en proteindryck. Sen när jag kommer till jobb vid 6:50 (jag har ungefär en timmes pendling) så käkar jag en ostfralla med ost, sallad, gurka och tomat med en stor kopp kaffe =) Kanske inte det bästa men det är gott =)