13 januari 2008

Sön 13 jan: Team Stockholm Marathon

Söndagar betyder långpass. Så också idag. Men det blev inte riktigt som jag tänkt mig.

16 kilometer njutning

Långpass ska vara långa - och långsamma. Men ledarna på Team Stockholm Marathon hade som vanligt inget hastighetsperspektiv. Tråkigt tycker jag som inte alls hängde med i den fart som låg snäppet högre än den borde.

Som skenande hästar rusade TSM-ledarna rakt in i jobbigheten

Istället var det jag som tvingade med Sofia i maklig takt runt Djurgården. Inte 16 kilometer som enligt programmet. Men väl 14 kilometer vilket jag senare mycket förvånad konstaterade på min klocka.

Andhämtningen var det inget fel på idag. Men benen. Oj oj. Det var som om jag kört tung styrketräning hela dagen igår. Var det för att vi avslutade kvällen men ännu en flaska bubbel? Var det för att min frukost bestod av en macka? Eller var det helt enkelt en dålig långlöpardag?

Jag hade i alla fall trevligt. Mycket trevligt. Och att höra Sofias marathonberättelse från hennes start i Stockholmsmaran förra året är fascinerande. Hur hon med bara ett 15-kilometerspass i bagaget sprang banan på 4 timmar och 17 minuter... cool tjej!

För en gångs skull är också grabben riktigt trött. Men så sprang han mer än en halvmara också. 24 kilometer på en tid som betyder maran på 3 timmar. Det vill säga alldeles för snabbt för ett långpass även på hans nivå.

Att man inte ska handla när man är riktigt hungrig är ju välkänt. Men vi hade inget val. Jag som var mer törstig än hungrig köpte hur mycket dricka som helst medan grabben siktade in sig på andra godbitar. Ja ja, jag hade i alla fall vett nog att komma ihåg tvättmedel trots törstyran.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Synd att de som håller i träningen är så kassa på farthållning. Eller har de inget tålamod? Bra jobbat, 97 minuter är riktigt långt!

Löparfantasten sa...

Tycker också du har jobbat bra idag. Själv blev långpasset ett kortpass pga olika omständigheter. Trist. Fast jag har å andra sidan gjort mkt kul istället.

Sofy sa...

WOW! Fick vi ihop hela 14 km!?! Det trodde jag faktiskt inte! Vad bra vi är!!! Men faktiskt helt galet att de sprang så fort i alla grupperna. Nåja, nästa gång kommer det gå bättre och då kanske jag inte babblar bort alla dina försök till fokusering och möjligheter att fästa "gummisnoddar" i ryggarna på löparna framför. Jag hade kul idag! Lycka till med veckans träning, jag ska snart göra ett försök att planera ihop min.
Sleep tight!

Anonym sa...

Halloj Puma! Det var kul att få se dig :-)

Skulle tippa att klungan låg på kanske 6:15-tempo åtminstone första halvan, det är inte lugn distans för mig heller. Skall bli intressant att se om de verkligen kommer att hålla sig till 7:00-tempo nu när vi ÄNTLIGEN har fått träningsprogram för 4:30.