10 februari 2008

Lör 9 feb: Afrodans

Som sig bör röjde vi på dansgolvet på lördagen.

Afro

SATS fyller 10 år och förutom en gigantisk stor princesstårta i svart och med SATS-loggan och en present till gymbesökarna i form av en träningsdagbok, bjöd SATS Hötorget på specialklasser. Nilla, som helt förälskat sig i World Class afrikanska dans, och jag, bestämde oss för att testa afrodansklassen på lördagsförmiddagen.

Det är kul - men svårt - att dansa. Koordinationen undantaget är det svåraste att släppa på kontrollen. Jag, som alltid brukar ha totalkontroll på mina rörelser, skulle helt plötsligt rocka loss överkroppen. Rumpshaken är inga problem. Har man en stor rumpa så är det lätt. Jag menar, då skakar den bara man står och stampar lite. Men att släppa loss axlar och nacke är en helt annan historia i sig. Dessutom har jag inte längre något långt hår som fladdrar som kan hjälpa mig förhöja känslan...

Att kalla gårdagen för afrodans vill inte Nilla riktigt. Hon står fortfarande fast vid World Classversionen. Gårdagens afrodans var mer som aerobics med trummusik och afrorörelser. Ett tag under passet, när musiken var uppskruvad så att allting gick i ultrarapid, försökte jag föreställa mig ett gäng afrikanska kvinnor dansa i fast forward - men bilden stämde inte alls. Därför ser jag fram emot att testa en lite långsammare, och kanske mer gedigen, variant av afrikansk dans på World Class i veckan.


Apropå World Class så skulle jag gärna vilja testa deras booty express också...

3 kommentarer:

Anonym sa...

kan rekommendera booty express, riktigt bra träning! den afro jag dansar på world class känns väldigt äkta och jordnära, så hoppas du gillar den bättre. :D

Anonym sa...

Verkar finnas många varianter på Afrikansk dans! Jag går på Afro Power Dance (cecilia gustafsson koreografi). Skitskoj! Men det skulle verkligen vara roligt att testa fler varianter på afrikansk dans!

Anonym sa...

Ja det är veklgien skillnad. Har testat det på gymmet men det var inget vidare likt den "riktiga" fast ändå roligt!