11 november 2008

Tis 11 nov: 55min lyxträning

Tänkte på en sak igår kväll - och insåg att min träning är ren lyx.

Pump på lunchen

När jag var ute på en otroligt blåsigt och lätt duggregnig snabb 90-minuterspromenad tillsammans med hunden Trixa igår kväll kom jag att tänka på en sak. Vad jag kom fram till skulle ha revolutionerat min syn på träning, om jag inte redan var så träningsglad.

Alltså, jag har det så jäkla bra. Jag kan träna precis vad jag vill, nästan när jag vill. Vill jag inte springa så behöver jag inte springa. Jag kan spinna istället. Vill jag inte spinna kan jag styrketräna. Vill jag inte styrketräna kan jag köra på crosstrainern, eller simma, eller powerwalka eller göra vad sjutton som helst. Snacka om valfrihet så att både räcker och blir över.

Jag är inte som Klüftan som måste fokusera på rätta saker för att bli bättre på sin specifika grej. Eller som Sofy som har gett sig tusan på att bli übersnabb (och har alla chanser att bli det). Jag kan göra vad jag gill - utan prestationspress eller ångest över att jag spinner fast jag egentligen borde fokusera på att bli bättre på något annat. Jag kan fokusera på att svettas och ha roligt.

Mina kommande veckor ser annorlunda ut än vad de brukar. Det är några snabba promenader, det är ett gruppträningspass som heter intervall, det är core puls och det är annat. Och det känns så kul att faktiskt få lov att träna precis vad jag vill utan att jag känner att jag borde träna något annat!

Idag har jag redan hunnit träna vad jag vill: 55min pump på lunchen. Instruktören var så glad att det smittade av sig och energin räckte ända in i mål. Dessutom hade hon grymt snygga kläder. Jag tror aldrig jag sett någon passa så bra i ett par petroleumgröna (ja faktiskt!) Pumabyxor och en vit topp från Adidas med lite sömmar här och var.

3 kommentarer:

Anonym sa...

det är kanske också denna variation som håller dig skadefri :)

Sofy sa...

mmhhmmm. Puma. Ge mig vinter så jag får lite variation. När du påminner mig om den där planen lät den plötsligt så inrytad. Lite telemarkssvängar och alpinös så orkar jag lite till.

(nej precis, jag ska undvika att åk alängd så länge det bara går)

Magda Gad sa...

du vet inte hur rätt du har. hade den där diskussionen i fredags. en kompis frågade vad jag skulle träna på lördan och jag svarade att jag inte hade bestämt det än eftersom det är den enda dagen då det står frivillig träning på schemat. men är den verkligen frivillig? frågade han. skulle du t ex kunna springa en mara imorgon?

nej, det är klart att jag inte skulle kunna springa en mara, eller ens ett långpass. och jag skulle inte kunna simma, det är totalförbjudet. eller styrketräna. eller paddla annat än fjöspaddla för nöjes skull. och att hänga på och springa hammarbybacken med polaren som satt bredvid - inte att tänka på då det skulle sno fart från benen till söndagens sparring.

så frivillig var alltså den träningen... och du anar inte hur många gånger jag skulle vilja träna nåt annat som variation, eller faktiskt kunna skita i träningen nån gång ibland.