26 augusti 2008

Tis 26 aug: Benträning

Idag har jag lagt 2 timmar på mina ben. Jag är generös.

1 bra timma + 1 dålig timma

Jag har gått och längtat efter eftermiddagsträningen hela dagen - precis som vanligt alltså. Hur i all världen orkar jag hålla uppe motivationen, kanske ni undrar? Jag tror det beror på många saker - men framförallt på att jag har så många vilodagar. Som imorgon till exempel. Då ska jag inte träna någonting alls. Därför har jag längtat efter att ge järnet idag.

Jag planerade in ett pulsspinningpass en bit in på kvällen. En total waste of time, visade det sig, men det gav mig i alla fall hela 60 minuter att lägga på styrketräning för benen.

Jag körde mängder med liggade benpress i maskin med olika fotpositioner, utfallsgång, utfall med ett ben på pilatesboll, upphopp med benböj, gamla goda kissande hundenövningen, benböj med pilatesboll mot väggen, benböj på stebräda, bäckenlyft med fötterna på pilatesboll, jägarställningen och säkert något mer som jag inte minns. Det hade varit intressant att se min pulskurva under passet för där fanns nog några riktiga toppar.

Knäböj med pilatesboll mot vägg.

Utfallsgång med kapat huvud.

Sedan var det det där med spinningen... instruktören var försenad och kom inrusande någon minut efter att passet egentligen skulle ha börjat. Det är förlåtligt. Men hon kom in i salen med ungefär lika mycket energi som en walkman med batterier som håller på att ta slut.

Musiken ska jag inte klaga på, jag vet att smaken är som baken och att jag inte kan gilla allt jämt. Men snälla, vi kunde väl fått någon slags tidsuppfattning om hur långa de olika partierna under passet var. Vad menas egentligen med "bara lite till", "vi är snart där", "lite, lite mer"? Är det 30, 60 eller 90 sekunder? Att inte veta vilken tidsrymd som menades gjorde mig tokfrustrerad. Det är inte lätt att köra på i 90% av max i ingenmansland - att inte veta hur länge vi ska hålla just den pulstoppen. "Bara lite till" visade sig vara en halv låt. För mig är "bara lite till" 30 sekunder.

Jag hade mycket väl kunnat lämna klassen i halvtid men valde att vara kvar eftersom jag inte ville störa mina medcyklister. Apropå medcyklisterna förresten. Jag förstod att en kille var på spinning första gången när jag såg att cykeln var totalt felinställd med alldeles för låg sadel och att han aldrig rörde motståndsvredet under hela passet. Det borde instruktören också sett. I'll say no more. Istället ser jag fram emot träningsvärk imorgon. Och en Grabb som kommer hem.

7 kommentarer:

Anonym sa...

spinningen lät katastrofal, men det lät härligt med massor av benövningar iaf! SJälv tvingar jag bort en ond hals med glass...

Anonym sa...

Jag vet någon som borde bli instruktör. Så, vad väntar du på ;)?! Du hade varit grymmast av dom alla.

Erika sa...

Men jädra skit med instruktörer som inte kan instruera. Borde sitta varnande saftblandare på dem när de är på kasst humör!

Magda Gad sa...

härligt att kötta loss på benen :-) mina kommer få en dust i en viss backe imorgon bitti... puh.

du, nike vill ha samma uppgifter som du fick av mig på mail idag, du kanske bara kan vidarebefodra det till henne? det var nåt mailstrul så jag lyckades inte få fram det direkt.

Susanna sa...

Ja utfallsgång brukar ge ganska roliga pulstoppar :)

Stackars dig med så kass spinning. Men jag kan inte låta bli att överskuggas av hur du orkar med spinning efter ett sådant fantastiskt benpass!

Anonym sa...

Jag håller med River - vad väntar du på?? =D Sverige behöver duktiga instruktörer.

Anonym sa...

Usch för sånna spinningpass! Hoppas det bara var en väldigt dålig dag för instruktören och inte hennes vanliga sätt att leda. Låter verkligen inte bra alls :(