25 oktober 2007

Proteinpulver

Jag och grabben har en typisk singelkyl. Trots att vi bor ihop.

Pulver

Jag har aldrig riktigt varit haj på pulver. Inte grabben heller. Men nu står vi där med många gigantiska pulverburkar i vårt minikök. Medan singelkylen ekar tom sånär på några mjölkförpackningar (ekologisk röd mjölk till grabben, ekologisk blå mjölk, rismjölk, havremjölk och sojamjölk till mig) och en låda med Dooleyshots som aldrig öppnats.


De flesta burkarna är inte mina. De är grabbens. Han måste ha världens snabbaste ämnesomsättning. Jag tror inte det spelar någon roll hur många gainers jag häller i honom. Han förblir den han är. Men han försöker ändå. Med gainers och med styrketräning.

Mitt pulver syns inte så mycket. Det är de två påsarna som gömmer sig längst till höger. Ett "snabbt" whey 80-pulver i chokladsmak som kom från Gymgrossisten igår, tillsammans med ett långsammare proteinpulver i vaniljsmak (men som är godare i smaken banana/peanut).


I skåpet under proteinhyllan finns en låda Starbars (med banansmak) som kan vara bra som en snabb energiinjektion efter mina längre pass.

Egentligen vet jag att det är bättre att äta mat än en massa pulverblandningar. Men ofta går det inte. Jag och grabben hinner inte fixa och greja i köket. Grabben tycker ofta inte ens att det är "kul" att äta. För jämnan har vi ändå för mycket annat att göra. Då passar pulverlösningarna bra.

5 kommentarer:

Slow-Eva sa...

vi har också haft våra perioder med proteinpulver när vi tränat mycket styrketräning. Det måste ha sett roligt ut då vi på kvällen låg med varsin shaker och sög på i soffan ;)

Man blir motiverad av din blogg. Lycka till med maran.

Anonym sa...

så banan/jordnöt är godare? mitt är slut snart, kanske räcker till en drink till.. om jag inte tar det i gröten i morgon! passar ju utmärkt till det. =) fick hem mitt whey-100 i chokladsmak i dag, hoppas att det är gott.

Anonym sa...

Jaaa så mkt enklare att dricka proteindrinkar eller så istället för att moffa i sig 5 ägg på en gång :P

Anonym sa...

Visst kan pulverersättning vara bra, men det kan aldrig substituera riktigt lagad mat eftersom kroppen metaboliserar sådan föda på ett komplett annat sätt. Att laga bra och nyttig mat handlar mest om lite intresse och vilja. Get cooking! ;)

Puma sa...

Evasleva:
Ja, kan tänka mig att intensiteten av intagandet är en periodgrej.

Ebba:
Ja - mycket godare!!

Dessi:
Ja, speciellt om man ska hålla på och sortera ut gulorna...

Fredrik:
Jag vet. Och jag tycker egentligen att det är kul med mat. Men inte klockan halv nio på kvällen när man precis kommit hem och vill duscha och dessutom inte får äta en massa roliga kolhydrater. :-(