11 januari 2008

Tidningar på hög

Hej Bullen, jag har ett problem...

Tips?

Vissa tidningar köps, läses - och slängs. Andra tidningar vill man spara. Men själva grejen med att spara tidningar är väl att på ett enkelt sätt kunna ta fram dem igen. Antingen för att leta efter något specifikt som man vet finns där, eller för att slöbläddra och suga åt sig inspiration en andra gång.

Så nu till frågan. Hur förvarar man bäst tidningarna? Hur arkiverar man dem på bästa sätt?

En av mina högar med tidningar jag sparar

Fitness Magazine innehåller ju både superbra träningsövningar och recept medan Laga Lätt exploderar av recept jag gärna skulle vilja ha kvar.

Klipper ni ut det ni tycker är läsvärt? Tänk om det är något bra på båda sidor, hur gör ni då?

Just nu ligger mina tidningar bara på hög. Det känns inte så effektivt. Hur gör ni?

18 kommentarer:

Ebba sa...

Jag har alla mina tidningar i tidskriftssamlare, fast det leder oftast till att det är ett enda virrvarr bland alla tidningar och att jag sedan sitter och sorterar upp dem för att sedan ännu en gång bli ett enda virrvarr. :)

Anna (Orka mera) sa...

Ska bli spännande och se vilka svar du får, för jag undrar precis samma sak!!! HOs mig ligger dom överallt och helt utan ordning... Ibland tänker jag att man borde klippa ut bra recept och slänga resten av tidningen men så har man ju inte testat allt i tidningarna och då vill man ju inte slänga... Och träningstidningarna vill jag absolut inte göra mig av med. Har första numret av fitness kvar fortfarande!!!

Anonym sa...

Jag har en tendens att spara alla tidningar jag får/köper och de sätts bara rakt in i en hylla. Problemet är dock att det är våldsamt sällan som jag bläddrar i dem igen, det finns liksom inte tid för det. Så jag försöker övertala mig själv att jag ska börja slänga mer och faktiskt bara spara dem som det finns en liten liten chans att jag bläddrar i igen.

Anonym sa...

Jag förvarar de tidningar jag sparar i svarta lådor från IKEA ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00115478 )som passer perfekt i en Expedithylla, även den från IKEA. ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50103086 ). Hyllan används dessutom för att skärma av sängen från övriga vardagsrummet. Mina favorittidningar med fina framsidor (speciellt resetidningar) har jag i sådana här tidningställ ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90117166 ) också dom från IKEA. (Ja, mycket IKEA...)

Anonym sa...

Vad bra att du tar upp problemet. Jag har tidningar i tidskriftsamlare men det blir sällan man bläddrar i dem igen. Tack för en trevlig blogg. Den ger mig massor av inspiration nu när jag precis fått för mig att börja löpträna!

Anonym sa...

SNYGGA tidsskriftssamlare är bäst.. Och i nummerordning. Jag gillar inte klipp-o-klistra. Det blir aldrig bra!

Anonym sa...

Jag läser enorma mängder tidningar, men sparar bara på Laga Lätt och fitness. Med övriga tidningar gör jag så att jag river ut det jag tycker är intressant och sätter in i olika pärmar efter intresseområde vilket i i mitt fall blir: recept, inredning, boktips, restips och en pärm med övrigt (utgå från dig själv och hur du tänker när du väljer kategorier och ha inte för många. det blir omöjligt att hålla igång då). Laga Lätt och Fitness sparar jag i tidskriftssamlare (tydligt märkta) - en för varje tidning. När de blir fulla går jag igenom alla tidnignar igen och ser om jag verkligen vill spara alla, och slänger/river ut en hel del. Går också igenom pärmarna under året och slänger sådant som inte känns intressant längre.
Jag ser det som att om man ändå inte går tillbaka till tidningen igen/hittar det man var intresserad av, är det ingen vits med att spara tidningen/urklippet.

Ja, just det. har också en låda där jag lägger utlästa tidningar som jag inte ska spara; dels för att jag ska ha en chans till att gå tillbaka till dem innan de slängs, dels för att jag brukar skänka tidningar därur till vänner och familj (känns bättre än att lägga i tidnignsinsamlingen). Den lådan tömmer jag när den blir full, eller när andan faller på.

(och nej, jag är varken pedant eller superoganiserad. Var bara tvungen att sätta igång det där systemet för några år sedan för att inte drunkna i alla miljarders tidningar jag läser)

Anonym sa...

