06 augusti 2008

Ons 6 aug (forts.): För lång spinning

Vanligtvis är jag alldeles lyrisk efter ett spinningpass. Well, not today.

90 långa minutrar

I frånvaron av riktigt bra spinninginstruktörer (alla verkar vara på dåligt tajmad semester) chansade jag och River på ett 90-minuterspass på Söder. Efter 50 minuter längtade jag till att klassen skulle vara slut.

Jag kan tycka att housemusik är bra. Men jag gillar inte låtar på 15 minuter som låter likadant alla 15 minutrarna igenom. Och jag gillar inte när hela klassen består av sådan musik. Enbart musiken gjorde klassen störttråkig. Dessutom krånglade min sadel. Den var vickig och tippade antingen framåt eller bakåt vilket gjorde det frustrerande att sitta ner och cykla. Flera gånger var jag tvungen att banka tillbaka sadeln i det vanliga mittenläget.

Efter en timma hade jag ganska ont i fötterna på grund av de nya skorna. Killen i affären sa att det förmodligen kommer göra lite ont i början eftersom dessa är så mycket hårdare än mina gamla, men han sa också att det inte brukar göra så mycket eftersom spinningpass är ganska korta. Jag nämnde aldrig att jag skulle köra 90 minuter direkt efter köpet...

River var inte heller något fan av passet. Men av andra anledningar än mig. Han upplevde passet genom instruktörssynvinkel och var kritisk gällande några tveksamma teknikinstruktioner och själva upplägget av klassen. För egen del har jag en förmåga att stänga av när instruktörer "instruerar" teknik. Alla säger olika. Alla tycker olika. Alla verkar instruera sin egen teknik. Jag har hört att man ska ha relativt hög sadel, relativt låg sadel och som ikväll: "knäna pekandes inåt".

Jag tyckte för egen del att det var ett knepigt upplägg. Vissa block var bra, t.ex. långa backar på 5 minuter. Men ibland var instruerandet otydligt och vi skulle helt plötsligt köra kortkorta rusher mitt i backen vilket jag inte hängde med på. Var kom de ifrån? Hur många? Hur långa? Men det är väl bara att inse att alla instruktörer inte är topp och framförallt att smaken är som baken.

Jag transporterade mig hem till fots efter passet. Helt plötsligt invaderades jag av träningsvärk i magen som åtföljde träningsvärken i rumpan - och i benen. Jag känner även av ryggträningen från början av veckan och axelträningen idag. Dessutom har jag träningsvärk i tricepsen - från dagens cykling. Jag ska nog återhämta mig imorgon.

En träningsvärksinvaderad Puma tar sig hemåt.
Eller är det en bag lady?

Posten flög förbi mig ikväll.
Nu förstår ni kanske varför
breven ibland hamnar på villovägar...

Nytvättat hår och middag på lövbiff och jasmineris.
Efter 3 timmars träning kändes snabba kolhydrater ganska bra.

4 kommentarer:

Erika sa...

Segt med ett housepass! Gissar att du kör ett kortare spinningpass nästa gång med nyskorna? :)

Börjar nästan längta efter vardagen och kontinuiteten i träningen nu efter 4 veckor på resande fot. Det kan ibland bli för mycket av det goda (inte bara mat utan även ledighet) men när jag återvänder på lördag så har jag 3 veckor kvar av "semestern". Dock kan jag planera min tid/träning/mat på ett annat sätt än jag gör nu på bortaplan.

Kram!

Johanna sa...

Åh, musiken är ju SÅ viktig under ett pass! Hoppas de "bra" instruktörerna kommer tillbaka snart :)

Och shittans... träningsvärk ÖVERALLT. Wow. Jag vill också. Har varit lite si och så med min träning på sistone men ska träna ett ordentligt pass imorgon - längtar redan! :)

Anonym sa...

Nej vilken miss med tråkigt pass när du skulle sitta där så länge :( Hoppas de vanliga kommer tillbaka snart.

Sofy sa...

Huvva, jag hade övervägt att gå därifrån. Bruden, jag tycker det låter klokt med vila.

Ang söndag så är det bestämt att det blir tyresö och Milebo, efter lunch nån gång. Jag kör taxin! Fredag kväll, stureplan är en fest...men jag antara tt du kanske agerar assistent åt kent?! annars, häng på och drick drinkar!