03 maj 2008

Lör 3 maj: Blogger Boot Camp, dag 1

Mer Blogger Boot Camp åt folket!!

Dag 1

Det var på pirrigt förväntansfulla ben som jag träffade övriga träningsbloggare på Planet Fitness imorse. Vi var ett ordentligt gäng på strax under 20 personer, den ena än trevligare än den andra. Min hjärna försökte frenetiskt pussla ihop alla ansikten med respektive blogg och under lunchen (med supergod hallon/blåbärsmoothie) fick vi facit i form av en namn- och presentationslek.

Styrkepass

Boot Campdagen började med 55 minuter styrka. Ett slags muskelpass med gummiband, stänger, stepbräda och den egna kroppstyngden. Traditionella rörelser blandades med lite nya styrkeövningar som lockade till skratt och muskelsveda. Det är svårt att vara taktisk och ta det lite lugnt när man tycker det är både jobbigt och roligt och när det började suga i benen undrade jag hur det skulle gå med spinningpasset som följde.

Spinning

Terese
ledde spinningen och hon hade med två av mina favoritlåtar (When you're gone och Mitternacht). Lägg till min mentala men mycket fysiskt närvarande tävlingskompis som jag brukar ta rygg på och det blev ett pass nära maxpuls. När "When you're gone" drogs igång tog fötterna några glädjevarv på pedalerna med extra belastning. Det var dumt. Mjölksyran låg nämligen och frätte ordentligt i benen ganska många minuter efteråt. Men det var bara att köra på. Vad skulle det hjälpa att ge upp? Visst, det skulle bli lite lättare - men inte skulle jag bli gladare av det. Jag kunde bara inte släppa ryggen vid sidan om...

Pilates

Efter spinning var det lunch och sedan pilates. Kroppen hade hunnit varva ner och trodde träningen var slut för dagen men nej nej. Det var mitt tredje pilatespass i livet men det kunde lika gärna vara det första. De små små rörelserna vi gör bränner förvisso ibland men effekten går ur kroppen för fort på något sätt. Kan man gå från ett pilatespass och vara lika skakig som efter ett styrketräningspass med vikter? Däremot bjuder pilatesklassen på bra magträning. Och väldigt mycket stretch (vilket jag i och för sig kan behöva...).

Jogging

Medan gänget gick och vattenboxades drog jag på mig löparskor och ryggsäck. Planen var att offra vattenträningen för en jogg hem. Jag behöver få alla kilometrar jag kan jaga fatt inför stundande rätt så ångestfyllda lopp.

Jag trodde det skulle ta ett tag att springa från Norrtull till Söder via folkfyllda citygator men ack så fel man kan ha. Det tog 30 minuter inklusive en Västebro och Hornsgatsuppförsbacke. Benen bråkade i början och höger vad stumnade (en konstaterat supinationskonsekvens) men efter lite stretch var problemet som bortblåst. Borta var också blåsten på Västerbron och med Safri Duo i öronen blev resan en ganska angenäm upplevelse. Men det är klart, man hinner inte bli så trött på fem kilometer i medeldistansfart...

Min telefon vill inte skicka några boot campbilder just nu. Jag lägger upp dem så fort mobilen slutat trilskats. Om den inte åker ut genom fönstret innan dess...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det bidde ingen vattenbox, instruktören hade glömt bort oss och gått hem.. idtället så badade vi bubbelpool

Puma sa...

Maria:
Oj då. Tråkigt... fast bubbelpool är iof rätt så nice!

Slow-Eva sa...

Vilken dag! Det ska bli kul att höra fortsättningen :)

Karin sa...

Oj vad kul ni verkar ha, fullt upp! Inte ha angest infor loppen, du kommer fixa de sa bra! Halsa alla pa bootcamp fran mig! Kram

Anonym sa...

Oj vad kul det verkar! Man blir lite avundsjuk :)

Unknown sa...

Full rulle märker jag, det låter jätteskoj!

Anonym sa...

kul att ni verkar ha det så bra och kul för dig att lära känna fler bloggare lite bättre!