26 oktober 2007

Tor 25 ok (forts.): Skitintervaller

För det mesta skriver jag om hur jäkla kul träning är. Idag var det bara skit och piss och helvete.

Långa intervaller

Löptränaren ställde mig en fråga innan träningen. När det gäller att öka löptakten - är det farten eller tiden jag har problem med?

Innan torsdagens intervaller visste jag inte svaret. Nu vet jag.

På dagens planering stod långa intervaller. Inte korta explosiva intervaller på någon minut eller två. Istället intervaller något snäpp högre än jag brukar springa - i fem minuter. Det låter inte så jäkla farligt kan jag naivt tycka. Men fy fasen vad det inte gick.

Vi hade tänkt att köra fem intervaller. Fem är en bra siffra rent psykologiskt. Fem minuter långa. Men jag klarade inte en enda femminutrare.

Det blev fyra intervaller. Men de flesta på ynka tre minuter. Jäkla skit vad dålig man känner sig.


Förutom att jag är dålig på att springa lite snabbare under en längre period så berodde fiaskot på två andra anledningar:

1) inte mycket till kolhydrater under dagen trots att tränaren skickade påminnelse-sms att jag skulle äta en banan under eftermiddagen. Men jag såg inte en enda banan i sikte så det blev bara proteindrink. Och det springer man nog inga intervaller på.

2) jag är rätt sliten i benen efter veckans tidigare träningar

Ett till konstaterande var att jag svettades enormt mycket under passet och att det kom redan efter en eller två minuter. Så brukar det inte vara. Så nu blir det vilodag idag. Och till nästa veckas intervallpass ska jag både äta bra under dagen och se till att ha pigga ben.

(Facit för passet blev 30 min, en maxnotering på 92% av max och 450 kcal)

Over and out.

7 kommentarer:

j sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
j sa...

Ja intervallträning är vekligen annorlunda träning som kräver lite tanke och planering bakom. nu är det grundträning som gäller, o då brukar det bli korta intervallpass med 20x200mx2, och man startar en ny tvåhundring varje helminut. vilket betyder en vila på sisådär 15-20 sek om man orkar hålla sådan snabb fart. sedan vilar man ungefär 10-15 minuter och kör tjugo till. uuuunderbart, haha. efteråt känns det riktigt skönt i alla fall, den där känslan när musklerna är helt slut. oh ja.

Anonym sa...

Vilken hastighet körde du intervallerna på? :) Har också börjat med det, känns riktigt skönt och jobbigt!

House Of .... sa...

hej tjejen! Såg hos Cizzi att du också ska påå mässan, så om du har vägarna förbi Egenskaparnas monter efter 13 på lördag tycker jag du ska säga hej till mig också=)

Anonym sa...

Nej usch! Jag vet hur det kan vara om man inte fått i sig tillräckligt med kolhydrater.. Jag brukar känna mig som en tom ballong :/ Tycker du gör rätt i en vilodag, sen kommer du igen! :D

Anonym sa...

Ibland blir träningen skit, det går liksom inte att komma ifrån. Ibland är man på topp, ibland inte... och det märks ju tydligare ju mer krävande träningspass man ger sig på.
Det kommer säkert att gå mycket bättre på nästa intervallpass.

Puma sa...

Josefine:
Oj. 20 intervaller låter jäklans jobbigt!! Men coolt.

Emma:
Korta intervaller kör jag i ca 30% högre fart än "normaltakt". De långa ca 10% snabbare.

Ingela:
Missade dig idag! :-(

Dessi:
Aj aj kapten!!

Cia:
Klokt skrivet. Det tar jag med mig!