17 oktober 2007

Steamer - ångkokare

Jag drömmer vackra drömmar om en sagolikt bra steamer. Eller ångkokare som det heter här hemma.

Ångkokare

När jag bodde på Irland hade jag en steamer. Det var tider det. Det var som att ha ett eget snabbmatskök, fast mycket nyttigare. Jag lade bara in min laxbit och mina grönsaker, så fixade de sig själva. Det blev mycket godare än att koka/micra maten. Och mycket nyttigare eftersom många fler vitaminer och sådant finns kvar.

Så fort jag har tid ska jag ut på steamerjakt. För min Irlandssteamer är tyvärr ett minne blott.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Jag köpte en stemar i present till min flickvän när hon fyllde år. köpte den på en liten butik i Göteborg. Salt heter butiken!
Vet dock inte var du bor, annars har jag sett att det finns i asiatiska butiker. :)

Anonym sa...

Steamer*

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Du, det finns en på elgiganten för 400 pix!

Puma sa...

Alwa:
Funkar den bra? Tyvärr bor jag inte i Gbg... men, jag ska kika runt här i Sthlm efter en ändå! :-)

Nilla:
Åh, tack för tipset! El-giganten... hmm, finns det en på Kungsgatan månntro??

Anonym sa...

Jag skulle vilja ha en sådandär tryckkokare som Anna Skipper använder i sina program. Jag har en enkel lös insats till kastrullen som faktiskt fungerar att steama grönsaker med.

Prralin sa...

Har aldrig funderat på en steamer, men nu när du säger det så verkar det ju fiffigt!

Prralin sa...

... hrmm ännu en pryl till samlingen?! ;D

Unknown sa...

Hej! Hittade till din blogg när jag googlade efter ångkokare/steamer, som jag också är på jakt efter. Men det verkar vara dåligt utbud. På Pixmania hittar man en från Cuisinart, som enligt Cuisinarts egen hemsida inte längre finns kvar i sortimentet. Och så finns det en från Hitachi som visst säljs via Elgiganten och Webhallen. Men inte heller den lyckas jag hitta på Hitachis egen hemsida.

Vore jätteschyst med tips. Till exempel undrar jag vad det är för en slags steamer som du har bild på i blogginlägget. Jag tänker på den undre bilden, den som är fristående.

Lycka till med jakten på en schyst ångkokare! :-)

Anonym sa...

Hittade också hit när jag sökte på ångkokare, det jag letar efter är kombinationen tryckkokare-ångkokare, problemet är att jag inte vill ha något i plast, rostfritt stål ska det vara, vill inte få matupplevelsen grumlad av tankar på mjukgörare och andra kemikalier som långsamt emitterar från plasten vid användning.

Anonym sa...

Hej
Även jag hittade till din blogg när jag sökte efter ångkokare. Nu undrar jag vad är skillnaden mellan en riskokare och en ångkokare? Det finns tydligen ångkokare på Rusta som är billiga ca 250kr ska kolla in dom sen.
Hälsningar
Eva

Puma sa...

Water, David D & Anonym:

Jag tänker köpa mig en Tefal i tre våningar. Det var den jag hade förut och det var super! Den ser ut ungefär som den på bilden... Tefal känns också som ett klassiskt hederligt märke. :-)

Jag vet inte skillnaden på en riskokare och en ångkokare annat än det låter som man bara kan göra ris i en riskokare? I en ångkokare kan man ju tillaga allt från grönsaker till kyckling och fisk... :-)

Anonym sa...

Amazing! Its truly awesome post, I have got much clear idea regarding
from this paragraph.

Also visit my site - buy wordpress themes

Anonym sa...

I every time spent my half an hour to read this website's content every day along with a cup of coffee.

Also visit my homepage Fuss-Reflex-Massage

Anonym sa...

Fine way of describing, and good article to take
facts on the topic of my presentation topic, which i am going to convey
in university.

Also visit my blog: ernahrung bei diabetes
my web page: katzenbabys zu verschenken

Anonym sa...

Can you tell us more about this? I'd love to find out some additional information.

Also visit my web-site: paleoernährung

Anonym sa...

Hi to all, as I am truly keen of reading this webpage's post to be updated daily. It contains pleasant information.

Look into my web-site - gewichtsmanschetten test
Also see my site > paleo diät plan