10 november 2008

Om att unna sig

Jag har hittat den. THE vinterjacka!

Projekt vinterjacka

Som så mycket annat som väcker ha-begär hittade jag jackan av en slump. Den är från Helly Hansen, den är kritvit (med gulddetaljer och fakepälsdetaljer) och därmed mycket opraktisk. Men oj vad I gotta have!



För 1600 kronor är jackan inte svindyr. Men kostar ändå så pass att jag inte har råd med den. Just nu. Just nu är det vit übercool lädersoffa med schäslong som ska betalas. Och en 46-tums Panasonic-TV med extra allt. Och en coolknasig fototapet. Och den där häftiga lampan som känns så rätt över vårt köksbord. Det blir knapert hemma hos mig i jul.

Att köpa jackan igår kändes av förklarliga skäl inte helt rätt.

Men man måste ju få unna sig. Speciellt om man gjort något bra. Mitt kommande projekt, med start idag, handlar om att göra bra saker och bra val: vad gäller kost och vad gäller träning. Precis som med mitt 10-dagarsprojekt alltså. Men med en morot på köpet.

Projekt vinterjacka startar idag och avslutas den 27 november (lagom till löning). Har jag skött mig får jag köpa jackan - utan dåligt samvete. Träningsschemat är antecknat och kesellan står som ni redan vet i kylen. Det är bara att tuta och köra!

Jag har inte bestämt mig för om jag ska skriva ut mitt matintag. Det är lättare att sköta sig då - men det är för jäkla tjatigt. Skriv i kommentatorsfältet hur ni tycker jag ska göra!

Det kan mycket väl vara så att jackan inte finns kvar om 2.5 veckor. Allting går ju så fort nuför tiden. Knappt har man hunnit slänga ut granen så ska man köpa bikini. Om min Helly Hansen inte finns kvar så har jag lovat mig själv att inte gräma mig. It wasn't meant to be. Dessutom har jag då "sparat" (med tjejers logiska sätt att tänka) 1600 kronor plus att jag blivit lite mer vältränad. Det är en win win-situation!

Träningsschema för Projekt vinterjacka:

Mån 10 nov: 90min snabb promenad
Tis 11 nov: 55min body pump, 60min löpning
Ons 12 nov: 30min crosstrainer, 55min spinning
Tor 13 nov: 90min snabb promenad
Fre 14 nov: Vila!
Lör 15 nov: Typ 8 timmar löpning... (55km)
Sön 16 nov: Typ 7 timmar löpning... (45km)

Mån 17 nov: Vila!
Tis 18 nov: Coreträning, 90min snabb promenad
Ons 19 nov: 45min crosstrainer
Tor 20 nov: 55min body pump, 55min pulscore
Fre 21 nov: 55min intervall (gymklass på SATS)
Lör 22 nov: 70min snabb promenad
Sön 23 nov: 45min löpning

Mån 24 nov: Vila!
Tis 25 nov: gästträning på lyxgym

Ons 26 nov: ej inplanerad/55min spinning
Tor 27 nov: ej inplanerad

"Tävlingsregler": missar jag något träningspass måste jag springa 30min intervaller på löpband. Jag får byta ut pass, och om det krisar (jobbmässigt) får jag lägga passet dagen före eller dagen efter. Other than that - no mercy!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att hitta en sån perfekt jacka! Den var riktigt snygg på dig :)

Själv tycker jag att det är jättesvårt att hitta bra vinterjackor som sitter snyggt. De är antingen för korta eller för långa :S

Anonym sa...

Hej Puma! Jag följer alltid din blogg, tycker den är så inspirerande, intressant och kul att läsa! Jag röstar för att du skriver ut ditt matintag, som sagt så är det inspirerande. Kramar Ida

Puma sa...

Dessi:
Tack - håller tummarna för att den finns kvar om några veckor!

Ida:
Tack vad du är söt. 1-0 för matintaget!

Anonym sa...

jag tycker matintag är tråkigt, men jag kan blunda när de raderna kommer! =)

Erika sa...

Jag tycker som du att det blir tråkigt i längden att publicera matintaget. Jag började ju med det, men himmel vad trist. Enklare är att "stick to the plan", äta bra och träna som ett djur, då ger det sig :) Så blir jackan din, den var jättesnygg by the way!!

Tack för igår förresten. Trots brist på snyggt upplägg på passen så var det roligt att träna med dig :)

Petra sa...

Jag är väl lite störd, men jag gillar att läsa vad andra äter.

Och jackan är helt fantastisk! Grattis till ett bra köp.

Mia sa...

...hahaha ... "Hm du tränar inte så mycket alltså"....förlåt jag kan inte låta bli att le....
Snygg jacka! Du är värd den. Du måste ju matcha soffan... :)

Mia sa...

...hahaha ... "Hm du tränar inte så mycket alltså"....förlåt jag kan inte låta bli att le....
Snygg jacka! Du är värd den. Du måste ju matcha soffan... :)

Karin sa...

Vilken kul utmaning! Och du har rätt i att korta utmaningar nog är grejen, då tänker du på jackan hela tiden om du ens tänker tanken att inte följa programmet!

Jag kanke också hänger på. Men hmm...undrar vad jag ska få köpa för min lön när den kommer, jag behöver ju spara =)

Anonym sa...

Hej. Verkligen roligt att läsa om dina utmaningar! Din 10-dagarsgrej förut inspirerade mig till projekt "Nyttiga November". Under november månad ska jag:
5 dagar i veckan: powerwalk minst 30 min.
4 dagar i veckan: träning, blandat styrketräning och annat.
2 dagar i veckan: alkohol
1 dag i veckan: efterrätter, godis, snacks och liknande.

Hittills har det gått bra även om det känns som huvuddelen av tiden går åt att antingen träna eller planera när man ska träna...

Anonym sa...

Visst, jackan var snygg. Men jag är mer nyfiken på soffan. Tror aldrig jag har sett en lädersoffa som jag skulle beskriva som übercool. Dom få som är snygga brukar tyvärr vara äckliga att sitta i. Så kan man få bildbevis?

Blev förresten tipsad om http://www.nordicmilitarytraining.se idag, kändes som det kunde vara något för dig som gillar galna utmaningar. :)

Puma sa...

Funrun:
Jag funderar fortfarande på vad jag ska göra.

Erika:
Ja, blir lite tjatigt

Petra:
Det är kul att läsa om - om folk som skriver äter nåt kul!

Alis:
Precis min tanke!

Nike:
Träningsläger? Den där cykelprylen?

Jenny:
Åh vad roligt. Kul att inspirera. Kör så det ryker!

MS:
Jag ska visa bild, jag ska bara komma hem (till Halmstad) först!

Sofy sa...

Tycker det låter som en kanonbra plan!
matintaget: nä, bespara oss! ha, ha, det är trist att skriva, det är ganska trist at läsa och dessutom passar inte det du äter andra som slippe rinspireras och gå på en diet som inte funkar för dem!

Snygg jacka. Jag skulle smutsa ner den på en kvart...men Puman fixar!

Ps. När är inflyttningsfesten?

Anonym sa...

Ha ha, vilken underbar taktik! Kan inte gå annat än bra! Det är ödet om jackan är slut sedan.

Lena sa...

Show me the food, säger jag bara.