05 februari 2008

Träning inför marathon

Nu viner Szalkais piska igen!

Kvalgränser

I en artikel på marathonsiten får den som vill en klatsch i baken. 10 veckor av Szalkaiprogrammen har gått. Endast 16 veckor återstår tills vi ska stå där på startlinjen. I vår livs form. Jag ryser i kroppen bara jag tänker på det. Spänningen är olidlig. Hur ska det gå?

Men det är lugnt. Väl? I artikeln på marathon.se har Szalkai angett kvalgränser. Klarar man t.ex. 5 kilometer på 27 minuter så kan man fortfarande ansluta sig till 4-timmarsprogrammet med gott mod.

Övriga kvalgränser:
3-timmarsprogrammet: 5 km på 20 min
3.30-timmarsprogrammet: 5 km på 24 min
4-timmarsprogrammet: 5 km på 27 min
5-timmarsprogrammet: 5 km på 32 min


Jag ser fram emot marathonstarten med skräckblandad förtjusning. Det ska bli både roligt och hemskt. Jag fruktar Söder Mälarstrand för att den är evighetslång och därmed psykiskt jobbig och snurren på Djurgården för att där är så lite folk som hejar på. Backarna har jag ännu inte börjat tänka på. Jag vet inte alls vad det är jag ger mig in på men den som lever får se.

Team Stockholm Marathon och jag

Mitt förhållande med TSM är över. Jag har gjort slut. Det bästa av allt är att jag fått mina pengar tillbaka.

Jag sa som det var till dem - jag har betalat för en tjänst som inte hållt vad den lovat. Långpassen har gått för fort trots ständiga påpekanden. Visst hade jag kunnat hoppa ner en grupp. Gått med i 5-timmarsgruppen. Men det är inte poängen. Jag ville vara med i 4-timmarsgruppen för att jag ville springa enligt 4-timmarsprogrammet. Inte långsammare.

Bakom TSM står en fullt rustad organisation (Stockholm Marathon) fulltankad med expertis och erfarenhet och så tillåter de sig själva att göra det största nybörjarfelet, gång på gång: springer långpassen för fort.

Jag är inte ensam om att tycka som jag gör. Då syftar jag inte på ganska många "medlöpare" som har samma åsikt. Även proffsen själva anser att det går för fort. TSM-föreläsaren och kanonkulan Susanne som sprungit marathon på 2.38 tyckte också att långpasset gick alldeles för snabbt för några veckor sedan.

Men vet ni vad? Jag behöver inte bry mig om det där längre. Från och med nu kör jag mitt eget race. Jag har mina långpasstimmar alldeles för mig själv. Och det ska bli skönt att andas in en massa positiv energi på söndagsförmiddagarna istället för att springa runt och samla på sig frustration och ångest kilometer efter kilometer.

17 kommentarer:

Karin sa...

Inte alldeles själv väl? You and me on the streets of Sthlm ;)

Puma sa...

Såklart!!

Sofy sa...

Oj! Slut. Men vilken grej. Starkt gjort tjejen. undrar om inte jag ska ta tag i att göra slut med Iform nu? Det borde jag ju klara om du har gjort slut med hela team sthlm marathon. Fast inte med mig väl... (fast min kropp har å andra sidan gjort slut med långpassen mot min vilja. Och de korta. Men jag ska återuppta romansen!)

Kram!

Puma sa...

Sofy:
Ja... det blev så. TSM blev inte som jag tänkt mig. :-) Fast vi är fortfarande ihop. Haha. I alla fall våra drömmar!! :-)

Anonym sa...

Det var bra gjort att dumpa TSM. Det är ju jätteoproffsigt av dem! Har de gett nån förklaring till varför de valt ett för högt tempo? Eller är farthållarna bara dåliga?

Anonym sa...

Btw, jag ska se till att hela familjen hänger med till Djurgården och hejar på dig. Du får ha en orange strut på huvudet eller nåt så vi känner igen dig! :-)

Anonym sa...

He he. Jag har också gjort slut, och de senaste två långpassen då jag kört själv har varit underbaaaaaara!! Så urklantigt av dem att inte kunna sätta sig in i hur ett träningsprogramm är uppbyggt. Jag gillar att Szalkai säger "nu är uppbyggnadsperioden snart över, och vi ökar tempot på långpassen" - jag frågar mig vad skall de ta av då?! Det utrymmet är ju liksom förbrukat för länge sedan.

Vi i 4:30 blev tyvärr extra drabbade då de dominerande ledarna enligt uppgift själva inte var långdistanslöpare - och därmed (enligt min tolkning) helt enkelt inte har kunskap om träningsupplägg för långdistans. Att det skall vara så svårt att läsa innantill begriper jag dock icke.

Nej, heja oss som kör vårt eget och stabilt tempo - en förmåga som är guld värd när det väl gäller sedan :-)

Anna (Orka mera) sa...

Du kommer fixa detta galant på egen hand!! Men det låter läskigt att det bara är 16 veckor kvar...kan det vara så illa? IIIIIH, blir nervös nu ju :)

Anonym sa...

