20 oktober 2008

Dietdag 1/10

(06.00: 45min morgonjogg)
07.00:
äggröra på 3 ägg, 2.5 dl mellanfil, 1dl Paulúnmusli
11.00: 7 tunna potatisklyftor som hade "marinerats" med honung och olja, 3 pannbiffar på nötfärs
14.00: 1 banan
15.00: 2dl latte
18.00: 1 baconinlindad kyclingfilé, sallad på vitkål, tomat och gurka och 3msk sås på creme fraiche, lime och svartpeppar.
(20.00: 55min jogging)
22.00: 1.5dl kesella med 1/2 rivet äpple och kanel

Summa: 1798kcal fördelat på 31% protein, 38% fett och 31% kolhydrat.

Dagens fundering: Frukt funkar värdelöst som mellanmål för mig. Jag skulle kunna äta 10 bananer och 10 äpplen och ändå vara hungrig. Imorgon ska jag testa med en burk kesella istället. Idag åt jag för mycket fett och för lite protein - fundera över frukostäggen!

6 kommentarer:

Magda Gad sa...

tänkte precis på det där med fettet när jag läste, men såg sen att du hade funderat över det redan. om jag får lägga mig i (?) så skulle jag rekommendera en mer mättande frukost. för de flesta funkar det att stoppa i sig 25% av dagens kaloriintag på morgonen, då lägger man en bra grund för att inte bli tokhungrig senare. och det är bra om du kör i dig mkt protein, det mättar.

själv kör jag gröt med kesella när jag dietar. och ropa inte nej till gröten för kolhydraternas skull - det går att minska ner dem så de blir färre än vad du åt idag. 0,75 dl gryn och lite nötter och frön räcker gott om man sedan blandar i en halv kesella. mättande och blir den fördelning du vill ha på näringsämnena!

Magda Gad sa...

helt korrekt, risken är att du blir hungrig i alla fall, men å andra sidan - är du inte hungrig går du inte ner i vikt. trist men sant. och för de allra flesta minskar alltså risken att bli tokhungrig med större frukost, så ja, varför inte prova?

blanda ner kesellan i tallriken, när gröten är klar. jag brukar ha i mandel, hasselnötter, pumpafrön, solrosfrön och linfrön när jag kokar gröten. då får du fettet på rätt nivå och lite mer mättnad. dessutom viktiga mineraler. med nötter menar jag nu inte en handfull. 5 mandlar, 5 nötter, en matsked av varje frösort räcker bra. sedan kanel på så blir det mumma :-) ibland har jag lite mjölk också, men jag tycker inte det är nödvändigt.

ett annat tips: blir du tokhungrig på eftermiddagen så drick nåt varmt, typ te. värmen ger mättnadskänsla.

bit ihop o lycka till :-)

Anonym sa...

Tips: På morgonen kan du blanda grönsaker och lök med 2 ägg istället och göra äggröra. Det bli mycket på tallriken!

Mellanmål: 1 bars!! Jag åter en choklad Naturdiet... mums!! det är 200 kal men det är bra innan träning t. ex.

En annan mellanmål: Fil med frysta hallon... det räcker med 2dl fil och massor med bär.

Hoppas det hjälper. Du är på gång!! 'kram'

Anonym sa...

oj, ordning o reda igen, nu är du på gång! :-)

Anonym sa...

Får du äta rotfrukter? Jag håller med om frukten.. Men en morot, en bit rå kålrot, råa broccolibuketter, en klyfta kål - det håller längre! Och bara fantasin hindrar.

Anonym sa...

Jag har ökat på mitt proteinintag och äter 4 kokta ägg tillsammans med 2 msk majonnäs och 0,5 dl kräftstjärtar på morgonen. Det står jag mig sedan på ända till lunch (ca 5 timmar).

Minns att professor Claude Marcus sagt att man helt enkelt får acceptera att gå hungrig om man ska gå ner i vikt. Och ja, det stämmer om man äter en högkolhydratkost. Det är också en av anledningarna till varför så många inte klarar av att kaloribanta på detta sätt, vem orkar gå hungrig jämt?