04 mars 2008

Tis 4 feb: Jäkligt otrevlig spinning

Dåligt humör blir till toppenhumör - när jag tränar.

Spinning och grejer

Det var en sådan där dag. Som började ganska bra, i och för sig, men som sedan knöt en knut på sig själv. Efter ett jobbtelefonsamtal med en spydig person i Göteborg tyckte jag att hela världen var otrevlig. Till och med när jag gick det korta stenkastet från jobbet vid Hötorget till SATS vid Hötorget tyckte jag att folk var otrevliga utan att någon egentligen gjort något annat än gått i vägen för mig.

Men sedan - när jag klivit in genom gymdörren, bytt om, satt mig på spinningcykeln (och träffat på mycket trevlig bloggläsare) var det som om världen smälte och la sig i min hand. Allting blev med ens väldigt trevligt. Och jag blev lugn och harmonisk och sådär galet träningslycklig. Och Glenns 55-minuters spinningpass var sådär skönt utmanade som det liksom ska vara. Benen kändes förvånandsvärt okej trots milen i söndags. Visserligen var de inte särskilt explosiva, men de kom igång riktigt bra på spinningen.

Sedan följde förvisso ett mycket tråkigt gult (förkoreograferat) 30-minuters spinningpass med skitmusik. Men att det inte var sådär toppenbra gjorde inte så mycket. Till sist ett corepass som pricken över i:et. Jag tycker fortfarande att coreträning är det bästa som finns men att jag egentligen tränar det bäst själv. Tyvärr kan jag fortfarande inte stödja på mitt vurpade längdskideknä så jag fick göra några alternativa övningar när Resten & Co stod på alla fyra.

Nu har jag precis gjort något jag aldrig gjort förut - ätit bearnaisesås. Det blev Knorrs nya såskoncept (i vacuumförpackad påse) tillsammans med en massa lövbiff. Lövbiffen var god. Och såsen? Tja, sådär. Jag kommer nog aldrig bli ett beasåsfan.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej :) Du verkar veta en hel del om träning... tänkte fråga... vad tror du är den bästa träningen om man ska gå ner i vikt ? hoppas på svar.. kram, linda

Anonym sa...

3 pass efter varandra? jäklar! jag störtar efter ett. Men det skulle vara skoj att testa.

Karin sa...

Skönt att du blev på bättre humör! Ja visst är träning underbart! =)

Anonym sa...

Fattar inte hur du orkar med så många pass på rad! Vad är syftet? Överskottsenergi, maxat till 1000? ;) Äter du något emellan, eller hur gör man om man ska orka sådär mycket?

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Vi ses ikväll gumman! Pigga, starka och glada! *fnissar*

Kram kram

MarathonMia sa...

Åh vad härligt det låter. Fast det är rätt skönt med dåliga spinningpass med skitmusik, för då blir andra pass såååå mycket bättre!

Puma sa...

Linda:
All träning är väl egentligen bra träning när man vill gå ner i vikt. Träningsexperten Sporty Spice rekommenderar högintensiv träning, alltså korta intervallpass istället för långa promenader. Kolla mer med henne är mitt tips! www.metrobloggen.se/sportyspice

Bille:
Tja... det var ju kul!

Nike:
Ja, träning löser dåliga humörproblem!!

Emma:
Syftet var att få en utmanande konditionsträning samtidigt som jag vill stärka mina coremuskler. Vanligtvis brukar jag ta en sportdricka när jag kör pass över 1 timma men igår hann jag inte med att köpa det. Annars är en bar en bra idé. Eller en banan kanske?

Nilla:
Jajamen!

Marathonmia:
Ja det är sant. Men tänk katastrofen då aaaalla pass blir förutbestämda vad gäller musik så som de diskuterade för något halvår sedan. Vilken katastrof!

MarathonMia sa...

Själva grejen är ju att hitta olika instruktörer som gillar olika musik - det finns ju Hårdrocks-Henke, Disco-Jenna, Schlager-Hanna och så de där som ser spinninginstruktionen som en sidoinkomst och har "hittat-en-CD-med-musik-som-passar-på-gym-den-tar-jag" och sedan försöker de inte ens göra ett inspirerande pass. Jag kan både älska och hata Schlagerspinning - men det beror ju på dagsformen :-)

Karin sa...

Du beskriver verkligen hur ett pass kan få hela världen att gå från grå till färglad igen. Träningsglädje på hög nivå :-) Och otrevliga personer i telefonen kan sänka vem som helst, jag vet...

Puma sa...

marathonmia:
tyvärr vet man inte vad som är bra förrän efter passet...

karin:
tack. det är det som gör träningen så underbar - man lyckas släppa verkligheten och kliva in i ett annat rum liksom... :-)