14 januari 2008

Mån 14 jan: Snabbdistans på cykel

Tänk dig en bastu. Och en cykel. Och att du ska cykla snabbdistans. I bastuvärmen. Så var det ikväll...

110 minuter spinning

På måndagskvällar har jag ofta ont i baken. Det beror alltid på samma sak: två spinningpass på raken med underbart, härligt, fantastiskt inspirerande Pia.

Det jobbiga med två pass på raken är inte tröttheten på slutet. På slutet är man så glad, så lycklig, så nöjd att man känner det knappt. Det jobbiga med två pass på raken är den där lugna perioden på mitten. Uppvärmningen på varv två. Det är då man känner hur sadeln är ruskigt obekväm och hur det känns lite jobbigt. Men så drar musiken igång efter de där åtta-tio första lugna minutrarna och så har man glömt bort den där gnagande känslan av skavsår. Då sprutar återigen endorfinerna. Då är det bara att ge järnet som gäller. Allt annat skjuts åt sidan.

Ikväll var det inte bara endorfinerna som sprutade. Svetten sprutade också. Något knas var det på ventilationen glasväggen vid utgången immade igen redan på uppvärmningen. Värmen då var bara början. Lägg till en full cykelsal och ett stenhårt pass och svetten bara rinner och rinner.

Här har det stönats, pustats och svettats många droppar!

Snabbdistans på riktig cykel betyder ganska många timmars cykling. I spinningsalen är tidsaspekten begränsad till de vanliga 55 (eller 110 om man kör två pass) minutrarna. Jag vet inte hur det kunda flyga ur oss men efter passet stod jag och Nilla och pratade med Pia och föreslog ett tretimmarspass någon dag. Och nu verkar det bli just så. Så håll ögonen öppna för ett "riktigt" cykelpass på SATS Hötorget inom en snar framtid.

Pytt á la Puma

Jag är både stolt och mätt efter min superenkla kulinariska kreation jag sitter här och äter i TV-soffan framför Idrottsgalan.

Det hälsosammaste jag kan tänka mig att äta, är ren mat. Ren alltså. Utan krångligheter. Under studietiden hade jag och min lägenhetskompis dille på att äta rivna morötter med italiensk salladskrydda och kikärtor. Bara. Det var supergott. Ikväll bjöds det på lika enkel, men varm, mat.

Pytt á la Puma

Pytt á la Puma, uppfunnen ikväll, betyder en bit purjolök som fräses tillsammans med tärnad kassler och frysta wokgrönsaker. Till det serveras tärnad avokado och lite keso. Voilá!

7 kommentarer:

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Vi är så fantastiskt coola, men jag måste erkänna att jag har lite ont i baken nu alltså! Tack för idag tjejjen!

Anonym sa...

"Bikram Spinning", ett nytt koncept låter det som! :-)

Pytt á la Puma låter som en mumsig rätt!

Anonym sa...

110 minuter spinning låter bara sinnesjukt. Det bara sprutar svett av mig efter de 20-25min jag brukar köra som uppvärmning. Självplågeri :P

Puma sa...

Nilla:
Tack själv. Det var riktigt roligt att ha dig kvar till andra varvet!

Bille:
Ja, precis så var det!

Dunceor:
Ja, men man kommer in i det. Hittar andra andningen. Och det är ju SÅ kul! :-)

Sofy sa...

Bra tränat och bra ätet!

Em Löfgren sa...

måste fråga, är det många som kör 2 pass på rad, eller är det en Puma thing?!

smarrig mat!! älskar oxå "ren mat", känslan är underbar! man kan äta sig megamätt men fortfarande må bra liksom!!

Puma sa...

Sofy:
Du med hörru!

Emliscious:
Det brukar vara några stycken. Igår var det jag, Nilla och en tjej till (som f.ö. satt framför mig på förra passet då jag var Kalla och hon Kuitunen). :-)