04 februari 2008

Invasionen på Ekerö

Jag och grabben var ute en sväng till Ekerö i lördags morse. Det var då vi såg dem. En efter en. Och sedan fler. Totalt sett var de jättemånga!

Rullskidor

Jag vet inte vad det är med folket på Ekerö men det verkar som om de alla ska åka Vasaloppet. När jag och grabben åkte utåt Ekeröhållet såg vi rullskideåkare efter rullskideåkare komma åkandes i snöblaskeblåsten. Det såg tungt och jobbigt ut. Men de stretade på. Den ena efter den andra.

Rullskidor i soligt väder. Såhär såg det inte ut på Ekerö.

I bilen satt jag och grabben och blev alltmer förvånade ju fler rullskideåkare vi såg. Vi kan inte tänka oss någon annan anledning att åka rullskidor om man inte ämnar åka Vasaloppet. Därför konstaterar vi krasst och kanske felaktigt att hela Ekerö kommer att bege sig till Dalarna om några veckor. Varför är rullskideåkning, och kanske indirekt längdskidåkning om nu vår teori håller, så stort här? Är det för att Ekerö i stort sett ligger ute på landet? Eller för att de har bra cykelbanor?

Övriga Sverige får helt klart se upp i längdspåren. Ekerö satsar!

3 kommentarer:

Slow-Eva sa...

I vårt område är det också jättemånga som åker rullskidor! Efter ju var det extra många, de hade nog fått de i julklapp :)

Anonym sa...

Min gissning är att det är väldigt platta och bra cykelbanor på Ekerö. Innan de öppnade en bit av Norrortsleden där jag bor var det mängder med rullskidåkare som körde fram och tillbaks på den nylagda asfalten. De blev nog lite desperata när vägen öppnade och drog till Ekerö! :-)

Anonym sa...

Jag hade kunnat tänka mig att åka rullskidor eftersom här inte finns någon snö....alls!

:-)