14 augusti 2008

Spinninginstruktör - vad tycker du?

Jag har en fråga till dig som spinninginstruktör(och till dig som går på spinningpass):

- Vad tycker ni om deltagare som är med på klassen, men som inte alltid gör som instruktören gör?

Jag tänker egentligen enbart på deltagare (som jag själv) som väljer en annan position som instruktören, t.ex. står när instruktören sitter.

I början när jag tränade spinning gjorde jag alltid som instruktören. Kom inte ens på tanken att göra något annat. Jag vet inte vad som hände men helt plötsligt gick jag och blev olydig. Fortsatte stå upp medan instruktören sa att vi skulle sitta.

Jag gillar att stå. Det känns som att det är lättare att aktivera hela kroppen då. Dessutom får jag skav i rumpan av att sitta en längre period och tycker inte jag kommer igång när jag växlar för snabbt mellan sitta och stå. Därför går "8-sitta-8-stå"-varianter fetbort. Jag blir för upptagen med att räkna in. Låt mig fokusera för guds skull!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Spinningmotionärer är ett egensinnigt släkte. Jag har haft folk som har klivit av cykeln mitt under passet för att gå och spola av sig med vatten i duschen och sedan komma tillbaka, och ibland hoppar någon av i slutet av passet för att rusa iväg på ett jympapass. Såna grejer stör de andra motionärerna, så det ser vi gärna att man låter bli. Men vilken position du använder på cykeln är upp till dig. Det är vanligt att folk väljer att sitta när vi andra står, och det förekommer lika ofta att man står kvar när de andra sätter sig. Och det går naturligtvis jättebra. Men när passet är slut och vi börjar stretcha så vill vi inte att du står kvar och fortsätter cyklingen! :-)

Magnus sa...

Hej!

Jag är instruktör och svarar ur det perspektivet.

Frågan beror helt på situation. Om det uppenbart stör andra deltagare så tycker jag man kan säga till. Det går att göra det på ett smidigt sätt- när man gör en "rond" t.ex då man kollar över alla i salen- då sticker inte tillsägelsen ut lika mycket. Är personen inte medveten om att man gör fel kan man påtala det lite sjysst enligt min mening. Det hjälper i 9 fall av 10.

Det sitter nästan alltid någon som tränar landsvägscykling på min pass och de kör helt i egen kadens- samma varvtal hela klassen i genom och mestadels sittande. Jag har ibland bett dessa sätta sig lite åt sidorna så att vanliga spinnare tar instruktioner från mig istället och inte förvirras av cyklisterna som ser proffsiga ut men tränar för sin cykling skull. Det är skillnad på cykelträning och spinning.

Ofta ligger det en tanke bakom att man byter position på cykeln( iaf på mina pass) som att man kanske ska sänka/öka pulsen, avlasta vissa muskler, förebygga kramp och helt enkelt inte göra spinningen för monotom. Men jag vet att inte alla instruktörer tänker på detta så då kanske man som deltagare ibland måste avvika från koreografin.

Summa sumarum så tycker jag det är klokt att följa instruktören om man har förtroende för denne. Sen är det alltid välkommet som deltagare att innan passet snabbt bara säga ifrån om man har problem med vissa positioner pga skada eller dyligt så blir det inga missförstånd.

Bra blog!

M

carro sa...

Jag tyker det är helt ok om man vill stå upp lite längre, eller sitta ner en stund. Huvudsaken är att man följer profilen större delen av tiden. Det är ju min träning det handlar om. Tyckte likadant när jag jobbade som spinninginstruktör Däremot kör jag aldrig running, typ handposition 2 stående med rak rygg. Är inte alls bekväm i den positionen. Kör alltid handposition 3 då. Skulle en instruktör påpeka detta så skulle jag nog inte komma tilbaka.

Anonym sa...

Jag tycker absolut det är ok att köra sitt eget race. Jag brukar själv (trots att jag är instruktör) köra mitt eget race på andra spinningklasser ibland men jag brukar då placera mig lång bak eller på kanten av salen för att inte förvirra andra deltagare. Viktigast för mig, både som instruktör och deltagare är att det blir maxinal träningseffekt. Som instruktör tycker jag självklart att det är roligt om alla hänger på mig i min genomtänkta klass men jag kan förstå att man kan ha egen önskan om passets upplägg.

Anonym sa...

Svår fråga...jag blir nog gladast om deltagarna i stort följer det upplägg jag valt till passet. Oftast finns det ju nämligen en tanke bakom. Däremot har jag ingenting emot om man sätter sig ner när man inte orkar, om man väljer bort en viss övning för att man inte är bekväm med den osv. Men kör man rakt igenom sitt eget race tycker jag kanske att man kan hitta någon annan klass som passar bättre, alternativt sätta sig längst bak.

Anonym sa...

Jag är också spinninginstruktör och håller med alla föregående "talare" i stort.

På mina klasser har jag många landsvägscyklister som kör sitt eget race med hög kadens passet igenom och de sitter alltid lite "avsides" och klassen vet om detta (har oftast nästan bara stammisar på mina klasser).

I övrigt uppskattar jag som instruktör att den/de som vill köra eget race säger till innan klassen. Om man vill sitta en stund under klättring eller tvärtom är inget jag säger till om, det kan ju bero på att man är trött alt vill köra lite extra klättring - det tycker jag är upp till var och en, men som någon skrev - trevligast är ju om klassen följer mitt upplägg eftersom jag har en tanke med varje pass.

Jag tycker du ska fortsätta köra som du vill så länge det inte stör någon (och hur skulle det kunna göra det?)! Kanske att du säger till instruktören innan, så hon/han vet.

Kör hårt! :-)

Anonym sa...

Mig gör det ingenting, tvärt om brukar jag uppmana deltagarna ibland att känna och tänka efter själva och köra som det känns bäst. Men så brukar jag inte heller bygga mina klasser så att man måste stå eller sitta vissa sträckor.

Anonym sa...

Jag instämmer i stort med övriga instruktörer som redan har kommenterat. Själv tycker jag det är viktigt att poängtera att deltagaren lyssnar på sin kropp och hittar sin väg till pulsnivån jag tänkt vi ska ligga på i olika faser av passet.
Helst vill jag att folk ska pröva min variant för att se om den kan tänkas funka (jag har ju en tanke med det jag har satt ihop, varför jag har valt att köra vissa intervall, positioner, återhämtningar osv).

Anonym sa...

Det var en av orsakerna till att jag slutade gå på spinningklasser - att det blev mer cirkus på cykelstyret än ordentlig träning. Jag vill tillbaka till grunden, gå in i mig själv och hitta flowet. Det går inte om man ska dansa med cykeln...

Terese sa...

Jag har ingenting emot det. Jag tycker det är helt okej eftersom man faktiskt inte stör någon annan. Jag brukar även säga till deltagare att det är okej att välja position om de vill. Man ska aldrig tvinga någon :-)

Puma sa...

Tack för många bra kommentarer och tyckande. Håller med om att man inte ska göra något som stör - samtidigt som man bör träna det som känns bäst för en själv.

Anonym sa...

Jag är instruktör och gravid... Körde klasser till för en dryg månad sedan då det var ca 3 månader kvar. Jag följde inte ens mina egna instruktioner då min plan var att deltagarna skulle stå upp i vissa delar men då jag själv pga gravidmagen inte bör stå upp och cykla. Jag tycker absolut att det är ok om deltagaren på klassen anpassar cyklingen till viss del efter det som passar den personen, det finns oftast goda skäl.

Var dock på en klass förra veckan där en kille hade egen musik i hörlurar!!! Inte ok...