07 mars 2008

Hallå motivationen?

Ingenting där. Ingenting här. Hallå motivationen, var är du?

Det blir inte alltid som man tänkt sig

Imorse stod 30min cykel+30min core på mitt schema. Det blev inget av det. Jag råkade nämligen missa ett inbokat lunchpass i tisdags och eftersom jag tydligen också missat 2 andra pass de senaste 3 månaderna blev jag utsparkad från SATS-bokningen. Där rök också motivationen till att gå upp och träna imorse.

Nu vet jag inte hur jag ska träna idag. Och ju längre tiden går som jag inte vet, desto större blir sannorlikheten att det blir pannkaka av hela träningsdagen.

Ovisshet är bland det värsta jag vet. Det demoraliserar mig. När ovissheten knackar på dörren springer motivationen och ambitionen och gömmer sig. Fegisar!

Jag slutar jobbet runt 17.00. Klockan 19.00 ska jag stå snygg i håret (vilket jag kan glömma eftersom jag måste till frissan igen) med en vinflaska i handen. Det nalkas vinprovarkväll med tjejkompisarna. En mycket tveksam uppladdning till mitt och Coola Karins långpass imorgon bitti klockan 08.00. Tillbaks till idag: jag har alltså 2 timmar på mig att göra något vettigt. Träna alltså.

Jag har visserligen träningskläderna i väskan. Det är inte det som är problemet. Problemet är att jag har styrketräningskläderna med mig men ska jag styrketräna måste jag ha en planering bestående av muskelgrupper och övningar. Och jag måste ha den mentala uppladdningen med mig. Styrketräning är fan jobbigast innan jag ens börjat.

Egentligen handlar kanske det här inlägget inte alls om att jag tappat lite motivation just idag. Kanske handlar det om att jag måste ta mig i kragen för idag är en styrketräningsdag och just det är min akilleshäl. Inte för att jag inte är stark. Mer för att... tja... jag vet inte. Vad är egentligen problemet med mig och styrketräning?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Synd att du slutar så "sent", annars hade du kunnat hänga med på mitt PT-pass på Söder kl 16 :)

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Vet du va... då tyclerjag att du tar den lilla lappen som du fick av mig och kör igenom hela kroppen (ja benen oxå)! Då slipper du tänka på vad, hur och varför (det står ju där! Bra va! Nilla har alltid lösningarna *skrattar* och idag träningsverk från pannan till tårna! *det gör ont!*

Dunceor sa...

Jag tycker inte man ska ta styrkteträning så seriöst. Om jag kommer dit och jag bara kör bra på en maskin och de andra blir skit så brukar jag tänka att jag körde ju den bra i alla fall.
Hoppas du hittar motivationen!

Malin sa...

Hej!
Jag tränar styrketräning 2-3 ggr/vecka. När jag inte vet vad jag ska göra brukar jag köra så här: 2 övningar för armar/överkropp, 2 för benen och 2 för magen. Kör 3 set. Med uppvärmning och stretching blir det en bra träningstimme. Plus att man inte blir galen om det är kö till någon maskin, då är det bara att göra något annat för just den kroppsdelen. Bra va?!

Susanna sa...

Jag vill också gärna ha en plan då jag ska styrketräna. Hatar att vandra omkring planlöst bland maskinerna, det ser ju ganska fjantigt ut.
Men fundera ut vilka muskelgrupper du ska träna idag. Hur vill du dela upp kroppen? Köra hela på samma pass, eller dela på två gånger, tre gånger?
Om du bestämmer dig för det kan jag tipsa om lite övningar sen :)

Puma sa...

Susanne:
Ja. :-( Till söder hinner jag nog inte kl 16. Men - du ska få mail av mig idag hursomhelst!!!

Nilla:
Ja just det.

Dunceor:
Skulle jag tänka sådär skulle jag lika gärna kunna lägga ner styrketräningen... haha.

Malin:
Ja, det var en bra tanke. Ska ta med mig den om allt annat går åt pipan.

Susanne:
Japp. Jag delar helst upp kroppen, annars känns det inte som jag styrketränat effektivt ändå. Du får gärna tipsa om övningar med fria vikter, typ rygg, axlar och bröst. Mina biceps är fortfarande döda från i tisdags och ben/underkropp tänkte jag köra någon annan dag.

Anonym sa...

Om du mot förmodan skulle få tid i e.m. så skulle det vara kul om du dök upp till mitt pass 16 :) Annars får jag nöja mig med ditt mail ;)

Felicitas sa...

Förstår den där känslan.. :P Jag vill också VETA!

Och när jag ska styrketräna då vill jag köra enligt mitt upplägg.. ;)

Kom igen tjejen, hoppas att du hittar motivationen igen snart!!

Susanna sa...

Alright.
Jag brukar gå in på denna sida och leta övningar: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071
För rygg kanske du kan köra "Latsdrag", "hantelrodd" och "ryggresningar"/"marklyft" (fast i så fall utan att sätta ned stången emellan som mannen på bilden gör).
För axlar: "Militärpress" med hantlar och "Drag till hakan".
För bröst: "Bänkpress" (med stång, i maskin eller i smithmaskin) och "Flyes" (med lätt lutande bänk).

Så, programera in dessa nu så att du får till ett helt underbart styrkepass i eftermiddag!

Karin sa...

kom igen puma, bara att dra till gymet! rygg, axlar, bröst var det va? Ladda mentalt, tänk på vilka övningar du ska köra och visualisera att du gör dem.
Rygg: roddövning sittande, latsdrag stående vid bänk
Axlar: hantlar upp, hantlar sidan
Bröst: bänkpress med vikter, sned bänkpress i smith
Något av det som passar? =)
Kör hårt och lycka till! Drick inte för mkt vin så du raglar imorgon bitti ;)

Terese sa...

Åh ... du som hade fått plats på mina pass imorse (om det nu var till Hötorget du hade tänkt bege dig).

Du som alltid är en inspiration till positivt tänkande - nu får du peppa dig själv. Kör ett snabbt men hårt pass idag så hinner du inte tänka så mycket. Spar sedan lite på krafterna till ert långpass imorgon.

Kram på dig!

Puma sa...

Tack alla. Ni är för söta. Ett snabbt intensivt pass är det som gäller - med de övningar ni alla tipsat om. Tusen tack!! :-)

NI ÄR BÄST!

Anonym sa...

Men Puma! Styrketräning som är det roligaste som finns. Jag kan däremot tappa motivationen när det gäller kondition. Framförallt tempoträning. Mala, mala, mala. Kan vi dela på oss och få en bit av varandras styrkor? Vi skulle bli den ultimata träningsmänniskan. =)

Kika in på min tredagarssplitt (på min blogg under Veckans träning).

Löpning & Livet sa...

Verkar som om du redan bestämt dig för att köra styrka, men annars kunde du kanske köra ett pumppass om det finns nåt som passar? Då slipper du fundera på vad du ska köra menar jag :) Jag vet att vissa inte klassar pump som styrketräning, men det gör jag, uthållighetsstyrketräning! (visst, man blir ingen bodybuilder av det, men eftersom man hela tiden ökar på sina vikter borde man ju bli starkare=styrketräning) Kör hårt vad det än blir och trevlig helg!!

Anonym sa...

Jag brukar tycka styrketräning är ett skönt avbrott till pass o konditionsträning.
Och: Tycker du styrketräning är segt (vilket jag misstänker att du gör, eftersom du verkar vara galen i intensivträning ;-) så testa att köra superset o triset (dvs, kör övningarna två och två). Det gör träningen både intensivare och kortare.