11 april 2008

Fre 11 apr: Intervaller på löparbana

Jag har gått och väntat på idag med skräckblandad förtjusning: intervaller på bana är ingen ba(r)nlek.

Springa på bana

Jag har sprungit på en sådan där röd, mjuk löparbana en gång förut. För några veckor sedan i ett nedsläckt och blåsigt Saltsjöbaden. Då var det grabben som sprang intervaller i tidvis envis motvind medan jag joggade runt med mitt längskideskadade knä.

Idag var rollerna de omvända. Grabben var förvisso inte knäskadad men i egenskap av tränare sänkte han sig till min fart. Och så höll han koll på tiden. Stenhård koll. Jag ville ha uppdaterad information om vilken hastighet vi höll i stort sett varannan sekund. Min tränare har det inte lätt - men han gör det jävligt bra. Även om mina intervaller håller lägre hastighet än vad han gör på maran tycker han att jag är duktig.


Mobilkameran tyckte jag sprang för fort, jag blev både suddig och halshuggen.

Världens bästa tränargrabb.

Jag tycker också att jag var duktig. Vi började med att värma upp 3 varv i maklig fart innan vi satte igång: 8 x 400 meter med 200 meters gång mellan varje intervall. Intervallfarten var jämn och låg runt 4.55-5.00min/km. Det kändes bra. Det gjorde inte ont någonstans och farten kändes riktig bra och behaglig i 250 meter innan jag blev trött och fick kämpa mig i mål utan att tappa tempo.

Jag känner mig nöjd med dagen. Imorse gick jag 45 minuter till jobbet med Adam och Gry i öronen och ikväll tränade jag riktigt strukturerat och fokuserat. Middagen var nyttig och ordentlig med en full tallrik med kyckling, keso, avokado, tomat och paprika och dagens kaloriintag ligger just nu på 1750 kalorier. Nu ska jag bara in med en tvätt i maskinen så har det här varit en exemplarisk fredag.

Imorgon fortsätter mitt träningsläger!

4 kommentarer:

Karin sa...

Grattis! Vilken härlig dag du har haft! Lyx att ha en egen tränare sådär =) En eloge till att ha fixat intervaller ute också, på löpband blir det så mkt lättare att hålla farten.
Vad står på schemat för helgen nu då med all löpning?
KRAM!

Prralin sa...

Duktig flicka! =)

Unknown sa...

Jätteduktig tycker jag att du är! Och vad lyxigt med egen tränare! :)

Susanna sa...

Vad du är duktig. Nu vill jag också springa strukturerade intervaller!