31 mars 2008

Viktklubb

Jag vet. Jag sa att jag skulle regga mig för några veckor sedan. Jag gjorde det idag.

Aftonbladets Viktklubb

Idag har jag ätit för mycket. Jag visste om det redan innan jag registrerat allt jag åt på Viktklubb. Anledningen heter ett jobbmöte på Sandys (på Sandys hemsida kan man se vad man äter) som var planerat efter mitt andra jobb. Det är svårt när man ska hinna med heltidskonsultuppdraget samtidigt som jag ska klara av mina andra trekvartsfartsuppdrag som löpet samtidigt. Det blir dubbelt upp. Mycket jobb och hjärnaktivitet betyder ett trött huvud som behöver energi för att orka fortsätta tänka. Jag har fortfarande en massa texter som borde skrivas ikväll. Istället har jag registrerat mat på Viktklubb i nästan två timmar. Det går för jäkla långsamt. Jag tror det är något fel på siten. Datorn är sprillans ny, cacheminnet i stort sett tomt och alla andra sidor laddas som smort.

Mitt mål är att ligga på 1700 kalorier per dag. Idag ligger jag på plus-minus-nolläget. Nämligen 2300 kalorier. På den här nivån går jag varken upp eller ner. Men, och det här är ett stort och glatt och positivt "men": jag har nästan lyckats med mina nivåer av kolhydrater, proteiner och fett!

Min matcirkel för idag visar på ca 30% kolhydrater, ca 34% protein och ca 35% fett. Egentligen borde proteinerna ligga på 40% och fettet lite lägre, helst strax under 30% men jag är nöjd med kolhydraterna. Dessutom består dagens fettintag av lax till lunch och avokado till middag. Så det är kalasbra fett.

Nu ska jag sova fort som fan. Joggingskorna väntar på mig i arla morgonstund.

(Puss på dig grabben som är i Åre. Jag har inte bestämt mig för om jag är mer avis på dig än jag saknar dig, eller om det är tvärtom... Men när du kommer tillbaka vill jag att du springer tempo- och intervallpass med mig, ok!)

5 kommentarer:

Karin sa...

Det är tufft att ha så mkt med jobb och samtidigt sköta kost och träning! Duktigt av dig att få i dig rätt sorts mat iaf, och +/-0 är ju bättre än +!
Det är trixigt att få rätt procent av alla olika saker, med det fixade du ju!
Ha så skönt imorgon bitti på löprundan!
Kram

Anonym sa...

Fokusera inte så hårt på procent hit och dit. Vad gäller kalorier så är det viktigaste att du får i dig tillräckligt. Om du äter bra föda så kan du äta så mycket du orkar. Med bra föda så menar jag inte den maten som Rössner m. fl. rekommenderar på viktklubb.se.

Jag önskar att jag sluppit all havregrynsgröt och bananer under min uppväxt. Ägg, smör och kött mättar enormt bra och man kan dra ner träningspassen till hälften och ändå vara bättre tränad.

Anonym sa...

Usch ja, det är mycket slit för att komma i form. Själv är jag medlem på Allevo.nu. Deras funktioner är sådär men jag håller rätt ok koll på vad jag äter.

Anonym sa...

Allt bra här i Åre, nja, nästan. Du är ju inte här!

Vi får väl se om vi kan få till nåt tempo/intervallpass senare, jag behöver det säkert också är jag rädd. Annars är det bara att kliva upp på bandet och trycka på +.

Anonym sa...

Jag ska också börja fylla i på Viktklubben. Jag är ju medlem sedan länge och fyllde i duktigt i början men sen orkade jag inte och nu har det inte blivit av på flera månader. Vikten går uppåt igen och det måste göras något. Helst skulle jag vilja ha färdiga listor på vad jag ska äta men det krånglar till det hela när jag inte äter kött. Kan inte riktigt följa veckomenyerna på viktklubb då.

Den är också lite strulig ibland och mycket finns inte med så då måste man sitta och fylla i näringsinnehåll från förpackningen och det är ju en aning tidskrävande.

Men jag ska börja igen och se hur länge jag orkar denna gång :)