16 april 2007

Mån 16 apr: Måndagsträning

Ny vecka, nya tag!

Rivstart

Välkommen vackra måndag! Det var trevligt att du kom, men ännu trevligare att du gick. Nu vill jag ha någon annan dag istället. Måndagar är alltid hektiska. Mycket morgontrafik som yr damm i min morgonpromenad, och knallfullt på gymmet. Med all denna trängsel känns det definitivt som om veckan rivstartats igång.

Morgon

Började morgonen med frukost och en promenad, i just den ordningen. Enligt planen skulle det ju varit en jogg och sedan frukost. Men man tager vad man haver, eller nja - man tager vad som bliver snarare. Jag var faktiskt duktig och gick upp kl 05.50, satte på mig träningskläderna och - lade mig på sängen för att "vila lite". Jag "vilade lite" i drygt en timma, och missade således joggen. Men som sagt, det blev en ganska så rask promenad i morgonsolen istället. Dock tillsammans med bilar, bussar och morgonavgaser.

Kväll

Jag var på gymmet lite före kvällsrusningen vilket var skönt. Jag kunde därför köra mitt benpass i lugn och ro utan att behöva köa för maskinerna. Jag satte igång med benpress (3 set med 12 reps på 100, 110 resp 120 kg), abductor (3 set, 12-15 reps på 70 kg) och adductor (3 set på 12 reps på 50, 55 och 60 kg). Sista benpressetet brände duktigt i baken och abductorn och adductorn ska vi bara inte prata om! Sedan körde jag lite snygga kissande hundenövningar på mattan och ett gäng med situps. Idag var det de sneda crunchesen som brände bäst och jag riktigt såg framför mig hur min mage blev till en snygg tvättbräda med varje crunch. Fast sedan måste det ha hänt något för när jag tittade ner på magen såg den ut som vanligt.

Idag gjorde jag enligt skolboken och körde styrkedelen först och kardion sist. Klockan 18.00 stod det nämligen pulsspinning på schemat. Kön till biljetterna på SATS Zenit var gigantisk och alla cyklar blev tagna. Jag var bland de sista att få biljett (eftersom jag inte köat vid dörren i 10 minuter) men var bland de första att få tag på en vettig cykel. Men det var ändå något som inte stämde på passet. Det var svårt att komma upp i puls och så fort det blev en halv minuts vila så rasade pulsen. Jag låg runt 75-80% under hela passet. Nu var i och för sig passet inte lika bra som det förra passet i torsdags, men ändå... och inte hade jag ätit optimalt före passet heller, så det kan nog också bero på det. Och så är det som de säger - dagsformen skiftar och så gör även pulsen.

Kcal

Jag har gått med i Viktklubb igen för att hålla koll på vad jag äter. Dels för att det inte ska bli vare sig för mycket eller för lite, men också för att ha koll hur mycket kolhydrater, fett och proteiner jag äter.

Som vanligt har jag blivit tilldelad lite drygt 1300 kcal men jag tänker öka denna dos till runt 1500 kcal. Det som är intressantast är hur svårt det är att få upp proteindelen. Den mesta lättillgängliga maten som är runt omkring oss är ju nästan uteslutande kolhydrater.

11 kommentarer:

Sporty Spice sa...

Lycka till med viktklubb. Och frossa i minikeso, kesella lätt, ägviteomelett, kyckling, kalkon och tonfisk. Käkar du gröt till frukost så rör ner en skopa vaniljproteinpulver.

Anonym sa...

