08 april 2008

Tis 8 apr: Motala by night

Är det en bil? Är det en motorcykel? Är det ett jasplan? Nej det är Puma som är ute och löptränar!

Nattligt äventyr

Det gick snabbt ikväll. Inte den direkta farten på klockan, men känslan i kroppen. Löparkänslan. Jag ska inte säga att jag flög fram, men nästan - i alla fall jämfört med hur det känts förra veckan.

Jag flyger inte - ännu. Men jag står på startbanan!

Nu blev det bara 4 kilometrar med start klockan 23.00. Men för det första är det 4 kilometrar fler än 0 kilometrar som det lätt blir på konferenser där en middag tar 3 timmar och 3 glas vin och kvällen bara försvinner. Precis som jag valde bort den enligt utsago "krämiga potatisgratängen antingen gjord på bechamelsås eller grädde" till förmån för extra babymorötter och broccoli, valde jag också bort vinet för Pepsi Max. När resterande i gruppen gick till puben för mer öl gick jag till mitt rum och bytte jobbdressen mot löparstassen. Det gick av bara farten. För när jag haft en bra dag med bra matval kändes det enkelt att fortsätta på samma spår. Visst, det är galet att gå ut och jogga efter 23.00 men en liten tur tar inte mer än en halvtimma. Peanuts!

Jag vet inte om det var den sena timman. Eller om det var det lätta duggregnet. Eller om det bara var känslan att jag var ensam i hela världen (jag såg ingen förutom en anka som badade i gatuskenet i Vättern), men det gick bra ikväll! Fotpoden, som ofta mäter hastigheten lite för generöst, hade jag knutit hårdare på foten än vanligt. Gör det att den mäter mer exakt? Det kändes så. För även om känslan sa att det gick fortare än vanligt, visade klockan på den vanliga 6-minutersfarten. Vanligtvis brukar jag ta det med en nypa salt men ikväll har jag inte så mycket salt i nypan för jag tror att jag låg precis såsom klockan sa idag (återigen, kan det ha att göra med att jag knöt fotpoden hårdare?)

Jag sprang 2 kilometer "bortåt" längs strandpromenaden, och 2 kilometer "hemåt". Bästa sättet att inte springa vilse. På hemvägen ökade jag farten. Inte medvetet och knappt märkbart. Men en sådan liten skillnad gör ända att jag springer 15 sekunder snabbare per kilometer. Det är ju bra att en sådan liten fartökning inte känns nämnvärt i kroppen. Men det skulle vara förödande om en sådan lite fartsänkning skulle kunna passera en obemärkt.

Nu är det slut på det roliga för idag. Imorgon är en ny dag. Förhoppningsvis med bra val. Jag tjatar om min mat och mina val men fan och hans fru ska veta att jag kämpar... God natt Sverige!

9 kommentarer:

Anonym sa...

starkt jobbat att du kom ut efter en lång dag med middag!

att det känns bättre och enkelt går snabbare på vägen hem är helt naturligt. att det omvända skulle kunna hända obemärkt tror jag inte riktigt på.

Susanna sa...

Visst är det härligt när man känner att man varit nyttig och allt sedan bara flyter på och man gör ännu fler nyttiga val. Bra mat och träningslust hör verkligen ihop.
Starkt jobbat!

Anonym sa...

inte dåligt att ge sig ut så sent på kvällen, särskilt inte i det rådande vädret. Starkt Jbbat!

Sofy sa...

Bravo Puma! Det är bara att slita på, trägen vinner, som bekant!

Kram

Anonym sa...

Bra gjort att ta dig ut efter en sådan lång dag. 4 km är bättre än ingen km som du säger. Jag testade mina nyskor i 6 km. Det kändes lagomt.

Anonym sa...

Du är så cool som är ute och springer mitt i natten (nåväl, nästan....)! :-)

Karin sa...

Bra Puma!! Jätteduktigt att göra dina bra val hela dagen, jag kan tänka mig att det känns bra! Lät som en skön kvällstur det där. Vi får springa ihop snart igen, det var längesen nu!

Anonym sa...

Hur mäter du hastigheten när du springer ute? Är det fotpoden som sköter det? En av anledningarna till att jag hellre springe rpå löpband än inne är att jag har mer kontroll på min prestation, men om man kan ha koll ändå kanske jag kan ändra mig,,,, )( Vad är en fotpod för liten manick förresten? Aldrig hört talas om...

Pia sa...

Det krävs ett stort mått karaktär för att hoppa över ett glas vin och en pubrunda med jobbgänget och istället sticka ut och springa kl 23 - imponerande! Vad nöjd du måste kännt dig sen (spec nästa morgon när du var pigg o fräsch o de andra kanske liite segare ;-)!