13 november 2008

Tor nånting nov: I pyjamas på gymmet

Inte sova. Bara yoga.

Yoga

Kände mig jäkligt duktig som bokade in en yogaklass i mitt träningsschema som i övrigt i stort sett bara bidrar till att jag blir stelare och egentligen inte alls smidigare. Och jag gick faktiskt in i salen, nästan pyamajsklädd, full av positiva tankar. Jag tänkte att det här skulle bli kul och Coola K älskar ju yoga och kanske, kanske hatar jag inte längre solhälsningen.

Jomenvisst.

Jag hatar fortfarande solhälsningen. Men den bara upptar första kvarten så är det ok. Ganska ok i alla fall. Resten av övningarna tycker jag är bättre, men jag känner inte att det sträcker någonstans. Instruktören tjatade hela tiden om att "nu sträcker det i ryggen" - men inte sjutton sträckte det i min rygg trots att jag vred på den ett halvt varv.

Nåja.

Jag försökte. Jag tog mig igenom det. Jag tycker att det var kul att se så många manliga deltagare. Jag tycker om bikramyoga (hathayoga), ogillar väldigt starkt ashtangayoga och undrar nu vad det där viryanasayoga är för något?

4 kommentarer:

Magda Gad sa...

jag har provat yoga en (1) gång. på yogastudio. med morgonte och frukt och hela köret. men inte fattade jag varför man skulle böja sig och sträcka sig och massera sina egna fötter (jo).

har hållt mig borta sen dess men nu har en boxarkamrat börjat tjata om att den är birkam-bastu-yogan är så himla bra.

och jag som bara kan komma på en sak som skulle vara värre än att sitta i konstiga ställningar - att göra det i den träningsmiljö jag gillar allra minst.

vi får väl se om jag lyckas hålla mig undan.

Anonym sa...

Jag ska yoga mig på lördag morgon tänkte jag :). Det är nog ett bra komplement till "annan träning" som man brukar säga om det ena och det andra.

Anonym sa...

En arbetskamrat sa att det är de som har störst motstånd mot yogan som behöver det mest. Måste nog testa snart...

Anonym sa...

Yoga handlar inte om att prestera. Yoga betyder förening av kropp själ och tanke. Att gå på yoga en gång förenar nog ovanstående lika mycket som att fila tånaglarna (som förövrigt också kan vara en yogisk handling). Om syftet är att känna mest möjliga sträckning i ryggen kanske du alltid kommer bli besviken oavsett vilken yogaform du väljer. Titta förbi själva prestationsmomentet nästa gång. Fundera på vad det är för filosofi som ligger bakom? Eller är det "komersiell" yoga? Yoga kan nämligen vara helt gratis om man lyfter blicken en smula över den vanliga traditionella träningshorisonten!
Jag gillar Kundaliniyoga, en hushållsyoga där man kan leva ett "normalt liv". Den kan vara väldigt mjuk men också utmanande beroende på vad man vill stärka ex sin vilja och beslutsamhet.

Ser helt klart en utmaning för dig i att göra SAMMA yogaprogram 60 dagar på raken:)

www.yogajona.se -vacker sida om Kundaliniyoga.

/Cykelmygga