30 april 2008

Intervju med Puma

Många har gjort den tidigare. Nu är det min tur. Jag snackar om intervjun som löper som en eld genom bloggosfären. Här kommer 100% ärlighet, och lite mindre ödmjukhet än vanligt, från Puma:


1.Hur länge har du bloggat?
Snart två år.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv börja blogga?
Jag vet inte och jag brydde mig nog inte nämnvärt. Det är inget annorlunda eller speciellt med bloggare. Inte med kändisar eller toppchefer heller, men det kan vi ta en annan gång...

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Första bloggen jag verkligen följde var skriven av en tjej i Sundsvall som kallade sig Filmi. Den finns inte längre. Den ersattes så småningom av Spring i Bena, Sporty Spice, Emliscious, River och sedan av en hel drös andra riktigt intressanta bloggar (alla med den gemensamma nämnaren träning) i mitt liv. Intressant är att det på senare tid gått enorm inflation i löparbloggar. Personligen följer jag hellre dem än "body buildarbloggar"...

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Vilken skit! Då hade jag ingen koll på vad jag ville förmedla. Det vet jag bättre idag. Medan många bloggare vill vara lite av en tidning och förmedla expertis vill jag bara vara inspiration, för mig själv och andra. Jag är ingen expert och vill inte ge sken av att vara en. Jag skriver bara om mig och hur jag upplever saker (ja träning alltså). Jag skriver inte bara om när allt är som en dans på rosor. Även nedgångar kan vara inspirerande. Skulle jag läsa en blogg om någon som verkar vara perfekt skulle jag tröttna - jag skulle ju inte alls känna igen mig! En bra blogg behöver ha lite dramatik, lite spänning och samtidigt lite jädrar anamma.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Jag har lagt upp mina favoriter på Bloggkoll - här har jag total koll på er!

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
100% träning!! Andra ämnen är jag inte tillräckligt intresserad av att jag orkar bry mig om andras åsikter. Jag vet vad jag själv tycker och söker istället information på annat håll om saker jag vill hålla mig uppdaterad.

7. Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Jag och Coola Karin är varandras motsatser. Det märks på allt: hur vi tänker under träningen, hur vi tränar, vad vi tycker om olika instruktörer och hur vi spelar musiken i vår IPod under träningen. Jag vill inte ta efter Coola Karins sätt, men hon är ändå min idol i verkligheten!

8. Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Jag tycker om Annas (Orka mera) blogg. Likheten (kanske den enda?) mellan oss två är att vi är förnuftiga Hon har nog den klokaste träningsbloggen som finns!

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Grabben är inte alltid så glad. Ändå ska han jämt in och läsa... (fast mina matinlägg struntar han i, han är mest intresserad av löpningen)

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ibland när grabben och jag sprungit ihop, kan han bli förvånad över hur jag skriver att jag upplevde passet. Jag sammanfattar det som att jag är mer fåordig när jag pratar och mer uttrycksfull när jag skriver.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Jag har hittat en bra nivå.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Allt som inte på något sätt har med träning, vikt och fysisk hälsa att göra. Inte på den här bloggen i alla fall. Men jag skulle vilja starta en servicerecensionsblogg. Jag har en passion för service - och effektivitet...

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Bekräftelse för vadå? Att jag springer i 6-minuterstempo? Det är inte så mycket att hurra för. Däremot bloggar jag för att förmedla en känsla. Jag tror benhårt på att alla kan. Däremot är det få som vågar - för rädslan att misslyckas eller rädslan att göra något som få andra gör eller av någon annan anledning som jag inte förstår. Kanske tycker folk helt enkelt att det är jobbigt att röra lite på sig?

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
På ett sätt ja. På ett annat nej.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Jajamän.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja. Det kan vara skadligt att göra allt man gör i livet om man inte gör det med sunt förnuft.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Nej. Tvärtom är jag förvånad över hur lite skit jag har fått ta.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej, jag står för allt jag säger och tycker. Till och med att jag tycker att O'boy-reklamen är dum trots att någon påpekade att en träningssite rekommenderade det som återhämtning. Jag tycker ändå att den reklamen rider lite för mycket på träningsvågen.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Jag tycker det är synd när företag köper bloggare. Jag har inget emot annonser. Men recenserar man något så bör man göra det ärligt. Om det är skit ska man skriva att det är skit. Och hypar man något ska man skriva att man är sponsrad - OM man är det. Sådant ovetande gör mig irriterad.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Det hoppas jag! Om inte internet tar slut...

21. Tror du att bloggarna har någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Bloggarna har oerhörd inverkan. Framförallt på unga tjejer. Det är både positivt och negativt. Det är bra att det finns ett snabbt och enkelt sätt att göra sin röst hörd, men samtidigt ställer det oerhörda krav på kritiskt tänkande - vilket ibland verkar vara en bristvara.

22. Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Bloggen har utvecklat min livsstil, försett mig själv med inspiration och morötter och gett mig nya vänner.

23. Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Det har gett mig isikt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg, speglar den bloggbild jag fått av dig. Även om det här kanske är ditt icke-tränings-jag... :)

Kör hårt med träningen!

Anonym sa...

ÅÅ, tack för omnämnandet. Känner mig hedrad :)

Anonym sa...

hoppas det är okey att jag länkat till dig i mitt senaste inlägg ? :)

Anonym sa...

oh, jag har precis ögnat igenom ett 20-tal av dina inlägg från 2006. Du har utvecklats enormt - till en riktig pepp-maskin! =)

Anonym sa...

oj, vilket jätteblogginlägg. så långt att jag inte orkar kommentera, men du vet nog ungefär vad jag skulle sagt ändå.

Anonym sa...

hehe vilken ära!! Va trevligt att du gillade min gammla blogg! Jag gillar ju din ;)