14 september 2007

Tor 13 sep (forts.): Styrketräning för rygg och bröst.

Jag hade 30 väldigt bra minutrar med PT-Paul igår. Det kände jag då - och det känner jag nu (träningsvärk, givetvis).

Rygg & Bröst


Aldrig har 30 minuter gett så mycket. Söta PT-Paul med sin svengelska både underhöll och undervisade mig. Jag sa att jag tyckte det var svårt att "connecta" med mina ryggmuskler och att bröstmusklerna var skittrist att träna så det hade jag aldrig gjort (för det har jag i princip aldrig gjort heller. Bara pec-decat lite och kört de obligatoriska övningarna när jag förut körde mycket pump). Före detta Los Angeles-Paul sa "djättebråå, då ska vi gjora lite kuligare såker".

Och det blev kul. Fick nya övningar (eller nya varianter av gamla övningar) till både rygg och bröst. Problemet är bara hur jag ska komma ihåg dem utifrån den lista han skrev igår. Det var ju så mycket nytt liksom!


Rygg:

Seated row (både drag mot midjan men också drag högre upp och med axlarna mer utåt - för att träna olika muskler i ryggen)
High row (en slags rodd i kabelmaskin med rep)
Latsdrag - med smalt grepp och underhandsgrepp
Incline row (ligg på mage på uppåtlutande bänk och "ro" med hantlar)
Bent over row (min gamla vanliga trotjänare)

Bröst:

Hantel fly
Hantel bänk press (görs efter fly:en eftersom den involverar fler muskler som kan hjälpa trötta bröst)
Bänkpress med stång
Push up på medicinboll (en utmaning!!!)
Bröstpress i maskin och pullover i maskin (men det sa jag till Paul var så tråkigt så då sa han att jag skulle köra på den andra istället)

8 kommentarer:

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Åhhh nya bröstövningar... då vet jag vem som skall få hjälpa mig *ler*

emelie sa...

vad kul att du fick ut så mycket av din PT! Kul med en riktigt bra PT, de kan ju göra mycket med 30 minuter! vad skoj! kan tänka mig att du har lite ny inspiration nu!! härligt! så avis på dej!!

Puma sa...

Pernilla:
haha jajamen. fast jag måste underhålla min nya kunskap väl för jag glömmer jäkligt fort.

Emelie:
Ja. Inspiration är rätta ordet. Och det bästa är att "det finns inget fel" som han sa hela tiden. Till exempel på rodden, kör man mot midjan tränar man en del av muskeln, men riktar man draget lite högre upp tränas en annan del. :-) (Fast man kan ju göra mycket fel också, t.ex. bålstabilitet och armbågar som pekar fel och så...)

Tess sa...

Hmm, har funderat ett tag på att skaffa mig en PT och jag blir ännu mer sugen när du verkar få ut så mkt av det..! Grejen är att jag tränar en del kickboxning och då kanske det är bättre att ha en PT som kan detta område, eller spelar det inte nån roll? Och om jag nu gör slag i saken - hur ofta skulle du rekommendera att man träffas?

Puma sa...

Tess:

Jag är verkligen ingen expert men jag har ju testat både en och två och tre så kan ju i alla fall tycka till lite. För ett "expertsvar" tycker jag att du ska fråga Petra Axlund också (sportyspice.blogspot.com - hälsa från mig).

Hur mycket du får ut av din pt beror helt på hur du och pt:n synkar. Oftast kan de alla rätt så mycket... men, när jag körde med en pt som var halvkul och inte så "på" så ansträngde jag mig liksom inte så mycket. En annan pt var väldigt generös med sin kunskap och berättade supermycket grejer om kroppen och träning och delade med sig mer än den första. Då kände jag också att jag fick ut mer. Så... om du skaffar pt - utvärdera redan från en gång hur det känns. Är det kul? Känns det naturligt? Är just den PT:n för dig, liksom.

Om du tränar kickboxnng som hobby men inte har några ambitioner att utveckla det så kan du nog köra med de flesta PT:ar. Men om du tävlar och vill bli bättre på just kickboxning så låter det ganska logistk att du ska försöka hitta en pt som kan lite om det området. Min kille som löptränar var ganska noga med att hitta en pt som var specialieserad på löpning när han letade PT.

Hur ofta man bör träffas har jag inget bra svar på. Där bör du nog vända dig till någon som kan! Min lilla dröm är att träffa en PT ofta. Helst skulle jag vilja träna alla mina styrketräningspass med en pt, men... det går ju inte. Oftast när jag kört med pt så har vi setts var tredje vecka. Men jag tror att Terese (sparkibaken.blogspot.com) träffar sin en gång i veckan och det känner jag fler som gör också.

Uhm... hoppas du blev lite klokare nu??

Tess sa...

Puma, tack för svaret! Nu ska jag försöka hitta en PT som kan nåt om kampsport... undrar hur vanligt det är... =)

Puma sa...

Tess:
Jag tror inte det är fullt så ovanligt faktiskt. Har sett en tjej på SATS Zenit som tydligen ska ha kampsportsbakgrund. Men kanske svårare om du inte är i Sthlm? Är du förresten SATS-are så kan du gå in på SATS och kolla alla deras PT:ar. Annars finns det andra register på PT-folk, kommer bara inte ihåg vad det heter... Lycka till och berätta gärna hur det går!!

Cia sa...

Bröst är ju det kuligaste som finns att träna. Vill du få en riktigt hemsk bröstträning, så lägg in några armhävningar MELLAN alla bröstövningar. ;-)