06 augusti 2008

Ons 6 aug (forts.): Styrketräning på balansplatta

Morgon, lunch, kväll. Jag snackar träning - inte måltider!

Lunchträning

Det blev ett styrkepass på lunchen. Som jag skrivit förut har jag börjat köra några övningar på balansbräda. Sporty Spice tyckte att jag skulle göra övningarna ståendes på ett ben dessutom.
Det har jag provat nu. I början var det vingligt och det brände mest i benen - men på slutet fick jag ett skönt flow och jag kunde koncentrera mig på axelträningen vilket var min egentliga muskel i fokus.
Frågan är nu, Sporty, om jag ska stå på ett ben, vad gör jag då bäst av det andra? Ska jag hålla det sträckt utåt sidan, eller böjt 90 grader rakt bak. Spelar det någon roll? Vad är bäst?



I övrigt kan man kanske tycka att jag tränar lite mycket just nu. Jag menar, trippelpass, hallå liksom? Men det är ju trots allt ett faktum att när jag inte tränar sitter jag i stort sett still. Då är 3 timmars rörelse på en dag inte så mycket...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Trixigt på balansplatta. Det måste jag testa! Antar att kroppen klarar av ganska mycket träning när den är varierad. Man känner ju när det börjar bli för mycket och hur återhämtad man är innan man börjar ett nytt pass. Så länge leder, knän och fötter mm klarar det så är ju sällan musklerna i sig ngt problem om man inte ska bygga muskler förståss. Då har då jag fått för mig att man se till att vila muskelgruppen ntt dygn innan man använder den igen.

Anonym sa...

du är jätteduktig

Puma sa...

Ofelia:
trixigt men kul - testa! överlag tränar jag inte samma muskelgrupp två dagar i rad så det var ju lite olyckligt att det råkade bli två corepass på raken. men axlar, det var det länge sedan jag körde! :-)

Grabben:
du med! (om du springer Berlin under 2.55...) hehe.

Anonym sa...

nån annan grabb här som bara blir godkänd om man gör maran under 2.55? :-(

hårda bud! :-)

Anonym sa...

Umm näe, men min grabb får inte komma hem om han inte gjort minst 4mål på innebandypasset. ;-)

Anonym sa...

Grabben, du har det inte lätt. Det var hårda bud det. Vad är ditt rekord på maran?

Anonym sa...

När jag gör axelövningar brukar jag stå i yogaposen "trädet" alltså ena benet upp och foten tryckt mot andra benets insida lår. Om du aldrig kört yoga så testa den posen på golvet först. Du kan ha foten tryckt längre ner, vid vaden till att börja med innan du jobbat upp balansen. Gör jag bicepspress slår hantlarna i benet på vägen ner så då lyfter jag ent sonika benet och har det dinglades bakom.