21 oktober 2008

Dietdag 2/10

(05.20: 50min powerwalk light)
07.00: 1ägg, 3 ostskivor, 0.5dl Lean Dessert proteinpulver blandat med 0.75dl mjölk och resten vatten
(11.00: 40min styrketräning)
12.00: tonfiskröra (typ 1/2 burk) med creme fraiche (3msk) och kryddor. Blandade 1 burk kesella med 1 burk vaniljkesella
17.30: 12 bitar sushi, några tuggor glasnudlar och misusoppa med lite tofu

Summa: 1644kcal fördelat på 32% protein, 32% fett och 36% kolhydrater.

Dagens fundering: Öka på frukostandelen. Ta en proteindrink till mellanmål! Te funkar jättebra som hungerdödare! Blanda inte en hel vaniljkesella med vanlig kesella igen. Ta med ordentlig lunch!

7 kommentarer:

Sofy sa...

Hej sötis! Den där lunchen kändes fattig, tur att du redan kommit på själv att den borde fixas till. Hi, hi..

Kram

Magda Gad sa...

fler måltider för att hålla förbränningen igång puma!!! du får sluta spara dig så du får äta sushi och äta mindre och färre måltider istället ;-)

Puma sa...

Sofy:
Haha jag vet. Men det fanns inget annat hemma i kylen. Puckat av mig att inte förbereda...

Magda:
Jo... men jag tänkte som så att det var bättre att äta lite mindre under dagen eftersom jag skulle ut på middag och teater på kvällen, än att överskrida hela kaloriintaget. Men jag har druckit en massa te som mellanmål!!! :D

Anonym sa...

Men! Men! Jag kan inte annat än att hålla med Magda. Fem timmar mellan måltiderna, och endast tre måltider?! Mindre, oftare. Ett tips är att ta lunchlådan och helt enkelt halvera den. Ta sedan en mycket tidig lunch, och en mycket sen.

Karin sa...

Bra mat iaf Puma! Och säkert bra jobbat under de omständigheterna, om du nu inte hade något annat till hands! Men jag förstår inte att du klarat det där, du måste vart superhungrig?

magda: Jag tycker att du får vara lite försiktig med dina "råd", särskilt som du är så inkonsekvent.
Igår skrev du t.ex att man ska vara hungrig för att gå ner i vikt.
"risken är att du blir hungrig i alla fall, men å andra sidan - är du inte hungrig går du inte ner i vikt."och:
"ett annat tips: blir du tokhungrig på eftermiddagen så drick nåt varmt, typ te. värmen ger mättnadskänsla.

bit ihop o lycka till :-)"

Du menar säkert på något sätt samma som du skrev idag, att man ska äta lite men ofta, för att hålla förbränning igång. Men om man äter lite var 3dje timme så är man väl knappast hungrig? OCH man går ner i vikt.

Tänk på att saker kan missförstås och att vissa som vill gå ner i vikt (som inte kan allt du kan)kanske läser här.

Saker som att "när man känner sig hungrig går man ner i vikt" låter farligt likt det som står på pro-ana sidor, såsom: "mättnad är en äcklig känsla" och "hunger får mig att känna mig stolt"...osv osv.

Bara ett tips, att inte ta lösryckta saker och ge som tips. Utan att hålla sig konsekvent.

Magda Gad sa...

nike: jag förstår inte på vilket sätt jag varit inkonsekvent eller lösryckt. jag har aldrig sagt något annat än att man ska äta små portioner och ofta om man vill gå ner i vikt, det är det jag alltid förespråkar. det motsäger inte att man kan ha hungerskänslor. de flesta känner hunger när man minskar portionerna, trots att man äter var tredje timme. te är jättebra för att minska hungerskänslor, men självklart ska man inte sluta äta och börja dricka te istället.

det finns många tips och råd på mina sida om hur man kan äta för att få en bra balans, ur alla perspektiv. om någon skulle välja ut något lösryckt och misstolka mig kan jag inte annat än beklaga. troligen skulle det hända oavsett vad jag skriver.

de tips jag gett puma är att äta mer till frukost samt att äta fler måltider. känner hon hunger på den diet hon bestämt sig för att följa, som vad jag förstått är rekommenderat av en dietist och därav tillförlitlig, har jag tipsat henne att dricka te, eftersom det mättar utan att påverka dietplanen. om puma inte vill ha dessa tips får hon själv avtacka sig dem.

Anonym sa...

Titta tillbaks på de måltidsförslag jag gett dig :) Jag tycker liksom Magda att det inte ser optimalt ut..
Kram / Susanne