Själv har jag snarare problem med att få upp fettet... Brukar lägga mer kolhydrater på morgonen än på kvällen. Dagens VK:

Frukost:
1 st Wasa Fiber
10 gram mager leverpastej
50 gram fiberhavregryn
2 dl minimjölk
1 msk lättjordgubbssylt
1 dl mellanmjölk (till kaffet)

Lunch:
200 g Köttfärs med grönsaker
50 g dinkle
Isbergssallad
1 st tomat

Middag:
100 g tonfisk
50 g bulgur (kokt med buljong)
150 g wokgrönsaker (wokat i rapsolja)
2 msk Turkisk Youghurt m örter

Mellanmål:
1 st äpple (fm)
1 äpple + 100 gr minikeso (em)
1 st Shapy Fitness Meal (kväll)

Detta ger lite drygt 1400 kcal fördelat på
30% protein
18% fett (för lite...)
52% kolhydrater

Lägger nog på lite extra fett i form av raps- eller olivolja på salladen :)

Tips:
Mer kolisar tidigare på dagen. Byt ut ris & potatis mot dinkel & bulgur. Undvik bröd & låt tex Wasa Fiber ersätta om du måste äta bröd.

Puma sa...

Sporty: Tack för tips! Min kesobudget är megahög idag pga att en burk keso kostar runt 20 kr och inte räcker så väldans länge... men tonfisk har jag inte köpt på evigheter så det ska jag köpa!! Och kyckling gillar jag, men kostar det också (inget är gratis förvisso...). Kesella har jag haft på macka ibland och ätit med banan ibland, men då blir det ju en massa kolhydrater. Hur ska man äta den bäst??

Ytz: Wasa fiber är ett superbra knäckebröd för det väger ingenting och innehåller ju därför nästan ingenting heller (att man däremot kan äta hur många som helst är en annan femma).

Sporty Spice sa...

Aaah. Du har alltså inte prövat Kesella Lätt med Fun Light? Rör ner en skvätt (de röda smakerna blir bäst) och njut. Blir så mumsigt och protein för hela slanten. Och är det viktnedgång som är målet kan det vara smart att byta ut några mellanmål från frukt till grönsaker, typ 150 gram morötter och 100 gram keso. Inte för att frukt är "onyttigt" men den innehåller fruktsocker och moroten innehåller mindre kolhydrater och mer fibrer. Ett bättre val alltså.

Ytz. Häll olivolja på din isbergssallad och lägg till 10 gram osaltade nötter på ditt mellanmål så får du upp fettet lite. Att ta Omega3 tillskott är också bra.

Själv får jag för tillfället nästan samtliga mina kolhydrater från grönsaker (det blir 1,5 kilo per dag). Bortsett från havregrynsgröten alltså. På min kolhydratdag äter jag dock Wasa knäckebröd till frukost, 50 gram pasta till lunch, sweet potatoe till middag (mindre kalorier, mindre kolisar och fler vitaminer (massor av A, C och B6) än i vanlig potatis).

Anonym sa...

Vad gör du när du kan träna så mycket???Jag men ar jobbar du eller pluggar. Du är sååå duktig. Var hittar du energin?!
Jobbigt att hela tiden vänta på maskiner och all kö låter inge vidare.

Hur mycket kcal ska en normal människa äta. Hur mycket ska en person som ska ner i vikt äta??

Puma sa...

SPORTY:
Ska prova kesella med fun light - låter spännande!!! Ska byta ut frukt också, men någon sa att det var dumt med morätter ur gi-synpunkt... men morötter (och broccoli) funkar ju annars kanon att byta ut pasta/potatis mot.

THERESE?
Gör? Jag jobbar heltid. Men jag har ju inga barn eller familj eller så vilket gör att jag kan göra precis vad jag vill under min övriga tid. :-) Jag försöker gå upp tidigt på morgnarna för att gå eller jogga, ibland lyckas det men ganska ofta lyckas det inte alls (min stora svaghet med andra ord) men annars så sker min träning på lunchen eller efter jobbet.

Energin och framförallt lusten har jag för att jag tycker att det är så ofantligt skönt att träna. Jag mår liksom som bäst efter ett svettigt spinningpass eller när jag är riktigt trött efter en jogg. Det finns inget bättre än den där känslan av "nu har jag varit riktigt duktig". Ibland så försvinner lusten såklart, men då får man ta det lite lugnare så kommer den tillbaka snart igen.