Om man springer 5km på myyyycket, mycket längre tid än 32 min så är det inte lönt att ställa upp i ett marathon va!?
:-)

Det här fixar du på egen hand tjejen!!! GO! GO! GO!!!

Motionären sa...

Vilka klåpare, inte för att jag hade tänkt hänga på, men ändå.

Bloggar med ett sådant här nischat område borde oftare innehålla dylik konsumentinformation.

Puma sa...

Elin:
Jo visst säger de att de har försökt, och ledarna är där helt frivilligt. Men det hjälper väl inte mig då jag har betalat 500 spänn för kalaset... jaja... sudda sudda sudda sudda bort min sura min...
haha ja det blir fint med en orange strut... jag ska bara tänka på saken en gång till... ;-)

Fredrika:
Låter oproffsigt att inte ha riktiga och erfarna långlöpare som de utlovade. Har du också fått pengarna tillbaka?

Anna:
Läskigt - men sant! :-0

Bille:
Jag vet faktiskt inte...

Motionären:
Japp, de flesta bloggare är "för snälla" och höjer allt till skyarna istället för att tänka lite mer kritiskt. Jag hoppas jag lyckas göra både och ock!

Anonym sa...

Så skönt att du fick penagrna tillbaka! Har hört fler prata/skriva om att det går för fort/för långa pass även i andra grupper...

tycker också det är lite konstigt att de utgår från att man ska klara ett marathon på 4 h om man klarar 5 km på 27 min... Det (5 km) kan ju nästan vem som helst göra - men 42 km är ju en "aning" längre.

Anonym sa...

Jag har inte begärt pengarna tillbaka, har svettat ner tröjan rejält och tänkte springa premiärmilen. Dessutom kommer jag nog att haka på om det blir något kvalitetspass, plus att tre föreläsningar är kvar.

Men jag har i alla fall gjort mig känd som "tidsfaschisten" i den gruppen, så feedback om vad jag tycker har de fått så det duger.

Det var starkt av dig att begära pengarna tillbaka! Och fy vilken dålig ursäkt att ledarna jobbar ideellt - var gör de då av alla våra pengar vi betalt kan man undra??!!

En liten anmärkning... det är inte Szalkais program det är fel på (som är utmärkta), utan att TSM inte följer hans rekommendationer som utlovat.

Nix sa...

Jag kan försvara TSM på en punkt: Kostnaden. Hyra för omklädning och föreläsningar plus kostnaden för tröjan har redan ätit upp mer än det de fått in.

Däremot är det skittråkigt att så många lägger av. Jag förstår er, ingen skugga över er. Och det stör mig som sjutton att det är mycket tjejer som gör det. Det var något de var stolta över - och det är oerhört tråkigt att de inte tar tillvara kritiken.

SÅ svårt är det inte att kolla på en Garmin hur fort det går och justera farten. Jag har provat några gånger själv. Cirka 200 faktiskt...
Funkar varje gång.

Du gjorde däremot naturligtvis rätt - eftersom det höll på att nästan spoliera allt det roliga med långpassen för dig.
Det är underbart att springa så långsamt att konditionen aldrig blir en begränsning tycker jag. Men om TSM-passen inte blir så blir man ju faktiskt lurad på den konfekten.
Och övertränad om man har otur...

Anonym sa...

Jag tycker inte att de kvalgränserna säger så mycket. Senaste jag körde snabbdistans på 5km så fick jag typ 23:50 något men jag skulle inte kunna följa 3:30 programmet. Jag hoppas på mina ben ska känns lite bättre och sen kanske jag hoppas på 4:00 programmet igen.

Det är riktigt konstigt att de inte kan följa tiderna som rekommenderas, det är ju en självklarhet. Bra att de tog åt sig och gav dig pengarna tillbaka så att de faktiskt tog åt sig av kritiken.

Anonym sa...

nix: det som hände när ledarna äntligen fick en Garminklocka var att de ändå inte höll sig till programtempot, med motiveringen att "det är väl bra om vi tränar på att köra i tävlingstempo". Så det hängde mindre på oförmågan än att hålla ett tempo än att fatta upplägget på ett vettigt träningsprogram, om man skall hårddra. Eftersom majoriteten av Pumas och min grupp bestod av folk som inte heller är så erfarna av träningsupplägg, tycker jag det var dubbelt olyckligt. "De blinda skola leda de lytta", eller hur det nu heter. Det hade ju varit bättre om folk i denna grupp fick lära sig något om seriöst träningsupplägg... Nej, tur att man hängt på lite bloggar och forum så man lärt sig ett och annat ;-)

Nix sa...

Dumheter är vad det är.

Det skrämmer mig att folk med så många träningstimmar har så lite koll!

En annan rolig anekdot. När jag kollade i stretchboken som de sålde i söndags så fanns det ett antal övningar som stod på "aja-bajalistan". Bland dessa återfanns runt 75% av den stretch som vi gör efter våra TSM-pass...
Jag hoppas att de läser och lär.

Nu har jag fördelen att ligga någonstans i gränslandet mellan 3 och 3:30-gruppen, så för mig är det långpass även om det går snabbare än programmet säger.

Men om det hade varit förra året så hade jag blivit skadad och sjuk till slut med det långpasstempo som vi kör...