07 februari 2008

Tor 7 feb: Första joggingpasset!

Jag har gjort det. Äntligen!

Lugn jogg på förmiddagen

Det var ett lätt duggregn och 4 varma grader som välkomnade mig i förmiddags på min första jogg på länge. Klockan var 07.28 när jag begav mig ut. Lite tidigt för att kallas förmiddag kan tyckas men så hade jag också snoozat en och en halv timme (min morgon var alltså förbi).

Jag var lite nervös innan jag begav mig ut. Tyckte det kändes konstigt med träningskläder på, och det var ju så svårt och trångt att få på sig skorna med fotpoden fastknuten i snörningen. Hur gör man egentligen när man joggar? Visst är det bara att sätta ena foten framför den andra?

Min morgonrunda bjöd på 5.25km i lugn, lugn fart. Lugnt var just ordet som ekade i mitt huvud under den drygt 30 minuter långa rundan. Jag har fått förmaningar från alla håll och kanter och jag ville bevisa för mig själv att jag faktiskt kan vara förnuftig och inte bara träningsglad.

Löpsteget kändes bra. Mjukt. Lagom spänstigt för att vara en tidig jogg i maklig takt. Inte stappligt som det ibland kan kännas på morgonen - eller efter uppehåll. Värre var det med pulsen. Min upplevda ansträngning var låg men klockan visade annat, nämligen 80-85% av max. Men det där spelar inte så stor roll just nu. Jag är trots allt tillbaks på banan!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att vara igång! :-)

Anonym sa...

De hade ett fik där! Barnen åt pannkisar och jag drack kaffe, alla nöjda och glada! :-)

Karin sa...

Kul att du är tillbaka! Låter skönt med jogg, själv ska ja ut vid lunch =)

Ebba sa...

Kul att du kan börja röra på dig igen! =) Tänkte faktiskt också bege mig ut och springa lite strax. Sitter och gruvar just nu pga min höft som jag vet kommer bli lite jobbig, men jag vill ju så gärna ge det ett försök i alla fall =)

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

DUKTIG TJEJ! Lugn va ordet! Välkommen tillbaka till den tokiga världen *fnissar*

Sofy sa...

Härlich! Åh, jag vill verkligen också springa. men jag vilar. Och vilar. och äter voltaren. ( och gymar)