12 augusti 2007

Lör 11 aug: Jogg i Norrköping

Åkte till Norrköping för att jogga. Och se på fyrverkeri.

Norrköping

På onsdagen åkte jag med familj 30 mil för sju minuter. För ungefär så lång tid varar ett musikfyrverkeri på SM i Norrköping. Eftersom de skjuts fyra kvällar i rad och jag dessutom ville se både fredagen och lördagen, så bestämde jag och grabben oss för att göra en liten miniweekend av det hela. Fyrverkeri och jogg var obligatoriska inslag. Sena ciderkvällar och glass kom att bli det också...

Jogg

Det var en het helg som förestod oss i Norrköping. Som allra varmast var det på lördagseftermiddagen då vi bestämde oss för at ta råd av hotellreceptionisten och hitta en motionsslinga några mil utanför stan. Vi åkte och letade den där motionsslingan i 45 minuter. Sedan gav vi upp. Eftersom vi ändå var ute i bushen parkerade vi bilen vid en skogsväg och sprang rakt inåt skogen i tre kilometer för att sedan vända och springa tillbaka. Det funkar det också.


Jag hade tänkt mig en effektiv intervallaktig typ av jogg eftersom den var så kort. Första kilometern avverkades i 6 min/km-fart och nästa i 5.30-fart. Men fy fasen vad backigt det var. Så det blev inga intervaller... (det var väldigt svettigt ändå)

Fyrverkeri

Och vad hände med fyrverkerierna då? Jo, grabben som sköt för Göteborgs FyrverkeriFabrik på onsdagen vann - såklart (för sjätte året i rad). Så jag är stolt SM-vinnarflickvän. Jag ska försöka lägga upp en länk på högerkanten så att ni kan se ungefär hur det såg ut. Att se det på en skärm blir ju liksom inte samma sak...

Fler bilder från helgen:

Dansanta barn i parad på Norrköpings Augustifest:


Det är svårt att gå med stilettklackar på detta:


Glass i stora lass i Söderköping:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte fråga dig en sak angående att resa själv.. Hur fixade du jobbet i Dublin och i Kanada och vad jobbade du med? Och hur mycket pengar hade du med dig?

Anonym sa...

Ååh var ni på Smultronstället? :)

Puma sa...

Ebba:
Första jobbet i Dublin var genom en kontakt här i Sverige. Jag jobbade på Ericsson i Dublin under två somrar. Men sedan pluggade jag på universitetet där i 3 år och fick min BA och sedan sökte jag "som vanligt" och fick finansjobbet. Generellt sett finns det väääldigt många jobb för svenskar i Dublin eftersom det är en såan hög koncentration av t.ex. callcenters och kundtjänstsavdelningar där.

Jobbet i Kanada sökte jag själv, en spontansökan kan man säga. Men först såg jag till att jag hade ett ettårsvisum. Kostar mer eller mindre ingenting och man ansöker via Sverige (det heter youth exchange visa). :-)

Pengar? Inte mycket... jag åkte ju inte dit för att semestra utan jobba liksom... CSN-pengarna räcte gott och väl till studentlivet i Dublin och vad gäller Kanada så levde jag på lönen där med.

Dessi:
Jaa!!! fasligt dyrt men väldigt festligt...

Anonym sa...

Okej! Tack för informationen. :) Funderar ju som sagt på Australien igen och har ju hittat en sida som fixar jobb osv.. Kanske måste kolla upp det lite närmare!