21 juni 2008

Lör 21 jun: Återhämtningspass

Efter en hård midsommarafton blev lördagen ren och skär återhämtning.

Best of the best

Efter grym(t rolig) fartlek igår var benen allt annat än explosiva idag. Jag har hört att det ska finnas en stentuff backe häromkring (någon mil norr om Halmstad) som jag vill köra backträning i, men det får bli någon annan gång. Istället blev det en tur till Båstad och Torekov idag. Vilken oslagbar kombination det var att powerwalka på stranden tillsammans med den första sommarprataren (Fredrik Lindström i P1:s sommar) i öronen. Solen tittade blygt fram tillsammans med en klarblå himmel men gömde sig ibland bakom en molntuss eller två. Vinden var frisk och jag verkligen kände att jag levde. Vågorna dånade och livet var sådär fantastiskt underbart som jag knappt kunde tro att det kan vara.

Vackert men blåsigt i Torekov

Jag vandrade runt i Torekov ett tag innan jag åkte vidare mot Helsingborg och Pålsjö Skog. Är man så nära en riktigt fin trollskog ska man passa på! Jag har aldrig tidigare sprungit i Pålsjö skog - men jag älskade att åka igenom området när jag som liten hälsade på farmor och farfar när de fortfarande bodde i Helsingborg.

Jag hade tänkt mig att powerwalka lite mer. Men jag kom på att jag kunde lika gärna jogga. Men långsamt, långsamt eftersom dagen skulle bestå av återhämtning. Jag valde 5-kilometersslingan som gick inne i bokskog och längs med en kohage. Sedan promenerade jag 2-kilometersslingan eftersom den gick förbi ett café och jag var törstig.

5-kilometraren i Pålsjö skog
bjuder på bokskog och kohagar...

och ett grönt, lummigt tak.

Här stötte jag på problem. Ett problem jag råkar ut för ganska ofta. Jag står med 0 kontanter i plånboken och en skylt vid kassan som säger "kort medges bara vid köp över 100 kronor". Här någonstans knyter systemet knut på sig själv. Man vill minska penninghanteringen men samtidigt går det inte att betala med kort...

Hur som helst, Pålsjö Skog får inte bara högsta betyg för att den bjuder på fantastisk natur. Här finns också en snygg och redig och fräsch(!!) toalett med vattenkran utanför. Ursvik och Hellas: titta och lär!

5 kommentarer:

Karin sa...

Vad fiiint =) Jag säger bara: SKÅÅÅNE! =D Låter som en riktigt skön återhämtningsdag! Sjäv hade jag storstädningsdag!

Anonym sa...

Å pålsjö skog är underbar. Borde åka dit oftare jag som ändå bor hyfsat nära!!

Anonym sa...

pålsjö skog har en grym uppförsbacke där man kan köra backträning, och då hjälper inte den vackra miljön någonting alls! fråga wissman, han kör sina intervallpass i den backen ibland....men ja, det är en riktigt bra löpskog!

Puma sa...

Nike:
Ja, så se till att flytta närmre!!!

Anna:
Ja det borde du! :-)

Anna:
Åh. Var då? Där vid Thal-nånting?

Anonym sa...

puma: eh ja...alltså, man springer femman. eller, man börjar vid parkeringen uppe vid krematoriet, springer femman åt vänster och sen kommer den där efter ett tag, man kan välja backe eller trappa precis i närheten av varandra. det kan finnas vid thalassa med, men det kommer jag inte ihåg just nu faktiskt, om man inte springer längs med stora vägen från parkeringen nere vid pålsjö kallbadhus upp mot sofiero, men det är ju finare inne i skogen :D