01 augusti 2007

Ons 1 aug: Lunchjogg

Jag har aldrig gjort det förr. Lunchjoggat alltså. Att springa mitt på dagen är ju inte min grej, har jag alltid sagt. Men, ska man springa mycket så måste man väl offra lite lunchlathet.

Runt Tanto och Eriksdalsbadet


Jag vet inte varför jag inte "kan" springa mitt på dagen. Jag har funderat på det där rätt så mycket. Den psykologiska faktorn har nog det fetaste fingret med i spelet. Jag har liksom ingen ork. Och den där portionen envishet man måste ha, den vill aldrig följa med ut mitt på dagen.

Anyhow, med beslutsamhet drog jag på mig träningskläderna i samma stund som Ekot gav 11-nyheterna. För en gångs skull var det varmt och soligt ute, så jag provade en ny träningsoutfit. Lämnade den svartvita löparjackan hemma och drog en längre v-ringad huvtröjgrej över huvudet. Och så en bandana. Svartvit var jag förvisso fortfarande, men ändå.


Mentalt sett så känns Tanto/Eriksdalsbadsrundan på lite dryga fem kilometer ganska kort, så jag bestämde mig för den. Alla mentala hjälpmedel behövs när man ska springa såhär mitt på dagen.

Det var varmt ute. Folk låg spridda i bikinis överallt och ungar badade i Årstaviken (hur vågar man låta dem bada där? Avloppsvattnet släppts ju ut precis bredvid och det finns ju en "bada ej här"-skylt precis bredvid) och folk satt och sippade sköna drinkar på Reggaefiket Tubbys som är omtalat (och som fanns med i SJ-reklamen förra året). Vid Eriksdalsbadet var det riktigt högtryck. Folk och barn och färgglada handdukar överallt.


Det var mycket att titta på medan jag sprang så det gjorde inte så jättemycket att jag varken hade sällskap eller Ipod idag. Ipoden ja, den har försvunnit på något märkligt sätt. Suck!!

Hurtigbullar i Tanto

Det är lite småroligt att springa längs Tanto. Det är så många hurtigbullar där så man inspireras verkligen (fast barnvagnarna är inte så roliga - de går oftast i bredd och är mest i vägen). Medelålders kvinnor och män som i sakta mak joggar fram, äldre kvinnor i solkeps som med gamla men raska ben går med stavar, unga killar som springer fort som tusan... ja - en jäkla massa motionärer helt enkelt. Sådant är kul!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är alltid kul när det är många "ute i spåret". Tänkte faktiskt på det igår hur det har minskat där jag springer om man jämför med innan tex Göteborgsvarvet. Då var det folk överallt. Jag satsar på att hålla igång året runt, men tydligen så gör inte allt det :). Jag gillar ditt mål med antal km / vecka. Jag ska träna hårt i 2,5-3 veckor nu innan Stockholm Halvmarathon. Ska du springa det?

Puma sa...

FORSS:

Ja lite draghjälp i form av sällskap - även om man inte känner folket - hjälper definitivt! Jag tycker mig också kunna se lite fler joggare springa envist över Västerbron strax före maran.

Ska du springa halvmaran i september (St Erik)? Roligt! Jag kutade den förra året, men blir nog inget i år. Har inte riktigt sprungit den distansen på ett tag. Jag ska försöka anmäla mig till Varvet nästa år istället. Har aldrig ens sett folkfesten förut så jag måste dit och beskåda det med egna ögon ju!!

Ja km-målet är roligt. Ger mig en spark i baken!!!

Det var kul att följa din blogg förut men lite tråkigt att du "stängt in den". Jag skulle gärna vilja fortsätta läsa den så om du vill får du gärna maila mig de uppgifter man måste ha till sararonne@gmail.com

Anonym sa...

Yes ska springa 1/9. Mitt mål är att slå tiden jag hade på Varvet. Och med tanke på att det ska vara en lättare bana, att det inte är lika trångt och att jag har tränat på bra den senaste tiden borde jag göra det. Annars blir jag besviken.

Jag åker upp till Norrland om några timmar och ska träna där en vecka. Hoppas på att komma upp i 60-70 km. Det är i alla fall målet.

Men min blogg är "öppen". Den var bara så i några dagar. Så gå in på FORSS.BLOGG.SE ska du se att det fungerar perfekt att läsa mina betraktelser igen ;)

Anonym sa...

Brukar också springa förbi tanto på mina rundor runt årstaviken eller söder. Alltid kul att titta på folket där, men under "rusningstid" kan det nästan bli för trångt så man får sicksacka sig fram. Laddar förresten också för s:t eriksloppet (eftersom jag missade gbgvarvet i år) och midnattsloppet, så det blir mycket springa den här månaden.

Puma sa...

Anonym:
Håller med. Och Norr Mälarstrand ska vi bara inte prata om... lycka till på StErik du med!!!