12 april 2008

Lör 12 apr (forts.): Backträning

På läger tränar man mycket. Ofta flera gånger per dag. Därför har vi precis varit ute på löppass nummer två för idag.

Backträning

Det var redan på förväg bestämt att vi skulle köra två pass idag. Dock var det tänkt att förmiddagens terrängträning skulle ske på morgonen, och inte strax efter lunch som idag. Därför blev det bara några timmar mellan milen i Ursvik och backintervallerna nere i Tantolunden. Mellan träningarna gjorde vi som man ska: åt och vilade. Jag råkade till och med sova en timma och vaknade 18.30 utan att tro att klockan hunnit bli så mycket.

När vi begav oss ut mot Tanto var handdukarna från duschen efter pass nummer ett fortfarande blöta. Det kändes lite knasigt i huvudet, men helt rätt i benen - de var fortfarande uppvärmda. Kilometern ner till Tanto gick snabbt, men så är det ju nedförsbacke också: 5.30km/min för att till slut hamna på 5.02km/min. Sådana där flacka nedförsbackar skulle det vara jämt!

Det var bara uppvärmningen som gick nedför. Det var en asfaltsbacke mellan kolonilotterna som skulle besegras. 5 gånger. Medan grabben flög upp fick jag jobba. Det tog mellan 30-40 sekunder varje gång. Vi gick nedför backen och den tunga återhämtningen hade nätt och jämt hämtat sig innan det var dags igen. "Uppför, uppför - spring med armarna, spring med armarna" var det enda jag tänkte. För varje gång jag sprang uppför desto längre blev backen.

Efter sista backintervallen hade en fråga formulerat sig i mitt huvud: hur känns det när man känner att de intervaller man springer gör skillnad? Det är kanske en spretigt formulerad fråga och den förenklade versionen lyder: måste jag upp i maxpuls för att intervallerna ska göra mig bättre? Lyder svaret lika för släta intervaller och backintervaller?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, MP behövs inte för effektivitetsutveckling inom intervallträning. Intervallträning är främst till för att höja sin MT (mjölksyratröskel) och genom att jobba väldigt hårt och sedan lugn återhämtning ger resultat. Men det tar lång tid, du märker ingen positiv effekt på några dagars träning (förutsatt att du också har effektiv och kvalitativ vila som en del av träningsprogrammet).

Man brukar räkna med regeln 1:3 (eller 1:4) vid intervallträning. En minuts hård träning ska följas av minst tre (eller fyra) minuter lugn återhämtning. Mindre än det och positiv träningseffekt uteblir.

Någorlunda svar på din fundering?

MarathonMia sa...

Usch! Backerna i Tanto... :-) Jag har problem att få upp pulsen. Istället får jag mjölksyra. Vilket jag är glad över, har aldrig kännt mjölksyra förrän jag började med backintervaller...

Bra eller dåligt?

Puma sa...

Fredrik:
Tack för bra input. Vilken pulsnivå ska man hålla sig kring, finns det något svar på det? Efter hur lång tid märker man resultat? Varför kör man ofta 70/20 om regeln säger 1:3?

Puma sa...

Marathonmia:
Jag vet inte. Men jag sprang samma backe som du/ni/Linnea. Den är jäkligt brant. Kanske lite för brant? Eller finns det två typer av backintervaller: typ 1 som västerbron=lång och seg och typ 2: kort och brant som tantobacken. undrar vilken som är effektivast?

MarathonMia sa...

Effektivast: Båda är säkert effektiva på sitt sätt. Jag är för dålig på mjölksyraträning, men tror att längre intervaller ger snabbare tempo. Men kortare intervaller har alltid gett mig något, jag har kommit ur komfortfarten/duracellfarten. Häng med oss i IF Linnéa på tisdag! Jag tror att fyrahundringar står på schemat...är inte riktigt säker.

Jozan sa...

Härligt vad du joggar mycket. Kämpar på och försöker springa en hel del själv inför tjejmilen som går i augusti. Här ska jag hämta lite inspiration :) Lycka till med alla dina mål!

Nike sa...

Ditt träningsläger på hemmaplan verkar ju gå som smort! Det låter som en himla bra ide som jag får anamma nån gång här senare! Backintervaller ja, det kanske man ska testa. Jag tror intervaller i backe är BRA hur man än gör dem, för sen när du springer plant kommer du vara SÅ glad att det är plant och springa så mkt snabbare, lättare!

Anonym sa...

Jag svarade på din kommentar som du skrev i min blogg.. :)