09 april 2008

Det där med hotellfrukost

Det bästa med hotell?

Vikten av frukost

Hotellnätter innebär för mig två saker: fluffiga täcken och en riktigt stor och bra frukostbuffé. Det finns inget jag blir så besviken av på hotell än om de två nämnda kriterierna inte uppfylls. Sedan önskar jag inga svarta hårstrån i badrummet heller såklart.

Jag försökte vara lite underfundig med mitt rubrikvak: "vikten av frukost". Alla vet att frukost är viktigt, det finns inget mer att orda om det. Men - hotellfrukost för mig har betytt tallrik efter tallrik med bröd, yoghurt och pålägg i massor - tillsammans med en blandad kompott av de varma frukostvalen. Bara för att det står framme, för att det är buffé och för att det är "gratis".

Med mina nya kolhydratssnåla livsstil trodde jag hotellfrukosten skulle bli surt och tråkigt. Ha - kan jag ha mer fel? Det är proteinerna jag upplever som dyra att gå och köpa själv - det är nu jag kan "frossa" i dem utan extra avgift. Jag har ätit rikligt med både skinka och kalkon imorse. Keso. Ägg (rätt kokta för en gångs skull). Och en massa paprika. Jag fick i mig kolhydrater också - de mest direkta i form av juice som jag pressade själv. Förmodligen var juicen mitt sämsta frukostval. Men det är ju i sig inget dåligt val. Och tillsammans med de övriga valen känns det som en bra frukostmåltid ändå. Who needs bread och leverpastej liksom?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det är verkligen lyxigt med hotellfrukost.. Hade jag också fått idag om jag inte låg nerbäddad med körtelfeber... tusan

Anonym sa...

vad bra att du hittar sånt du vill ha på buffén. Imorgon får du väl samma lyx igen gissar jag!

Unknown sa...

Jag gillar hotellfrukostar, bacon & äggröra utan att behöva steka själv (och därmed lukta stekos), kan det bli bättre!

Mela sa...

I need bread och leverpastej! Haha, lustigt, men det var exakt det jag åt till frukost imorse... Rostat Må bra/smart val/du är grym (eller vad sjutton de nu heter) bröd med ekologisk leverpastej, gurka plus kaffe med mjölk. Grymt! Men jag är avis på hotellfrukostandet, åh, det ÄR verkligen det bästa. Själv åker jag till Irland imorgon. Där brukar hotellfrukosten vara, eh, sådär... Rostat bröd med marmelad, någon?

Anonym sa...

hotellfrukost är bland det bästa jag vet, så härligt när man kan välja och vraka mellan allt gott :)

hoppas du har en skön onsdag!

Mia sa...

Frukosten är väl det mest intressanta (efter sängen då) på hotell! Det får gärna vara lite extra av sånt som man vanligtvis inte har hemma.
Det är ett mysigt sätt att träffa sina morgonpigga vänner på, hotellfrukost. Man behöver ju inte bo på hotellet för att äta där.

Anonym sa...

Det lär j uabsolut gå att äta nyttigt på en bra hotellfrukost!
Vi bruakr äta typ 2-3 gånger efter jobbet (jobbar natt) per år.
OCh då tyvärr äter jag av allt (särskilt det onyttiga)tills jag mår dåligt *skrattar
Tar det som en ätar-fruksot ;)

Blri det ofta hotell?

Felicitas sa...

Åh, vilken lyx!! :)

Puma sa...

Maria:
Vilken osis. Krya på dig!

grabben:
Jajamen. Och på fredag också, hoppas jag? (Om du shoppar duktigt)

Mialena:
Jag tycker det är bäst att slippa disken.

Mela:
Jag gillar det också. Egentligen. Men just nu får jag inte... Irland har ingen bra frukost på de små hotellen men de större serverar ganska bra kontinental frukost.

Sofia:
Tack detsamma!

Alis:
Very true! På de flesta hotell kan man ju hoppa in och äta gratis till och med.

Johan:
Kul grej!! Blir halvofta hotell. Men håller med om att det är kul att träffas över en frukost istället för en fika.

Anonym sa...

Om du någon gång bor på Mäster Johan i Malmö, så testa deras hemmagjorda hallonyoghurt till frukost. GUDOMLIG! Jag skulle kunn aåka o ta en övernattning där bara för den. ;-)

Puma sa...

Cia:
Åh, jag som ska till Malmö på bröllop jättesnart - inte helt omöjligt att jag bor på Mäster Olof för det lät väldigt bekant och vi har precis bokat rum....

Anonym sa...

Hinner du träna, när du nu ändå är i Skåneland? Jag står med skorna redo! ;-)
(Ähum, INTE löpskorna Puma. INTE springa!)

Johanna Söderlund sa...

Tips: Köp en äggkokare så får du alltid perfekta ägg.

Jag brukar också tycka om hotellfrukostar.