09 november 2008

Sön 9 nov: Best of the best (?)

Om det är såhär bra det kan bli så vill jag inte vara med.

Best of the best och Allt för Hälsan

Såg fram emot mitt första konvent: Best of the best i samband med Allt för Hälsan-mässan. Tyvärr ger jag bottenbetyg till både konvent och mässa. Best of the best gör verkligen inte skäl för namnet och på mässan var det minimalt med fokus på träning och mest en massa kapslar med grejer och annat flummigt.

Jag har en positiv sak att säga: Oscar Nilsson är bättre än sin bok. Bravo!

Konventet började tidigt imorse med just Oscar som starter. Det blev en aerobicsklass med mycket fokus på dans och nollkoordinerad som jag är hade jag svårt att hänga med. Men det var roligt och stämningen var hög - vilket kändes i hela lokalen de röda äckliga mässmattorna och den instängda luften till trots.


Sedan en timma bodycombat följt av ännu en boxinspirerad klass med Paolo Roberto. Hur tänkte man här? Box på box och sedan efter lunch: dans (med Annica Sjöö) på dans. Sista dansklassen skulle varit med Alcazar-Andreas men han tackade nej och någon icke-kändis fick rycka in. Snacka om nedköp.


Jag skippade alla klasser efter lunch och vet inte alls hur de var. Kanske var icke-kändisen dagens höjdpunkt? Jag hade gärna velat vara med på Jose Nunez klass men hade inte lust att hänga på mässan till klockan 16.00 bara därför.

Eftersom jag var en av de 200 första att betala fick jag en pilatesboll. Det blev jag glad över. Lika glada var nog inte alla - bollarna var uppblåsta och förmodligen svåra att transportera hem på tunnelbanan. Jag åkte bil hem. Liten bil. Jag fick inte in bollen genom dörren, utan var tvungen att cabba ner istället. Såg nog rätt komiskt ut men det bjuder jag på!


Några som är dåliga på att bjuda till är Fitness Magasine. I sin marknadsföring för Best of the best lockar de med "Fitness Magazines nya designade väska sprängfylld med sponsorprodukter (totalt värde ca 2000 kr)".

Eh?

Alltså. Alla väskor är designade - av någon. Särskilt sprängfylld var den inte. Här låg 3 gamla (!) nummer av Fitness Magazine. Några reklamblad. En gigantisk stor och plastig miniräknare. Fler reklamblad. Presentkort på skönhetsbehandling på Stockholmsbaserad klinik men där man ändå måste lägga till ett par 100-lappar för att få någonting. Och just ja - 30 kapslar med omega 3. Sprängfylld my ass.

Jag haffade arrangören på plats och påpekade detta. Vad i denna väska är värd 2000 kronor, undrade jag. Jag hade precis innan sett att väskan kostade 100 spänn att köpa i Fitness Magasines monter - och tidningarna kostade 10 kronor. Inte en chans att stegräknaren gick loss på resten av värdet. Eller omegakapslarna.

Efter mycket påtryckningar från mig, mycket sarkasm från arrangören, undrade han vad som skulle göra mig nöjd. En prenumeration på Fitness, sa jag. Och det skulle han försöka fixa. Bra för min del - men synd om resterande hundratals personer som får gå hem med sin ihopsjunkna väska "sprängfylld" med sponsorprodukter.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tråkigt! Men för mig känns det lite bättre, för jag grämde mig så, att jag inte kunde gå. Hoppas att du får en prenumeration!

PP sa...

Jag har också fått en såndär boll (dock inte från mässan) och de är ju sjukt stora uppblåsta, känns som att min boll tar upp minst halva min pyttelilla etta! Men det är det värt är ju som en riktigt bra room mate! Den är allt från träningskompis till underhållare på förfesten :) I like!

Cizzi sa...

Då gick jag med andra ord inte miste om någonting. Dags är ett bloggarkonvent kanske? ;) Då får vi välja ut det bästa själva.

Löpning & Livet sa...

Vad tråkigt! Verkar dock som att du inte är den enda som tyckte så, vilket ju iofs gör det hela ännu tråkigare. Tur att jag inte betalade massa pengar för att åka dit som jag först var lite sugen på!

Mela sa...

Jag är helt med dig - var kvar till slutet, men det var verkligen sådär med dans, box, box, dans, dans, core. Svår core. Jättebra core. Men inte perfekt efter att ha tränat fem pass innan...

Sofy sa...

Vi har samma rubrik, utan att ha kollat hos dig innan. Jag säger bara en sak. Storebror behöver konkurrens. Vänta bara. Det kommer hända grejer till våren.

Jag blåste ur luften på min boll innan jag åkte hem. Men kommer å andra sidan få trubbel när jag vill använda den nästa gång...

nädu, nu ska jag ta en fiskkapsel och njuta. Den lär ju vara speciell, dyrbar som den är!

