16 oktober 2007

Planera träning

Det blir sällan som man tänkt sig.

Spinning

Igår var jag taggad. Jag ville köra spinning! Jag hade tänkt mig ett pass på SATS Fridhemsplan och tog mig dit i lagom tid för att vara den sista som knep en cykel. Men... när jag skulle gå och byta om snurrade det upp en tanke i mitt huvud - spinningskorna finns ju kvar på jobbet! Suck och pust och stön. Hur kan man vara så dum? Därmed rök både gårdagskvällens spinningpass och den spinning jag tänkt gå på imorse.

Inte ens kom jag ut på en springrunda som plåster på såren igår. Istället somnade både jag och grabben helt utmattade klockan 17.40. Så det kan gå.

Planering

Jag har dock hunnit med att planera lite. Som det jungfrustjärntecken jag är hamnar planering alltid högst upp bland mina prioriteringar.

Jag har varit inne och kollat på Szalkais maraprogram för både 4- och 5-timmarsmålet, men inget känns klockrent. Det är precis så Szalkai skriver - alla träningsupplägg måste individanpassas för att bli bra. Och då kan jag lika gärna lägga upp ett eget program...

Grundstommen för mina långlopp är långpasset. Helt klart. Problemet ligger inte i förmågan att springa en halvmara. Problemet ligger i att kunna göra det snabbare. Därför måste, måste, måste jag fokusera på tempoträning i form av kortdistans, fartlekar och intervaller. Tillsammans med pulshöjande backträning.

Rent konkret kommer jag att köra tempoträning idag. På löpband (ja, skorna finns med). Styrketräningen delas upp på tre delar och körs med start imorgon. Två distanspass (löpning) tillkommer under veckan tillsammans med ett intervallpass på gym (ej löpning) och så kulminerar veckan på söndag med ett långpass. Roligt, eller hur!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ooooh, nu måste jag komma igång med min löpträning igen! Det har varit dåligt med det de senaste två månaderna. Kanske skulle hänga på ditt program. :)

Anonym sa...

Kommer säkert gå jättebra :)

Anonym sa...

läste längst ner i inlägget när du pratar om din löpträning att du ska köra intervall på gymmet, men inte löpning.

jag tror, har hört, har läst osv att konditionsträning behöver inte vara grenspecifik men att intervallträning i mycket större utsträckning bör vara grenspecifik. Dvs konditionsträning kan man göra men spinning, löpning, längdskidåkning, mm, men om man tränar för att bli snabbare på just löpning bör intervaller göras i just löpning.