31 oktober 2007

Ons 30 okt (forts.): Väldigt lång spinning

Jag lever!

Spinning + Spinning = Kul!


Nu är jag hemma igen. Efter mina 145 minutrar på cykeln. Det var alldeles fantastiskt kul och tokigt (jag ger "coola Karin" all credit för det var hon som började med detta underbara vansinne). Vi kör samma grej nästa vecka igen!

Orken var det inget fel på mer än att det som vanligt kom en liten dipp efter halva tiden. Men så brukar det vara och är inget märkvärdigt i sig.

Mer problem var det nog med nack- och skulderbladsontet. Det var liksom lite tråkigt att inte kunna kolla upp när jag satt ner och cyklade. Det gick bättre när jag stod upp. Så jag försökte göra det extra mycket.

Jag cyklade ståendes mycket av en annan anledning också: skavande troskanter. Antingen ska man byta sadel mellan passen, eller så ska man byta trosor helt enkelt...

Här är min trotjänare för kvällen. Laddad med en flaska vatten, en flaska sportdryck och så en Starbar som inte syns men som jag käkade mellan och efter passen.

Summa summarum

Detta vill jag göra om! Förhoppningsvis hjälper det min löpning på så sätt att det vänjer kroppen vid träning under lång tid.

145 minuter: medelsnittspuls 72% av max (något missvisande eftersom jag glömde stänga av klockan mellan passen), maxnotering: 89% av max, total kcalförbrukning: 1400.

13 kommentarer:

Johanna sa...

Oj herregud vad duktig du är!!! 145 minuter!!! Jag skulle aldrig ha orkat.

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Fy f*n va du e cool! Jag är imponerad tjejjen! Duktiga du!

Freddan sa...

Vilken underbar träningstjej du är...ROCKA PÅ!
Trodde jag var en seriös träningsnörd men du är värre haha! Go for it!
Kommer att kolla dina framsteg, själv tränar jag för GBG varvet, vätternrunda och Lidingöloppet!
Lidingö har jag aldrig testat men de andra har hunnits med!

Puma sa...

Johanna:
Det var SÅ kul! Man kan om man vill! Och så hade jag ju picknick med mig :-)

Nilla:
Nästa gång får du också se till att haka på.

Freddan:
Kul! Då har vi någorlunda samma mål. För jag tänkte springa Varvet (och maran) jag med. Lovade precis att köra vätternrundan också, men då måste jag köpa en cykel först...

zandra. sa...

Wow, härligt jobbat!! Jag blir nyfiken på hur din matdag ser ut! Hur gör du nu när du inte "får" äta så mycket kolhydrater? Och vilka slags kolhydrater är det du bör undvika? Har du ökat fettintaget för att kompensera? /nyfiken i en strut

Anonym sa...

Oh, gu vad skönt det låter. :-P

ms sa...

Åhh nu blir jag galet sugen på att köra långpass det va länge sen. Hade jag inte haft egen klass på onsdagar skulle jag hängt på er nån gång.

Mjölksyra sa...

Oj, oj, oj...SKITBRA JOBBAT!!! Jag har nog skrivit det förr, men jag skriver det igen, du är GRRRYM!

emelie sa...

WOH WOH WOH!! Härligt jobbat vännen!! du e ju kung på cykeln ju!! =)

Lena sa...

Vad härligt! Jag ska på en 3-timmars spinning den 8 december.

Terese sa...

Alltså. Du är bara världsabäst. 145 minuters cykling hade nog rådit bot på mitt humör igår. Själv fick jag nöja mig med fjuttiga femtio minuter. Om du ska köra långpass på cykeln nån annan dag än onsdagar är det bara att hojta till.

Puma sa...

Zandra:
Tja. Bra fråga. Matdagarna har en tendens att se lite olika nu, men jag har kommit på att rent kolhydratmässigt äter jag inte jätteannorlunda nu än förut. Den stora skillnaden är nog att jag försöker undvika kohydrater på kvällarna och äter lite mindre av dem till lunch. Typ.

Igår försökte jag äta extra mycket. Och jag laddade även på med kolhydrater eftersom de är viktiga för orken:
07.00: proteindrink (whey) med imixad banan och baserad på sojamjölk (försöker inte dricka så jättemycket vanlig mjölk eftersom det tydligen inte är så bra)
11.00: fullkornsmacka med leverpastej
(12.15 gick jag en powerwalk på 50min)
14.30: 2dl quinoa (kokt) med 1.5 makrill i tomatsås.
(17.00-19.30 spinning, jag hade med mig en flaska sportdryck som jag blandar från eget pulver och ligger på 200kcal - allt kolhydrater - samt en starbar som också ger 200 kcal vilken jag åt halva mellan passen och halva efteråt)
20.00: grabben satt framför tv:n med en chipspåse och jag vågade ta mig en näve. dock bara en(!) och inte halva påsen.
21.00: 2dl fullkornspasta med kycklingfilé.

gårdagen skiljde sig en hel del. jag åt kolhydrater på kvällen. i vanliga fall kan min middag bestå av wok på kyckling eller lax och grönsaker.

ibland tar jag också en långsam proteindrink (ej whey) senare på kvällen.

moa:
Det var det!!

ms:
jag kör gärna långpass andra dagar också! :-)

mjölksyra:
tack detsamma. grymmast är vi allihopa!

emelie:
:-p

terse:
HOJT HOJT!

Anonym sa...

Låter som ett härligt pass!

Jag och en kollega jobbar med ett tema-cykelpass som vi ska köra senare i år (Heavy Metal - Dark Sessions), mest troligt 120 minuter. Kommer även i samband med passet ha en liten introföreläsning innan, lite som ett mentalt pep-talk för alla förväntansfulla galningar. ;)

Vilket är det längsta spinningpass du någonsing kört? Mitt är fem timmar.