02 maj 2008

Fre 2 maj: Stavgång och träningsvideo

Stavgången var bra. Träningsvideon var det inte.

Hemma hos mig

Hur länge kommer man tycka att hemma inte bara är hemma hos sig själv, utan också hemma hos sina föräldrar? I mitt liv har jag två hem: hemma på Söder och hemma i Saltis. Hemma i Saltis finns mina gåstavar. Idag tog jag dem och mamma på en tur.

Jag har en sak att säga om stavgång. Eller nej, egentligen två. Det är jobbigt och det är kul!

Visst, powerwalks kan också vara jobbiga och svettiga, men lägg till två stavar, lite tekniktänk och plötsligt går det fan så mycket snabbare! Och det bara genom att använda armarna på ett effektivt sätt. I uppförsbackarna sa jag åt lilla mamma att lägga i ytterligare en växel för då var det spurtdags. Det är härligt hur man kan flyga upp för backar med hjälp av stavar. I alla fall kändes det så även om jag är mycket tveksam till om vi någon gång lättade från marken...

Jag...

...och mamma.

Efter vår stavgångsrunda på 45 minuter i lätt och vårigt duggregn laddade vi laptopen med en överkroppsträningsdvd från IForm i vardagsrummet. Tråkigare träningsprogram har jag knappt varit med om. Under 30 minuter genomled jag femtioelva repititioner av tråkövningar i ett program avsett för nybörjare. Dessutom låg vi på den vita mattan vid sofforna som hårade av sig ordentligt på mina svarta träningskläder. När vi låg på mage och lyfte en arm eller två i sju minuter fick jag matthår i näsan och när jag skulle ta bort det med handen fastnade det mer hår överallt. Tacka vet jag max tolv repetitioner och crunches på boll. Garanterat hårfritt - för det mesta.

Nu är jag hemma igen (ja på Söder alltså) och funderar på hur många upplagor träningskläder jag ska ta med mig till boot campen imorgon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
kul att du är så hurtig...hittade en sida som handlar om stavgång.
Kolla där så får du se om det är något för dig!

www.stavgang.se