Jag sparar laga lätt och fitness magazine ungefär ett år i tidskriftsamlare sedan river jag ut det jag vill spara. Det jag rivit ut ligger än så länge i plastmappar men tanken är att jag när jag lagat ett recept och gillar det ska flytta det nån annanstans, de jag inte gillar ska jag såklart slänga...

Anonym sa...

Det mesta gamla ligger i flyttkartonger på vinden. :) Lite nyare ligger utspritt i diverse lådor och bokhyllor. Men jag ska faktiskt snart gå och köpa mig ett tidningsställ och skruva upp i hallen också. Men nu för tiden försöker jag köpa så lite tidningar som möjligt just för att de mest tar plats och sällan läses igen. Finns de på biblioteket, på jobbet eller hos nån kompis så snyltar jag där.

Anonym sa...

Jag brukar faktiskt slita ut sidorna som jag tycker är värda att spara :) Eftersom jag modeller så har jag reklam/mode sidor som inspiration i en mapp och i en annan sparar jag träning/mat och såna saker :) Att spara en hel tidning för några få sidor jag vill ha kvar känns onödigt :)

Puma sa...

Tack alla för bra tips!!!

Ebba:
tidskriftssamlare har jag tänkt på, men som du säger så sorterar de inte sig själva bara för att de står där... :-)

Anna:
ja tänka går bra. göra är värre... ;-)

Dunceor:
national geographic ser bra ut i en hylla, men övriga tidningar ser lite stökiga ut... och tänk om man slänger men sen ångrar sig! hemska tanke.

river:
länge leve ikea! expedit är snygg men min lägenhet är för liten. :-)

emelie:
så bra! :-D

annoula:
har du något tips på snygga sådana?

anna:
oj vad organiserat. och smart. kan vara ett system som funkar...

maria:
du är inne på annaspåret (ovan). verkar enkelt och bra, bara man gör det. :-)

ms:
fast man kan inte riva ur sidor ut bibliotekstidningar... :-) grabben har dille på att bära upp allt möjligt på vinden, men jag avskyr att ha grejer där. eftersom jag aldrig går upp dit har jag ingen aning om vad som finns där och ja, då kan rasket lika gärna slängas eftersom jag inte använder det. fast... å andra sidan kan jag ju ha riktigt bra saker där uppe också men som jag inte vet om.

wysteriia:
ja, också smart. men tänk om det är en modellinspirationgrej på en sida och smarrigt recept på andra sidan? fast... jag kanske gör problem av sådant som inte finns. :-)

Anonym sa...

Är din lägenhet för liten för en Expedit hylla med 8 hyllor, eller 8 fack? Hur liten lägenhet har du? Jag är dålig på Stockholms geografi, men det låter lite som att du kliver ut mitt i centrum när du springer ut på dina rundor.

Anonym sa...

ärligt talat, hur ofta tittar man i en gammal tidning? (Som är mer än ett år) Jag gör det aldrig och efter att antal flytter så har jag prioriterat att inte bryta av mig ryggen för att släpa gamla tidningar fram och tillbaka... Om det är recept eller något man vill spara så skulle jag klippa ut det.
Hos mig får tidningar bara ligga ett år numer, sedan måste jag bestämma mig om jag vill spara eller kasta i återvinningen.

Prralin sa...

Jag sparar mina tidningar i tidskriftsamlare, och tänker som du vad gäller recept "man vill ju inte klippa i tidningen..." - med resultat att recepten finns där i nån tidning i nån mapp o aldrig används. Jag slår ett slag för att våga ta till saxen alltså! :)

Anonym sa...

Jag har inte slängt en tidning på flera år, så jag har fullt av tidssriftssamlare och har en stor låda under söngen full med tidningar :) Så jag har nog inga bra tips förutom tidsskriftssamlare :)

Unknown sa...

Även jag kör med högvarianten... Jag HAR tidskriftssamlare, och hyllor, men de ska ju sättas in där också. Och man kan ju som sagt inte kasta nåt! Hemska tanke!
Jag hoppas fortfarande på den där lottovinsten som ska betala ett stort hus med massor av rum... ;)

Anonym sa...

jag klipper ut recepten och sätter på kylskåpet, alltid kul att ha lite inspiration när man står där med blodsockret nere i fötterna och är halvt apatisk av hunger ;)

Tiny sa...

Jag brukar klippa ut det som jag tycker är intressant plus övningar. Sen sätter jag de i en pärm med olika flikar. T.ex en flik för kondition, en för skador/rehab, en för övningar hemma, en för övningar på gym osv...
Funkar bra och det blir lätt att hitta.