11 februari 2008

Måndagsstart

Måndag morgon: sol och nya projekt på G.

Metformin

Måndagsmorgonen började med läkarbesök på Sophiahemmet. Vi utvärderade effekten av p-pillren jag knaprat i tre månader för min PCOS-åkommas skull. Jag har varken gått upp eller ner men ska fortsätta äta dem, tillsammans med läkemedlet metformin.

Metformin ges till folk som har diabetes. Det har inte jag. Men eftersom jag har PCOS är min blodsockerkurva som en berg och dalbana och metaformin ska hjälpa till att sänka blodsockret (sänka glukoshalten i blodet) genom att öka kroppens känslighet för insulin. En konsekvens, som jag hoppas på, är att det ska hjälpa mig gå ner i vikt.

Vikten gör mig frustrerad, men det som frustrerar mig ännu mer är att folk inte förstår hur mycket jag tränar: just på grund av hur jag ser ut. Jag har ingen Kallurkropp. Ingen Klüftkropp. Ingen Anjakropp. Just därför förstår inte folk att jag tränar, trots att jag säger att jag tränar. Läkaren idag tipsade mig om en stegräknare och sa "man tror ofta att man går mer än man gör". Jag försökte jag förklara för henne att jag springer runt tre mil i veckan plus massa timmar annan träning. Hon hann också med att säga att jag inte borde styrketräna. Men då var jag så inne i pillersnacket att jag inte hann fråga om det var för att jag var en PCOS-person eller för att jag var tjej?

Förutom metforminprojektet startar jag även idag projekt kostdagbok. En av mina snälla bloggkamrater, tillika utbildad kostrådgivare, har åtagit sig att utvärdera min kost eftersom jag tror att nyckeln till min viktnedgång finns här. Jag ser fram emot hennes utvärdering om 2-3 veckor!

Sist men inte minst ligger jag i startgroparna för en ny, fantastisk träningsvecka! Det blir svårt med vilodagarna denna vecka men jag ska försöka hinna med dem också...

18 kommentarer:

Karin sa...

Vad störigt när din läkare inte verkade förstå att du verkligen tränar mkt! Jag kan känna igen mig i det där, känns ibland skumt när man förklarar att man tränar triathlon. För jag ser inte ut som den typiska triathleten, eller ultralöperskan, eller marathonlöperskan...Man får väl veta själv vad man kan och gör och försöka inte bry sig om vad andra tror de vet.
Du tränar på jättebra! Hoppas det löser sig med nya medicinen, och kostdagboken! Ses ikväll på spinningen.

Ebba sa...

Hoppas att medicinen har någon verkan! Och kostdagboken lät spännande. =) Sånt är alltid roligt tycker jag! Tråkigt att läkaren inte verkar inse att du tränar mycket, för det gör du ju verkligen!!

Slow-Eva sa...

Vad konstigt det låter! Otroligt irreterande att de inte tror på dig och jag blir väldigt nyfiken på varför du inte skulle träna styrketräning.. Du måste fråga nästa gång! Är det för att läkaren är dum i huvudet eller finns det verkligen någon anledning?

Unknown sa...

Mäh! Läkare som annars brukar vara så pigga på att skicka iväg en till gymmet!
Låter annars som en bra plan tycker jag, nåt av detta ska väl ändå kunna funka! Hormoner är ju rätt envisa, så det gäller att hitta deras "svaga punkt"...

Sporty Spice sa...

Behöver du en "second opinion" angående din kostanalys så hör av dig!

Anonym sa...

Jag tycker tyvärr att läkarna idag är inte jättemycket att hänga i julgranen.
Min förra läkare tyckte att jag skulle gå upp i vikt, och jag förklara att jag försöker men det går inte fast jag äter mycket. Det var även därför jag hade gått till honom för att se om jag hade hög ämnesomsättning. Han ville inte ens testa det för enligt honom var det så ovanligt så det skulle nog inte drabba mig.
Sen man börja med dessa husläkare Capio och liknande skitföretag har kvaliten gått ner känner jag. Nu håller jag mig borta från läkare pga flertalet dåliga erfarenheter av arroganta läkare som inte lyssnar på vad patienten faktiskt säger.

Anonym sa...

Det är nog ganska svårt att komma till en bra och förstående läkare. Personligen har jag nog inte haft några problem med läkare, men jag har vänner som har hemska historier som hade passat in på närmaste löpsedel. Många är så otroligt oförstående och har svårt att sätta sig in i personen den pratar tills situation. Att föreslå en stegräknare till dig. Du som kan hur mycket som helst om träning och kost (och driver en blogg full av träningsglädje och kosttips) är ju litet av ett hån. Något som jag kan tänka mig att man bara mår sämre av. Hoppas att medicineringen går bra och att du går ner lite i vikt om det är det du vill.