Nej kö till maskiner är inge roligt så därför försöker jag undvika rusningstiden på gymmet. Då kan det vara bättre med annan träning, typ en promenad i solskenet eller något. :-)

Apropå hur mycket kalorier en normal människa ska äta så beror det ju helt på. För vad är en normal människa? Kvinna, man? Längd? Aktivitet på dagarna? Det finns en massa tester på nätet där man kan räkna ut sin energiförbrukning, t.ex. på www.iform.se Hur mycket man ska äta om man ska gå ner i vikt beror ju också på, men viktklubb.se brukar rekommendera lite drygt 1300kcal per dag om man vill minska i vikt. Men tränar man så måste man äta mer, annars äter kroppen upp sig självt och det blir ju inge bra.

Anonym sa...

Jag tycker att det är lätt att övertolka GI-tabeller..

T.ex. har morot ett GI på 101.

Men för att få i sig 50 g kolhydrater krävs det att man äter ca 575 gram morot = 9 normalstora morötter! En normal morotsportion är cirka 75 gram. Alltså ska man inte behöva undvika morötter. De innehåller ju dessutom många andra nyttigheter, t.ex. A-vitamin & dessutom är det kcal- & fettsnålt :)

Sporty Spice sa...

Håller med Ytz. GI misstolkas ofta, det går inte att stirra sig blind på tabellerna. GB, det vill säga glykemisk belastning, är mer rättvisande eftersom att då tar man hänsyn till den mängd man faktiskt äter (ingen äter ju nio morötter eller fem kilo potatis) och måltidens sammansättning.

Läs Paulo Roberto som just nu gästskriver på Tasteline. Han säger att hård träning och GI inte går ihop och jag kan inte annat än att hålla med!

Anonym sa...

Jag åt låg GI-kost samtidigt som jag tränade ganska hårt. Fungerade inte särskilt bra :( Bröt snarare ner kroppen. Dessutom blev jag mer eller mindre dum i huvudet, min hjärna behöver kolhydrater! Efter att ha lagt om kosten har jag fått mycket bättre resultat med träningen :)

Anonym sa...

kan du inte skriva ett inlägg om viktklubb!hur de fungerar och så? deras upplägg!?

Puma sa...

Hej Katta,

du får ett inlägg här istället!
:-)

Egentligen är det inget hemlighetsmakeri med VK. Men det är heller ingen garanti för att du faktiskt går ner i vikt. Själva metoden som VK använder är att minska kaloriintaget. Nothing less nothing more.

När du registrerar dig så gör du en utvärdering på vem du är och hur du lever idag och får då en kalorimängd som du ska äta per dag. Jag har t.ex. 1369 kcal - enligt VK kommer jag gå ner 1 kg i veckan genom att äta 1369 kcal per dag.

Du fyller i vad du äter varje dag och ser på så sätt hur många kcal du får i dig, men också hur mycket som är fett, kolhydrater och proteiner (allt är väldigt pedagogiskt upplagt). Det finns väldigt mycket upplagt i VKs receptdatabas. Allt från Santa Marias texmexkryddor till mjölk och vetemjöl. Och på alla livsmedel ser du hur mycket som är protein etc.

Du fyller också i hur mycket du motionerar per dag och vad du gör av med i kcal. Det finns en mängd aktiviteter med i deras register och du kan få kcal-uppgifter på det mesta.

Under min förra VK-period använde jag deras diskussionsforum väldigt mycket. Här samlas medlemmar och diskuterar och utbyter tips och råd om ALLT från jobb till träning. Det är skitbra. Men det tar tid... så denna gång använder jag (nästan) bara VK till just att fylla i maten.

Jag gillar VK. Man får mycket info därifrån och det är en schysst site att inspireras av. Och speciellt dyrt är det ju faktiskt inte...

(Hur VK funkar står när du blir medlem också)