23 augusti 2007

Gröt är gott!

Jag har återupptäckt gröten!

Havregryn

Den klassiska varianten är ju havregrynsgröt. Jag brukar använda AXA Sportgryn. Och så har jag tagit fasta på ett tips jag först upptäckte i Thailand. Jag låter nämligen en skivad banan ligga med från start. Det blir supergott och smaken förstärks så man behöver inga andra prylar på, förutom mjölk (om man vill).

Bovete

Köpte lite bovete häromdagen. Har läst att Life of a Fitness star-Linda äter sådant. Fast Linda verkade inte överväldigad. Men det var förmodligen för att hon inte stoppade ner en skivad banan, från start även här (men det får nog inte plats inom Lindas kostramar). Eftersom bovetegröt ska koka längre än vanlig gröt så hinner bananens smak att sprida sig ännu mer och det blir faktiskt hur gott som helst. Nästan som efterrätt. Fast, bara nästan...


Polenta

Har köpt polenta också. Men inte testat det än... någon som provat polentagröt? Eller polenta-något-annat och som gillar det?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag äter ingen gröt alls...;( Har försökt och försökt med det gååår bara inte- Har aldrig gillat det. Det är ju himla synd eftersom det är så bra mat. Men Saltåkvarn och toppenprodukter!

Anonym sa...

Jag äter fiberhavregrynsgröt till frukost så gott som varje morgon. Brukar variera med kanel, minimjölk, banan (upptäckte det också i thailand och malaysia), linfrön eller lingonsylt i olika kombinationer. Provade en ny grej för ett tag sedan. Hade i frysta blåbär redan i micron. Det blev en ganska intressant smak (färg) på gröten, och blåbär ska ju innehålla massa nyttiga antioxidanter va? :P

Puma sa...

Ofelia:
Aj då. Men det finns ju andra bra alternativ så det är kanske inte hela världen... men gröt är ju praktiskt, snabbt, enkelt och billigt liksom...

Forss:
Ja man kan göra en del med gröt. Faktiskt. Har också lagt i blåbär från början men det blir lite mojjsigt. Och väldigt blått... haha.

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Jag säger INGENTIN om Polenta.... du vet redan *s*

Anonym sa...

Du måste tala om hur den där polentagröten bidde när du väl testat... *L* Nyfiken!

Anonym sa...

Jag brukar exprimentera lite med mina grötfrukostar. Imorse åt jag en gröt gjord på fiberhavregryn, rivet äpple, kanel och lite russin. Toppar det med osötat äppelmos. annars rör jag ihop massa olika gryn, linfrön och aprikoser. :)

Anonym sa...

Gröt har en trogen plats i mitt hjärta ;). Varierar mellan fiberberikade havregryn, vanliga, sportygryn, rågflingor, havrekli-gröt, dinkelflingor, bovete, nakenhavre mm. Vem har sagt att gröt är enformigt och trist? =)

Anonym sa...

polenta är supergott, man kan ju äta polenta istället för ris och liknande och även göra biffar av polenta :)

Puma sa...

Nilla:
Nä... jag vet ju vad du tycker... ;-)

Susanne:
Ja jag är nyfiken så ska testa asap!

Marie:
Låter spännande. Man kan ju göra så mycket!

Sofia:
Var köper man nakenhavre och hur smakar det?

Carolina:
Jo jag har hört det. Jag är nyfiken så måste testa!!!!