28 maj 2008

3 sorters trötthet

Hur botar man trötthet?

Löptrött

Jag har identifierat 3 sorters löpningströtthet hos mig själv:

  • trött i flåset
  • trött i musklerna
  • trött i energin
Jag vet hur man ska lösa flåset: träna tuffare, träna hjärtat. Jag vet hur man ska lösa musklerna: träna tyngre, träna styrkan. Hur löser jag energin?

Hur slutar jag bli trött på grund av att jag känner mig energilös? Fler långpass? Jag kan köpa det. Men hur många långpass måste jag springa innan jag känner att jag har längre batteritid?

Orosmolnet inför maran är inte att flåset ska ta slut, det kan jag knappt bli i min tänkta marathonfart. Orosmolnet inför maran är inte att musklerna ska ta slut, visserligen ska vi upp för Västerbron - men inte Hammarbybacken. Orosmolnet är att energin ska ta slut. Att jag ska få motorstopp vid 30 kilometer. Jag har med mig verktygen för att på kort sikt lösa det: dextrosol och gel och allt vad det är. Men jag vill trycka på felsökaren för att i framtiden jobba på min akilleshäl.


(Jag har fler orosmoln: som kramp eller att få ont någonstans till exempel. En gång på ett långpass fick jag ont i knävecket. Underlig känsla. Vad gör man då?)

10 kommentarer:

Magda Gad sa...

Många långpass som lär din kropp att använda fett som energikälla. Till dess: fokusera inte på det som kan gå fel utan på det som kan gå rätt.
DU KOMMER ORKA! DU KOMMER ORKA! DU KOMMER ORKA!
Ta det som ditt mantra :-)

Löpning & Livet sa...

Hm.. springa fler långpass som sagt och kanske äta mer.. fast det kanske du inte vill nu när du ska gå ner i vikt.. Det är ju svårt att kombinera viktnedgång med prestation så du får nog välja tyvärr :( Men på maran kommer du vara full av energi och springa ditt bästa lopp!! :D Jag ska hejja här bortifrån!

Katarina M-I sa...

Jo, man kan kombinera viktnedgång med prestation, det tar bara lite längre tid att nå sitt viktmål. Tycker att du ofta skriver om något väldigt viktigt i livet, att det inte handlar om "antingen eller" utan om "både och". Du kör hårt med din kost, men vågar också ta avsteg när det krävs. Som nu inför maran när du laddar med snabbmakaroner och pankisar:)

Men jag faller in i kören; Långpass. Det är liksom grundpelaren i hela energiprocessen. Du får hitta din väg, kanske genom att äta mindre det mesta av veckan och ladda lite extra dygnet innan långpasset. Och givetvis fylla på efter.

Jag länkade till en bra bloggning av Gordon Byrn på min sida.

MarathonMia sa...

Nummer1: Du har kutat ett maraton på löpband - det är inte bara fysiskt påfrestande, utan även mentalt! Sthlm maraton sprudlar, härlig publik (se till att du har folk som hejar strategiskt utplacerade) OCH använd din mentala styrka från löpbandet - du behöver bara en bråkdel.

Nummer 2: Du är så grymt fokuserad och har helt rätt inställning, du klarar dina mål, det är en långsiktig plan och du är mitt i den.

Nummer3: kortsiktiga tips för dina maratonspöken: undvika kramp: - ät mer salt sista dygnet (+saltgurkan på loppet), fyll på ordentligt med vatten. Mer energi: Benens muskler drar ihop sig, gärna vid 30km... kör kort stretch där det stramar, vid varje vätskekontroll.

Drick sportdryck och resorb på fredag. Din sockerkakssmet kanske ger långvarig energi? - blanda i havregryn.

Nummer 4: Förlåt att jag låter som en morsa :-) -Grymt lycka till!

Anonym sa...

marathonmia: du tyckte man ska dricka resorb på fredag, dan innan maran. men vad är resorb??

Anonym sa...

Grabben- Resorb är vätskeersättning från apoteket! Brustabletter i tub för ca en femtiolapp. Resorb är det bästa som finns..

Anonym sa...

Det känns som energiproblemet blir än mer aktuellt med tanke på det väder som verkar bjudas. Hur blir ett maraton i stekande sol? Nån som var med förra året i värmen?

MarathonMia sa...

Innehåller alla salter, socker och mineraler. Står till och med på förpackningen om användningsområde "...och vid hård träningsaktivitet"... jag tror att maraton faller under just hård träning :-)

Felicitas sa...

Du har ju redan fått en massa höjdartips, så jag vill bara säga att DU FIXAR DET!!!

Jag kan TYVÄRR inte komma in till stan i morgon, men jag kommer att hejja så det hörs hela vägen utifrån buschen! :D

Hejja hejja hejja!!

Anonym sa...

Lycka till med maran. Jag tror att du kommer att springa riktigt bra. Du har ju redan klarat av en mara, på löpbandet :-)