Anna (Orka mera) sa...

Näääe vad tråkigt! Jag har för mig att tongångarna lät likadana även förra året på olika bloggar, trist att de inte lär sig!!

Terese sa...

Klockren beskrivning av dagen. Det var verkligen ett enda antiklimax. Usch! Du får verkligen inte tro att konvent är så här. Det här var bland det sämsta jag varit på.

Anonym sa...

Bra att du gick och klagade hos arrangören, så driftig var inte jag! Däremot tänker jag mejla de och be de speca vad grejerna i den där väskan var värda. Skulle vara kul att se vad de svarar.

Annars var discodanspasset med icke-kändisen riktigt roligt. Bra musik och hyfsat enkla rörelser, så det gick att hänga med och bli svettig. Och jag fick en o-uppblåst boll med mig hem! :-)

Anonym sa...

De uppblåsta tog slut när passet skulle börja så då började de dela ut o-uppblåsta!

Felicitas sa...

Ja, tyvärr kan jag inte göra annat än att hålla med. :P

MarathonMia sa...

Urrk! Betalade man inte nästan 1000 spänn för det där konventet? Håller med om att Oscar är grym - han var instruktör på WorldClass förut.

Mycket bra att du klagade - är det skit ska det sägas ifrån.

Jenny 79 sa...

Jag håller inte med er andra!
Per Markussen en ickekändis?? Hm, du tränar inte så mycket alltså. Han är en superpopulär instruktör från NIKE. Jätteduktig!
Och det här med bollen? Om du inte fick plats med den i bilen, varför inte tömma den på luft? Men då hade det kanske istället blivit problem att få in ny luft när du velat använda den. Men hur hade du då velat ha bollen för att bli nöjd?
Jag blir så less på folk som bara klagar och klagar på allt. Skulle inte livet bli lite roligare om man istället var lite mera positiv?
Jag hade kul och blev trött och svettig på konventet. Det var tanken så jag är jättenöjd! Tråkigt att ni andra inte kan ha den inställningen utan bara klaga på väskorna. Jag betalade för arrangemanget och för träningen, inte tusan räknade jag med att få lyxprylar i väskan?! Allvarligt talat vet man ju att det bara är enkla reklamgrejer. Så varför hänga upp sig på det. Hoppas ni inte kommer nästa år och drar ner stämningen för oss andra!!

Puma sa...

Jenny79:
Kul att du var nöjd Jenny. Det är ju toppenbra! Jag tycker det är mycket bättre om folk är nöjda än om de är missnöjda. Men - jag tycker man har rätt att ställa krav. Jag vill få valuta för mina pengar. Jag är inte gnällig för sakens skull - jag skrev till exempel att jag tyckte att Oscar var bra (jag blev positivt överraskad)!

Tycker du inte att jag tränar speciellt mycket eftersom jag inte vet vem Per Markussen är. Jag är ledsen men utifrån det resonemanget förstår jag inte din definition av träning. Nej, jag är inte den typen som går på konvent och håller mig á jour med dans- och aerobicsvärlden om det är det du menar. Så för sådana som mig väger Alcazar-Andreas väldigt mycket tyngre än Per Markussen. Precis som Anja Persson är ett större affischnamn än någon annan mindre känd från alpina landslaget.

Bollen klagade jag inte på. Jag skrev mest hur det var.

Jag betalade för vad som utlovats. Då förväntade jag mig också få vad som utlovats. Jag klagar inte på saker som inte står ska ingå. Det tycker jag är viktigt att komma ihåg. Men ska det vara en väska "sprängfylld med sponsorprodukter" så kan man inte stoppa i reklamblad och hoppas på att kunden ska bli nöjd. Kan man inte det minsta inom ämnet kundpsykologi ska man inte jobba med sådana här saker.

Jag skrev för övrigt ingenting om lyxprylar. Vet inte vad du fått det från.

Inte heller förstår jag när vi drog ner stämningen? Att jag skriver om den dåliga organisationen nu påverkar knappast hur kul du hade igår.

Men som sagt, roligt att någon blev nöjd i alla fall.

Em Löfgren sa...

så roligt att läsa alla recensioner om den dagen! tycker ni är toppengrymma, synd att dagen inte var The Bets bara!

Anonym sa...

Håller med om att dagen var en besvikelse! Oskar & Body Combat var bra, men sedan var det väldigt låg kvalitet på resterande pass. Har gått på konvent regelbundet i 10 år & detta var det absolut sämsta hittills tyvärr.

Jenny79:
Om man marknadsför detta konvent med att man ska få något med ett värde av 2000 spänn tycker jag inte att man ska vara nöjd med det vi fick. De som tycker att Fitness Magazine är en läsvärd tidning lär nog garanterat redan ha de 3 gamla numren hemma...

Ser fram emot att det dimper ner en utvärdering från arrangören i mailboxen...