Anonym sa...

Kan förstå det är frustrerande när en åkomma påverkar en både fysiskt och psykiskt i det avseendet som det gör för dig, särskilt med tanke på din rätt intensiva träningsmängd. Fast tänk också på att ökad träningsmängd/ökad intensitet kanske inte heller hjälper särskilt mycket, lagom (ett bra ord!) är bäst. Sen vet jag, i och med min utbildning, att hormoner kan påverka kroppen i olika riktningar och väldigt rejält till råga på allt. Att du får en kostanalys är nog väldigt bra, många av kroppens funktioner kan påverkas i och med vad vi stoppar i oss.

Hoppas allt löser sig med tiden! :)

Löpning & Livet sa...

Ibland undrar man varför de valt att utbilda sig till läkare.. Det ingår ju faktiskt att lyssna på sina patienter!

Anonym sa...

bah, dessa läkare! Var själv i fredags för min astma. Hon ställde fullständigt inkompetenta frågor och behandlade mig som ett barn. Håller med de andra, fråga nästa gång varför du inte bör styrketräna! Ge dessutom adressen till din blogg!

Puma sa...

Nike:
Nej det är just det där att folk inte "tror på en" som irriterar mig...
Yes, ses ikväll!!

Mrsebba:
Ja det ska bli kul att få utvärdering!

Evaslena:
Ja jag måste fråga. Dumt att jag inte gjorde det!!

Mialena:
Ja vi får se hur det går. Jag vill ha resultat!

Sporty:
Tack!

Dunceor:
Ja det är så jäkla synd att man ska hamna hos en dålig men nånstans måste det ju finnas bra också. Men man brukar ju själv ha otur...

River:
Tack. Ja några kilon. Och några till. Men en 6-timmars borde ju hjälpa lite när det gäller det, eller hur! :-)

Fredrik:
Du vet vad jag tycker om lagom... :-)

Andreá:
Ja, det är därför man har två öron men bara en mun!

Anonym sa...

Jag tycker iaf att du är jättesöt och grym! En fråga, är det du som har en sån där "mini trappmaskin". Ungefär som den här: http://www.blocket.se/vi/14732642.htm?ca=12_s Nöjd med den?

Susanna sa...

Var med om samma sak idag faktiskt, med min läkare. Väldigt frustrerande. "Äter du mycket snabba kolhydrater" - Nej. "Socker då?" - Eh, nej. Knappt inga snabba kolhydrater som sagt. "Man måste tänka på att det finns socker i många produkter, yoghurt till exempel" - Mm.
Tröttsamt.

Jag läste för övrig lite om din sjukdom, "den dolda kvinnosjukdomen" i ett nummer av Topphälsa. Det är oroväckande mycket som stämmer in på mig. Jag är sjukt känslig för blodsockersvängningar, har lätt för att gå upp i vikt men också för att öka i muskelmassa och har dessutom de senaste månaderna börjat få massvis med acne, trots p-piller. Just p-pillersätande gör ju att jag inte vet om jag har oregelbunden mens eller ej. Funderar på att kolla upp det där. Gör man det hos en vanlig läkare eller hos en gynekolog? Vilka p-piller är det du äter? Tycker du att de har hjälp i andra avseenden än den uteblivna viktminskningen?

Hoppas du får ordning på ditt iaf. Du förtjänar att ha en Kallur kropp =)

Puma sa...

ruth:
ja ibland undrar man ju varför de frågar som de gör!

anna:
haha tack... japp det är precis en sådanjag har. ja jag är nöjd med min, det är ingen intensiv träningsapparat men ändå jobbigare (både för flås och muskler) än en promenad. jag tycker det är en smart grej att ha hemma när andan faller på. speciellt jobbigt för låren på insidan av knät.

susanna:
tack vad gulligt - svaret har du på din blogg. :-)

Anonym sa...

*suck* vilken oempatisk läkare du har råkat på, dessvärre känner jag igen det där... Vissa människor bara förutsätter att saker och ting är på ett visst sätt för att de har förutfattade meningar. Inte kul!! Lycka till med kostregistreringen :) Glöm inte att fråga om du undrar över något!

Anonym sa...

Almanackan beställde jag via http://personligalmanacka.se Där kan man välja vilka färger och funktioner man vill ha med. Den går loss på 275kr, men det tyckte jag det var värt!

Anonym sa...

Allmänt upprop idag!

http://dumbas.blogg.se/1202756383_allan.html

Anonym sa...

Varför tror du jag säger det? ;)