13 februari 2008

Frosseri

När jag går till matbutiken för att leta godbitar är det juice- och mjölkdisken jag hamnar vid.

Juice

Jag älskar juice. Finns det något bättre än ett glas nypressad apelsinjuice med fruktköttet kvar? Den billa äckeljuice som ibland serveras på ställen är rena rama helgerånet (juicen som ofta serveras utomlands ska vi bara inte tala om!). Bravojuicen är inte heller min kopp med te. Det ska vara riktig juice! Gärna Brämhults eller Tropicana. Eller Willys egna nypressade variant, hör och häpna.


Det finns också juice jag inte gillar. Försökte mig på morotsjuice häromdagen. Det låter ju så gott. Men det är ju så äckligt. Den söta smaken passade inte alls mina smaklökar. Och allt som heter något med mango eller passion eller grapefrukt får stå kvar på butikshyllan.

En juicesort jag var nyfiken på, tills förra veckan, var Tropicanas Red Pleasure. Den blev urdrucken med nöd och näppe. Juice på röda bär är helt enkelt inte lika gott som det låter. Saft, javisst. Juice, nej tack.

Efter att jag har tränat och är sådär olidligt törstig och sugen, så går jag till juicehyllan och drömmer om det gula, flytande guldet. Jag tittar med törstande ögon över fruktdryckssortimentet och alla Provivasmakerna som ser så läskande förföriska ut. Drycker på kiwi, blåbär eller hallon. Oftast köper jag med mig något hem. En Provivaförpackning eller en plastflaska Brämhults. Blir det inte apelsinjuice så blir det med största säkerhet nypressad äppeljuice. Det mina vänner är det bästa som går att drickas!

En affärsidé jag tog med mig från Irland var att starta en juicebar. Mitt i ett köpcenter fanns där en bar med gigantiska fruktkorgar och mixerapparater. Det fanns olika juicevarianter beroende på fruktinnehåll, och så kunde man välja till om man ville ha till exempel ginseng eller några sorts alger, protein eller annat. Det var mycket roligare att gå dit för en quickfix än att köpa en take awaykaffe. Nu hör jag att en juicebar är på väg att öppna här hemma också, men jag vill påstå att jag var först med idén. Tji fick jag för att jag aldrig genomförde den...

Mjölk

Jag älskar mjölk. Men den är inte längre bara randig. Till min stora shoppingtillfredsställelse kan jag nu välja och vraka bland olika smaker rismjölk, havremjölk och sojamjölk. Dyra som guldkorn är de. Men så är de också lite roligare att köpa hem. Det är mer spännande med en liter havremjölk med vaniljsmak i kylen än en vanlig randig Arlamjölk. Att blanda proteinshaken med sojamjölk känns nyttigare än att mixa med vanlig komjölk. Mjölken har blivit rolig att handla!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Willys juicer är grymma! Äppeljuicen rockar!

Anonym sa...

Det är så kul att läsa din blogg för jag får ofta sån inspiration! Den här gången tänkte jag tipsa om att jag läst en undersökning om mjölkens återuppbyggande effekt efter träningen (don't know where don't know when). De sammanfattade med att lättmjölk ger en bättre uppbyggande (eller var det återhämtande?) effekt efter träning än både sojamjölk och havremjölk. Kanske intressant att veta? Även om det nog ger marginella resultat i praktiken...

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Men soyamjölken smakar inte gott, vad man än blandar i den.... jag har fröskt, men icke! Själv saknar jag arlas vanliga lättmjölk så det brinner i själen... men nej, kan inte, får inte dricka! Istället har jag Valios i kaffet och dricker vatten istället... det är elakt det tycker jag *s*

Anonym sa...

jag är ju vegan så det glädjer mina ögon att läsa om köttätare som ändå väljer djurfria produkter utan att knorra!
Vanligtvis så är människor otroligt motsträviga att testa nya saker...
Härligt puma!

Unknown sa...

Juice är så gott, i många varianter (utom grape, bläää) - och det är inte fel att ha två såna här några minuters gångväg hemifrån heller... http://www.crussh.com

Bär är gott också! Jag har precis tryckt i mig en smoothie på blå/lila bär och hemlagad yoghurt! :)

Ebba sa...

Juice- och smoothiebar fanns i Australien med där man kunde välja att ha i massa alger och allt vad det var. =)

Anonym sa...

Vi har en mjölkallergiker hemma så ibland har jag Alpro Soyas sojadryck i kaffet eller i pannkakorna. Det smakar bra, mycket bättre än jag trodde innan!

Dunceor sa...

Jag är nog tvärtemot de flesta här. Inte speciellt förtjust i juice även om det går ner.
Sedan är mjölk något av det värsta jag vet =)
Jag har inte druckit ett rent glas mjölk på drygt 15 år. Jag är även gammal vegan (numera vegetarian).

Jag köper dock mjölk ibland för att blanda proteindryck men jag kör oftast soja eller havremjölk till det.

Puma sa...

42195mgk:
jag vill ha nuuuu!

tess:
det var väl tur ändå, jag dricker ju vanlig mjölk också och den är långt mycket billigare... fast jag tycker man läser så många rapporter om vad som är bäst. havregryn ska ju vara bra efter träning och då borde ju havremjölk också vara bra. jaja, med variation blir allt bra. :-)

nilla:
joho!

funrun:
jag gillar allt som är nytt och har inga problem att äta icke-köttiga saker. :-)

mrsebba:
ja visst är det toppen!

elin:
kul med positiva överraskningar!

dunceor:
men... vad är det för del på dig? inte gilla mjölk eller juice?? :-p

Dunceor sa...

Puma: Oj oj det är en lång lista =D