18 oktober 2007

Tor 18 okt: Intervaller

Så var det dags: stenhårda intervaller, nära-maxpuls och trötta ben. Härligt!

Korta intervaller

Idag ägnade jag mig åt hård, men lyxig, träning. Hård för att det var disciplinerade intervaller som stod på schemat. Lyxig för att jag hade min alldeles egna personliga löpatränare som stod bredvid mig och instruerade, peppade och tryckte på hastighetsknapparna. "Allt" jag behövde göra var att springa. Visst låter det som en barnlek? (Det var det inte)


Idag körde vi korta intervaller. Korta intervaller i mitt program innebär 2 minuter (till skillnad från långa intervaller som är 5 minuter som vi kommer köra nästa vecka) med 1.5 minuters vila. Anledningen till att vi inte kör kortare intervaller (och ännu högre tempo) är att jag vill ta mig upp ur milen-på-en-timma-träsket. Tränar'n har förklarat för mig att det därför är bättre att träna lite längre intervaller i en fart som också ligger lite närmare min tävlingsfart. Det låter logiskt. Rena sprintintervaller kan vi ta i framtiden!

Tanken var att vi skulle köra 10 intervaller. Men det blev 8 och det är jag nöjd med. Jag kom upp i runt 90% av max i varje intervall med ett totalt max på 94% (mitt mål, förutom att bli snabbare, är att spränga min mentala gräns och faktiskt kunna ta ut mig till fullo rent maxpulsmässigt). Den totala kaloriförbrukning blev 650 kcal.


Middag

Mina två första GI-dagar har gått bra. Eller... ganska bra i alla fall. Det är svårt på morgnarna då jag verkligen inte har någon tid alls. Då brukar jag blanda till en proteindrink för en quickfix. Det går snabbt och fort att blanda till men är inte optimalt. Imorse tänkte jag faktiskt fixa lite proteinhavregryn men då är det bra om man har lite havregryn hemma...

Till lunch åt jag en GI-sallad igår, och idag åt jag en wok på biff och grönsaker. Den ljuvliga lilla take awaylådan med jasmineriset ställde jag undan. På eftermiddagen blev det lite frukt.

Nu efter träningen har det blivit en proteindrink och en stooor tallrik med riven vitkål och en burk tonfisk. Över det häller jag min specialare: lite olivolja, lite balsamvinäger och lite citronpeppar/italiensk salladskrydda. Mums!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Aj aj aj... du som tränar så mycket och så hårt behöver verkligen kolhydrater, speciellt efter passet! Vet läkaren som gav dig rådet om att du tränar som du gör? Vad jag har hört och läst så försvinner de flesta symptom (tillfälligt i alla fall) när man börjar med p-pillerna. Det gör kanske att du inte behöver vara så drastisk när det gäller kosten? Lycka till med träning och allt annat!

Puma sa...

Lisa:
Ja jag var noga med att understryka min träningsdos eftersom jag inte vill ha någon läkare som säger "jaja lilla gumman, om du tränar och går ner i vikt kommer symptomen bli bättre". Problemet är att folk inte tror att jag tränar som jag gör eftersom det inte syns... men - jag ska ta fasta på att kolhydrater behövs. För det är jag medveten om. Jag vet att många kör med riskakor efter passet men det verkar så torrt och... tråkigt. Har du något bra tips på efter-passet-kolhydrater (jag kör vanligtvis bara med en proteindrink)??

Terese sa...

Vad har du för personlig löpartränare? Tack för tipsen med intervallerna. Jag måste bli bättre på att själv träna intervall när jag springer. Oftast så springer jag tills jag blir trött, går lite, och springer igen. Noll struktur! Och jag gillar ju struktur och ordning :-)

Puma sa...

Terese:
Jag förstår vad du menar. Sådan är jag också när jag kör själv - både kondition och styrka. Därför är det så bra med någon som har pli på en. Min personliga löptränare är faktiskt samma person som min grabb. Men de dagar jag använder honom som min tränare - är det just tränare han är. Inte grabb. Tänk på Emma Green och Yanick till exempel, eller Stefan Holm och Johnny, eller Vlanka Blasic och hennes pappa, eller Anja Persson och Anders... ;-)

Anonym sa...

Tusan vad fint med en löptränare så där på hemmaplan :)
Och vad skönt också att du börjar få lite klarhet i det här med eventuell PCOS! Viktigt för det mentala att få en diagnos och kunna jobba i rätt riktning!

Jag tänkte bara passa på att fråga ifall du eller din grabb har tips på en bra naprapat i Stockholm? Jag skulle behöva kolla upp ryggen samt har fått problem med vad jag misstänker är "löparhöft" aj aj aj...

Puma sa...

j:
jajamen, det är finemang. och såklart vi har koll på en tokbra naprapat - carl-fredrik andersson på Spinex naprapater. Både jag och grabben har gått till honom och han är nappis till Anja Pärson. Annars har jag gått till naprapater som ligger dörr i dörr med teatern precis i korsningen Folkungagatan/Götgatan, men jag minns inte vad den kliniken heter. Men som sagt, jag tyckte Carl-Fredrik var bättre!! Hoppas det löser sig med ryggen!!!

Anonym sa...

tack för naprapat-tipset!

här kommer ett tips för att liva upp riskakorna efter träning; testa jordgubbssylt på!