03 oktober 2008

Smart väckarklocka?

Överhörde ett samtal om en väckarklocka som styrs av sömncykeln. Du ställer in att du vill vakna någon gång mellan 06.00 och 06.30. Klockan känner av när du lämnat den fas i sömncykeln då du sover som djupast och vaknar som tröttast och väcker dig när du är i en sömncykelfas där du vaknar piggare. Smart va!

Min telefonväckarklocka väckte mig i rätt sömncykelfas imorse. 05.30 ringde den och jag vaknade pigg som en lärka. Men jag kände i halsen att det inte var läge för morgonträning trots att jag ville. Istället gick jag upp en timme senare och drack te med honung. Det första alternativet hade varit mycket bättre...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja jag tror man kan köpa en sån klocka på coolstuff. Länge velat ha en :)

Magda Gad sa...

...åh jag är en sån där som alltid, ALLTID vaknar tidigt, utan väckarklocka. Önskar jag kunde sova länge nån morgon men kroppen verkar bestämt annat. Kanske är det tantåldern som kommer vankandes!

Anna (Orka mera) sa...

Jag behöver ingen väckarklocka, vaknar alltid 30 sekunder innan den ringer, snacka om störd!
Jättejobbigt på helgen när man varit uppe sent och minsann ska sova ut... vaknar lik förb*nnat innan sju. Fast till vardags är det ju himla praktiskt förståss :)

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Hahaha, vet du jag har faktiskt varit och fingrat på en sån klocka och eftersom jag antagit Coola Karins utmaning skulle jag verkligen behöva den *s* Men, som allt annat braigt, är det liiiiite för dyr för att jag ska lägga ner sånna pengar på något så vidrigt som en väckarklocka *s*

Lena sa...

Krya på dig;)

Jenny sa...

Jag har en sån klocka, Axbo heter den! Den är min absolut bästa vän och har revolutionerat mina mornar!!!
Förut snoozade jag alltid typ en timme, och låg och hade ångest och ville inte gå upp. Nu går jag upp så fort klockan väcker mig (med fågelkvitter) och det känns bra. Det väl någon slags placebo-effekt, att man får känslan av att "nu har någon bestämt att du är som mest vaken", och man tror på det. Rekommenderar!!!